Flödesmätare får bränsle till 30hk utombordare
Flödesmätare får bränsle till 30hk utombordare
Brorsan och jag köpte en liten plastbåt med en 30hk Yamahautombordare. Funderar på att skaffa en bränsleflödesmätare så man kan hålla koll på bränsleförbrukningen. Kikade bl.a. på http://www.emco.nu/shop/marin.html .
Sen började ju dock tekniknörden i mig tycka att en sån måste man ju bygga själv, bara för att det är kul! Plus att då kan man göra som man vill, t.ex. göra det möjligt att ange vem som kör båten så mätaren även kan användas för att hålla koll på hur mycket bränsle var och en ska betala för.
Tänker mig en Arduino med antingen någon form av LED-display eller en liten touch-TFT. Största utmaningen lär väl vara fukten...
Men till frågan: flödesmätare.
1. Kan t.ex. en FT-110 vara ett lämligt val? http://www.gemssensors.com/Products/Flo ... low-Sensor . Verkar ge ut ett visst antal pulser per liter, så det borde va hyfsat enkelt att hantera i Arduinon
2. Klarar den sensorn bensin?
3. I databladet ( http://www.gemssensors.com/~/media/Gems ... 926-e.ashx ) står Flow Ranges för Normal och Extenend. Lyckas inte hitta varför det finns dessa två olika, någon som kan hjälpa mig med det? (Vår båt drar troligtvis max 10l/h vid fullt pådrag, gissar att den drar kanske 6-7 vid normalkörning.
Sen började ju dock tekniknörden i mig tycka att en sån måste man ju bygga själv, bara för att det är kul! Plus att då kan man göra som man vill, t.ex. göra det möjligt att ange vem som kör båten så mätaren även kan användas för att hålla koll på hur mycket bränsle var och en ska betala för.
Tänker mig en Arduino med antingen någon form av LED-display eller en liten touch-TFT. Största utmaningen lär väl vara fukten...
Men till frågan: flödesmätare.
1. Kan t.ex. en FT-110 vara ett lämligt val? http://www.gemssensors.com/Products/Flo ... low-Sensor . Verkar ge ut ett visst antal pulser per liter, så det borde va hyfsat enkelt att hantera i Arduinon
2. Klarar den sensorn bensin?
3. I databladet ( http://www.gemssensors.com/~/media/Gems ... 926-e.ashx ) står Flow Ranges för Normal och Extenend. Lyckas inte hitta varför det finns dessa två olika, någon som kan hjälpa mig med det? (Vår båt drar troligtvis max 10l/h vid fullt pådrag, gissar att den drar kanske 6-7 vid normalkörning.
Re: Flödesmätare får bränsle till 30hk utombordare
1: Om bensinflödet är inom arbetsvärdet för sensorn ska den delen nog fungera. Räkna själv.
2: Läs databladet, där anges detta ganska säkert. För du menar väl inte att vi ska läsa databladet för dig?
3: Skillnaden är ganska säker förklarat i databladet men jag skulle tro att det kan vara så att vid extended kan mätnoggrannheten vara lägre.
Så i slutändan: alla svaren står i databladet, det är bara att läsa och räkna.
2: Läs databladet, där anges detta ganska säkert. För du menar väl inte att vi ska läsa databladet för dig?
3: Skillnaden är ganska säker förklarat i databladet men jag skulle tro att det kan vara så att vid extended kan mätnoggrannheten vara lägre.
Så i slutändan: alla svaren står i databladet, det är bara att läsa och räkna.
Re: Flödesmätare får bränsle till 30hk utombordare
minimum 0.5 liter i minuten är en ganska stort flöde om du skall mäta bränsleåtgång, länkade givare är i fel skalområde för din applikation då du snarare skall hitta givare som arbeta från 0.5 liter i timmen !!
Re: Flödesmätare får bränsle till 30hk utombordare
jag har en sån: http://www.ebay.com/itm/261210377801?_t ... EBIDX%3AIT
fast med 3mm inlopp och när jag fyllde upp en tratt med 0,5 liter vatten och lät rinna igenom en 5mm ID slang, från 50cm höjd, så vart det endast 0,5 liter per minut i flöde genom den. Det gick att strypa flödet mycket innan den slutade registrera tillförlitligt.
Värt o prova för så små pengar.
För mer pengar kan du kolla något sånt här: http://www.ebay.com/itm/200944109100?_t ... EBIDX%3AIT
fast med 3mm inlopp och när jag fyllde upp en tratt med 0,5 liter vatten och lät rinna igenom en 5mm ID slang, från 50cm höjd, så vart det endast 0,5 liter per minut i flöde genom den. Det gick att strypa flödet mycket innan den slutade registrera tillförlitligt.
Värt o prova för så små pengar.
För mer pengar kan du kolla något sånt här: http://www.ebay.com/itm/200944109100?_t ... EBIDX%3AIT
Re: Flödesmätare får bränsle till 30hk utombordare
Om båten drar 10 liter i timmen vid ganska hård körning så handlar det om 0.167 liter i minuten och vid låggas/tomgångsskörning så kanske det handlar om 0.5 - 1 liter i timmen motsvarande 0.0083 - 0.017 liter i minuten. Alla fallen långt under 0.5 l/m och skall man ha något så när noggrannhet så bör inte flödet vid fullgas ligga på 1/3-del av för sensorn minsta angivna flöde på 0.5 l/m...
Re: Flödesmätare får bränsle till 30hk utombordare
Då får du kanske ta och bygga ett lite mer avancerat system, men som inte behöver kosta mycket för det.
Självklart blir det inte alls så hög upplösning eller precision men alternativet är vad jag kan komma på, att skaffa en väldigt dyr ultrasonic flow sensor.
Du behöver några solenoider och en mindre behållare, en billig sensor typ den jag länkade till först, samt en MCU av valfri sort.
Sen monterar du ihop det som på bilden som jag ritade ihop nu
Sen programmerar du MCU:n så att du med exakt 1 minuts intervall stänger du solenoid 2 så att inget bränsle överförs från mellantank 1 till mellantank 2 (glömde att skriva det på bilden men den lilla pipen på mellantank 2 är en ventilationspip). Sedan öppnar du solenoid 1, räknar antal pulser från flödesmätaren och när det var 1 sekund sedan förra pulsen kom in så stänger du solenoid 1 och öppnar solenoid 2. Du kan nu räkna ut hur mycket bränsle motorn har förbrukat den sen förra mätningen en minut tidigare med hjälp av antalet pulser du precis fick fram.
Du kan ändra tidsintervallet så att det blir mindre för ökad precision men då ökar risken för att mängden bränsle som förbrukats är för liten för att flödessensorn skall kunna mäta det.
Aja, vem vet det kanske inte funkar så som jag tänkt. Just my .02
Självklart blir det inte alls så hög upplösning eller precision men alternativet är vad jag kan komma på, att skaffa en väldigt dyr ultrasonic flow sensor.
Du behöver några solenoider och en mindre behållare, en billig sensor typ den jag länkade till först, samt en MCU av valfri sort.
Sen monterar du ihop det som på bilden som jag ritade ihop nu

Sen programmerar du MCU:n så att du med exakt 1 minuts intervall stänger du solenoid 2 så att inget bränsle överförs från mellantank 1 till mellantank 2 (glömde att skriva det på bilden men den lilla pipen på mellantank 2 är en ventilationspip). Sedan öppnar du solenoid 1, räknar antal pulser från flödesmätaren och när det var 1 sekund sedan förra pulsen kom in så stänger du solenoid 1 och öppnar solenoid 2. Du kan nu räkna ut hur mycket bränsle motorn har förbrukat den sen förra mätningen en minut tidigare med hjälp av antalet pulser du precis fick fram.
Du kan ändra tidsintervallet så att det blir mindre för ökad precision men då ökar risken för att mängden bränsle som förbrukats är för liten för att flödessensorn skall kunna mäta det.
Aja, vem vet det kanske inte funkar så som jag tänkt. Just my .02
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
- Inlägg: 1039
- Blev medlem: 8 mars 2008, 23:04:40
- Ort: Stockholm
Re: Flödesmätare får bränsle till 30hk utombordare
Jag har ett schema med text ur en bok på en bränslemätare, kan de va nåt?
Re: Flödesmätare får bränsle till 30hk utombordare
Är det insprutning på motorn så kan det räcka att mäta pulserna till spridarna.
Re: Flödesmätare får bränsle till 30hk utombordare
Tack för all input! Som vanligt bra feedback på det här forumet (var ett par år sedan jag hängde här senast)!
Fast man skäms ju rätt rejält av att ha missat att det var liter per minut och inte per timme! Utgick av någon anledning i mitt sökande att siffrorna jag såg var timbaserade!
Hyperion, ditt förslag tror jag är lite överkurs för min del. Tror inte brorsan skulle bli så glad om motorn plötsligt inte fick bränsle för att det fanns en bugg i programmet... Men tack för förslaget ändå!
Motorn är en förgasarvariant (med insprutningsbaserat oljesystem, då den är tvåtaktare). Floscan ser ju rätt intressant ut, fast den kostar ju en del. Kanske kan vara värt det, dock. Ska fundera på saken och leta vidare lite på egen hand, återkommer när jag kommit lite längre!
Fast man skäms ju rätt rejält av att ha missat att det var liter per minut och inte per timme! Utgick av någon anledning i mitt sökande att siffrorna jag såg var timbaserade!

Hyperion, ditt förslag tror jag är lite överkurs för min del. Tror inte brorsan skulle bli så glad om motorn plötsligt inte fick bränsle för att det fanns en bugg i programmet... Men tack för förslaget ändå!
Motorn är en förgasarvariant (med insprutningsbaserat oljesystem, då den är tvåtaktare). Floscan ser ju rätt intressant ut, fast den kostar ju en del. Kanske kan vara värt det, dock. Ska fundera på saken och leta vidare lite på egen hand, återkommer när jag kommit lite längre!
Re: Flödesmätare får bränsle till 30hk utombordare
Just ja, kan ju nämna att jag "råkade" beställa hem lite grejer som har med detta projekt att göra: vattentät temperatursensor (för vattentemperatur) samt "vanlig" tempsensor för lufttemp, gps för hastighet och nautiska mil / liter (eller v/v), några vattentäta knappar, ett antal olika Arduinos. Ska labba lite med mysensors.org, passade på att ta hem lite lämpliga grejer för detta projekt i samma veva. 

- hassefikonkasse
- EF Sponsor
- Inlägg: 1039
- Blev medlem: 8 mars 2008, 23:04:40
- Ort: Stockholm
Re: Flödesmätare får bränsle till 30hk utombordare
Här är ett foto ur boken, har även komponentförteckning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.