Köpa bänkmultimeter (Inköpt)
Köpa bänkmultimeter (Inköpt)
Funderar på om jag skall köpa en ny bänkmultimeter och/eller skicka iväg min 8840A till kalibrering (kanske man skall göra i alla fall).
De jag funderar på är:
Fluke 8808A 76-103-00
Tektronix DMM4020 76-104-00
Keithley 2100 10-386-03
Agilent 34460A 10-419-43
Den sista, dvs Agilenten har väldigt många skojjiga funtioner, dock har den inget 200 ohms område, vilket Fluken och Tektronixen har.
Keithleyen har heller inget 200 ohms område.
Dock är Agilenten och Keithleyen 6,5 siffrors, de andra "bara" 5,5 siffra.
Förslag?
De jag funderar på är:
Fluke 8808A 76-103-00
Tektronix DMM4020 76-104-00
Keithley 2100 10-386-03
Agilent 34460A 10-419-43
Den sista, dvs Agilenten har väldigt många skojjiga funtioner, dock har den inget 200 ohms område, vilket Fluken och Tektronixen har.
Keithleyen har heller inget 200 ohms område.
Dock är Agilenten och Keithleyen 6,5 siffrors, de andra "bara" 5,5 siffra.
Förslag?
Senast redigerad av TomasL 5 augusti 2014, 14:48:49, redigerad totalt 1 gång.
Re: Köpa bänkmultimeter
Det var jäkla mig inte lätt att välja och alla ungefär i samma prisklass, och det som förvånar är den skrala upplösningen på just låg-Ohm området och även spänning/ström på flera av dessa. Den gamla HP jag har på jobbet från mitten av 80-talet (har inte benämningen i huvudet) kunde med 4-trådsmätning mäta i milliohm-området utan problem...
Agilent verkade intressant men verkar ha givit upp en del av känsligheten till förmån precision och finesser då de kör med samplande A/D-omvandlare i ganska hög takt.
det är också skillnad på mätbandbredd på de olika alternativen, så mäter man på signaler med mycket och höga överlagrade frekvenser (tex överlagrad switcharbrus) så bör man beakta även detta.
Agilent verkade intressant men verkar ha givit upp en del av känsligheten till förmån precision och finesser då de kör med samplande A/D-omvandlare i ganska hög takt.
det är också skillnad på mätbandbredd på de olika alternativen, så mäter man på signaler med mycket och höga överlagrade frekvenser (tex överlagrad switcharbrus) så bör man beakta även detta.
Kan konstatera följande Fluken och TEKen är exakt samma instrument, olika namn och beteckningar bara.
Agilenten är den som har bäst noggrannhet, Keithley'n sämst.
Hmm, lutar åt Agilenten.
Agilenten är den som har bäst noggrannhet, Keithley'n sämst.
Hmm, lutar åt Agilenten.
-
Spelar initalnoggranheten, som den står given någon roll utan regelbunden kalibrering?
Jag antar att du köper för att sedan skicka iväg på kalle säg vart 5 år eller så?
Jag antar att du köper för att sedan skicka iväg på kalle säg vart 5 år eller så?
berätta gärna sedan vad kalibreringen kostade, har själv en Fluke 8842A som skulle behöva en liten kalibrering 

Hade jag köpt ny idag (har en 34401A idag) så skulle jag helt klart köpa en 34461A. När priset skiljer så lite mellan 34460A och 34461A så kan man lika gärna köpa den senare av de två.
-
34461 har en trend-funktion som är mycket trevlig!
När det gäller motståndsmätning så kan du nog inte räkna med mer upplösning än vad tex 34461 ger, vid mikroohm måste man ta hänsyn till Termisk EMF och sånt, ohmmetern måste vända polaritet på strömmen och ta medelvärdet av två mätningar för att det ska bli meningsfullt.
När det gäller motståndsmätning så kan du nog inte räkna med mer upplösning än vad tex 34461 ger, vid mikroohm måste man ta hänsyn till Termisk EMF och sånt, ohmmetern måste vända polaritet på strömmen och ta medelvärdet av två mätningar för att det ska bli meningsfullt.
Re: Köpa bänkmultimeter (Inköpt)
Instrumentcenter tar 980 riksdaler + moms & frakt för en spårbar kalibrering med dataprotokoll.
http://www.instrumentcenter.se/kalibrering

http://www.instrumentcenter.se/kalibrering
Re: Köpa bänkmultimeter (Inköpt)
Hur fungerar det när ett instrument kalibreras för att sedan fraktas av en vanlig speditör, spontant känns det lite riskabelt?