Tesla Coil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
smagert

Tesla Coil

Inlägg av smagert »

Hejsan, Jag ska bygga en Tesla Coil som projektarbete. Men jag har inte alla fakta klart för mig än.. så jag kan behöva lite råd om smarta och lätta lösningar, tar gärna emot ritningar från nån som har gjort en.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Kollade själv på internet förut efter information om sådana och hittade hur mycket som helst så sök med google.

Läs ALLA varningtexter och föreskrifter innan du börjar med något sådant!
Då måste ha full förståelse för det du gör och inta största försiktighet!!!
Dessa spolar kan generera mycket höga spänningar och drivningen till spolen består av stora kondensatorer som inte är att leka med!!

Annars så är dessa väldigt häftiga men kom ihåg att säkerheten är i första hand.

Men som sagt googla, och du kommer få massor med tips.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Jag har byggt en. Specifika frågor kan jag svara på, inget annat.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har sett en på nätet för ett antal år sedan som inte vetat vad han hållt på med och trodde att han byggde en vandergraf men istället blev det en tesla spole (fråga mig inte hur han inte kunde se skillnaden) och som han sen skulle känna på den statiska elektriciteten som han trodde den gav ifrån sig..
Spazze

Inlägg av Spazze »

Specifika frågor som sagt, jag har också en del erfarenhet inom området.

Edit: rekommenderade sidor:
www.pupman.com
www.4hv.org
ställ inga dumma frågor där bara.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

var försiktig bara, det är inga leksaker utan helt livsfarliga om man gör dem rätt men använder dem fel..
smagert

Inlägg av smagert »

hur fungerar toroiden? vad består den av? hittar inte så mkt info om den :S

HJÄLP mig! :D
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Om det är ett projektarbete till skolan kanske det finns en poäng att göra det som Nikola själv gjorde (jag vet inte exakt hur men det borde finnas dokumenterat på nätet). Vad som karakteriserar en tesla-spole är väl att man har en väldigt högfrekvent (många kHz?) högspänning (många kV eller till och med MV)

Jag tror att principen var väldigt enkel. En likspänning transformeras upp och matar en svängningskrets av en spole (primärspole) och en kondensator. För att få det att oscillera har man ett gnistgap som ger en snabb urladdning av kondensatorn vid tillräckligt hög spänning. Sekundärspolen transformerar upp spänningen ännu mer och det är över den man plockar ut högspänningen.

Nu ska jag vara sådär tråkig och förmanande igen. Om du inte förstår från nätet vad de olika delarna gör kanske du inte har de rätta kunskaperna för att till fullo uppskatta hur farlig din konstruktion kan bli. Har du en handledare du kan checka av allting du gör med? T.ex. innan du spänningssätter din konstruktion för första gången.
Spazze

Inlägg av Spazze »

Tesla använde väl koppartråd med nån sorts tyg (papper?) som isolering och kondingar med glasskivor eller olja kanske. Det kommer vara redigt krångligt och inte ge nåt vidare resultat.

Frågan är bara hur man ska övertyga en handledare om att en "modern" Tesla spole har något vettigt användningsområde. Jag skulle INTE köra en Tesla spole i skolan heller, det lär brinna datorer och all möjlig elektronik kors och tvärs.
PaNiC: testade du spolen i skolan? Jag har brännt upp lite datorprylar och möjligtvis en TV hemma.

Edit: http://susning.nu/Teslaspole
kort och inte så väldigt bra beskrivning av funktionen. Resonans har helt hoppats över.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Dom jag sett på nätet använder vanlig emaljerad koppartråd, problemet är att den inte skall kunna hålla för dessa spänningar men gör det ändå till viss del. Spolen är luftlindad, använder ingen kärna.
smagert

Inlägg av smagert »

jag har även läst något om nått "safteygap" hur fungerar det ?
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Spazze skrev: PaNiC: testade du spolen i skolan? Jag har brännt upp lite datorprylar och möjligtvis en TV hemma.
Jo visst testade jag i skolan. Inget blev grillat vad jag vet :).

smagert: Du har det vanliga gnistgapet som du justerar på, sedan har du safetygap som du ställer in på det högsta avståndet som gnistgapet får ha. Således kommer kondingarna aldrig att laddas högre än vad du ställer in på safetygap även om det vanliga gapet ställs in högre.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Toroiden är vad jag sett ett vanligt sånnt där metallrör till luftinsuget på bilar som man kan böja till i alla möjliga vinklar.
smagert

Inlägg av smagert »

när det gäller att få upp frekvensen, behöver jag då en ocsillator? även ungefär hur hög frekvens behövs?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Frekvensen är beroende på vilken kapacitans som kondensatorerna har, hur stor spolen är, gnistgapens öppning m.m. Frekvensen blir den den blir så att säga.
Skriv svar