PIC-styrd batteriladdare.
- SeniorLemuren
PIC-styrd batteriladdare.
Jag har nu en gammal truckladdare till en batteribank på 920 Ah men skulle vilja bygga ihop en lite modernare styrning av laddströmmen. Att programmera en PIC som styr laddningen från ett 60 Amp nätaggregat på lämpligt sätt klarar jag säkert.
Tanken är att använda en PIC18Fxxx som övervakar batterispänningen och styr laddströmmen samt loggar hur mycket energi (Ah) som levereras till banken.
Problemet är att få till elektroniken som styr laddströmmen, där behöver jag draghjälp.
Frågan är vad som är lättast att bygga ihop, en styrning som tar in PWM direkt från PIC eller att använda en analog insignal via D/A-omvandlare till elektroniken som skall styra strömmen till batterierna.
Tanken är att använda en PIC18Fxxx som övervakar batterispänningen och styr laddströmmen samt loggar hur mycket energi (Ah) som levereras till banken.
Problemet är att få till elektroniken som styr laddströmmen, där behöver jag draghjälp.
Frågan är vad som är lättast att bygga ihop, en styrning som tar in PWM direkt från PIC eller att använda en analog insignal via D/A-omvandlare till elektroniken som skall styra strömmen till batterierna.
- SeniorLemuren
Re: PIC-styrd batteriladdare.
Efter lite försiktigt tänkande i helgen har jag själv kommit fram till att det enkla vore att styra en FET från PIC med PWM.
Jag vill minnas att jag har ett helt nytt power suply till ett Siemens servo system i mina gömmor som jag tror är stämplat 80 A 70 V som man kanske kunde använda.
Jag tänkte mig att dela upp batterierna i 2 st bankar och bygga en dubbel laddare där man sedan kan välja om man vill ladda antingen en i taget eller båda samtidigt.
Återstår alltså "bara" att veta vilka komponenter som är bäst att använda samt hur man kopplar ihop det hela.
PIC-delen klarar jag av men behöver lite förslag på bra lösningar när det gäller FET-delen. Har googlat en del men hittar inget jag tycker passar.
Jag vill minnas att jag har ett helt nytt power suply till ett Siemens servo system i mina gömmor som jag tror är stämplat 80 A 70 V som man kanske kunde använda.
Jag tänkte mig att dela upp batterierna i 2 st bankar och bygga en dubbel laddare där man sedan kan välja om man vill ladda antingen en i taget eller båda samtidigt.
Återstår alltså "bara" att veta vilka komponenter som är bäst att använda samt hur man kopplar ihop det hela.
PIC-delen klarar jag av men behöver lite förslag på bra lösningar när det gäller FET-delen. Har googlat en del men hittar inget jag tycker passar.
Den där gamla truckladdaren är möjligtvis inte så pass modern att den har en likriktare som består av tyristorer och dioder för respektive plus och minus?
- SeniorLemuren
Kan inte svara på den frågan, det jag kan se när jag öppnar skalet är en bautatransing och en mindre enhet som kan vara en drossel. Det finns en brygga av 4 dioder samt ett litet kretskort. Skall göra en närmare undersökning vad tiden lider. Det powersupply jag hade liggandes var lite för kraftfullt, det krävde 3-fas och var stämplat 21 kW, kanske en aning i överkant till en batteriladdare.
Jag håller på med en PIC-styrd laddare (med extrafunktioner) till litiumbatterier. Notera att jag inte är fardig än och kan därför inte ge några garantier. Men i alla fall, för att styra laddströmmen så styr jag inte ström direkt utan spänning från en spänningsregulator. Och den styrs med PWM precis som du gör. Jag har en feedback-loop:
Mät ström
Justera regulatorns spänning
Upprepa
Enkelt egentligen. Om strömmen är för hög sänks regulatorns utspänning och vice versa. Vet inte tillräckligt om FET metoden för att säga något. Ekvationen jag använder för regleringen är:
U_ny = U_gammal - Uppmätt_ström + Önskad_ström
Mät ström
Justera regulatorns spänning
Upprepa
Enkelt egentligen. Om strömmen är för hög sänks regulatorns utspänning och vice versa. Vet inte tillräckligt om FET metoden för att säga något. Ekvationen jag använder för regleringen är:
U_ny = U_gammal - Uppmätt_ström + Önskad_ström
Hur kan du räkna spänning och ström som samma enhet i denna formel?
"U_ny = U_gammal - Uppmätt_ström + Önskad_ström"
"U_ny = U_gammal - Uppmätt_ström + Önskad_ström"
Skulle kanske förtydliga det, "strömmen" är i själva verket en spänning som mäts över en resistor. Men formeln fungerar så länge "strömmarna" har samma enhet och skala, vad det än är. Det är så att säga en jämförelse mellan dem som leder till en justering av utspänningen.