Hej
Har ett ljusbord som fungerade, sedan flyttades och fungerar ej längre (par veckor efter flytten). Tänkte försöka se om jag kunde laga eventuellt fel men är dåligt insatt. Är det någon som känner till komponenterna, kopplingen och/eller har generella tips på vad att undersöka för att hitta eventuellt fel? Se bilderna nedan, jag tycker switchen ser rätt skumt ut(vet ej heller i vilket "läge" switchen ska vara i), jag har inte ändrat eller skruvat på någon av komponenterna. En till sak jag funderat på är att jord verkar kopplat till chassit, normalt?
tack på förhand
Ljusbordselektronik
Ljusbordselektronik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Ljusbordselektronik
En till sak jag funderat på är att jord verkar kopplat till chassit, normalt?
Inte bara normal utan ett strikt lagkrav för en sådan grej sedan många många år tillbaka.
Kolla alla kablar så att ingen tex brutits sönder och dra lite grand i de med för att se så de sitter.
Inte bara normal utan ett strikt lagkrav för en sådan grej sedan många många år tillbaka.
Kolla alla kablar så att ingen tex brutits sönder och dra lite grand i de med för att se så de sitter.
Det där är en dimmer och vredet har lossnat.
Man trycker in den för att slå på/av, sen vrider för att ändra ljusstyrka.
Man trycker in den för att slå på/av, sen vrider för att ändra ljusstyrka.
Tyckte väl det var något högst bekant med den klumpen, bilden på framsidan på den lyckades jag totalt missa.
Tack så mycket för svar Fortran och Henry.
Fortran, den svarta klumpen menar du är en dimmer? Ska försöka ta och vrida på den ordentligt, när jag klickar in den så hör jag inget klickljud.
Fortran, den svarta klumpen menar du är en dimmer? Ska försöka ta och vrida på den ordentligt, när jag klickar in den så hör jag inget klickljud.
Har även sett de som man vrider på en liten bit för att sätta igång, då det är en strömbrytare i början, och sedan fortsätta vrida för att öka ljuset men de är nog inte lika vanliga. Vilken uppbyggnad denna har vet jag ej men om det går att trycka in knappen en halv cm eller så men inget händer och inget klickljud hörs (kan ibland vara svagt) så är nog något vajsing redan där.Fortran skrev:Man trycker in den för att slå på/av, sen vrider för att ändra ljusstyrka.