Igår kopplade jag in en steppermotor till Arduino Uno:n och använde mig av de färdiga biblioteken och exempeln som redan följde med installationen.
IDE't har en exempelkod som heter "Stepper_oneRevolution" som jag använde mig av.
Efter ändrat antal steg och RPM så kompilerades koden utan fel och stegmotorn snurrade på så fint.
Nästa steg blev att halv-stega motorn och det visade sig att någon hade gjort en redigerad Stepper.h med just denna funktion.
Jag tog ner .cpp och .h filerna och la dessa i samma mapp som originalen legat. Dom gamla filerna flyttade jag till en annan mapp.
Försökte göra om samma sak men med halv-stegning men koden kompilerades inte klart utan hade några fel. Då jag inte redde ut vad felen var så tänkte jag återgå till originalkod och börja om från början men med att läsa igenom filerna först.
Raderade dom "modifierade" filerna och flyttade tillbaka originalen. Vad händer då? Jo jag får en massa kompileringsfel! Suck...
Avinstallerade Arduino IDE:t och installerade om det igen... samma kompileringsfel.
Kan ni se någon direkt tok i det här?
Modifierad stepper.h = Stepper.h with half-step
Original stepper.h = Så här ser felen ut som det är nu, alltså originalbibliotek efter ominstallation. Ska fortsätta med detta under kvällen så om jag hittar vad som är tok så återkommer jag.
Kod: Markera allt
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp:60:22: error: WProgram.h: No such file or directory
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp: In constructor 'Stepper::Stepper(int, int, int)':
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp:80: error: 'OUTPUT' was not declared in this scope
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp:80: error: 'pinMode' was not declared in this scope
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp: In constructor 'Stepper::Stepper(int, int, int, int, int)':
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp:114: error: 'OUTPUT' was not declared in this scope
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp:114: error: 'pinMode' was not declared in this scope
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp: In constructor 'Stepper::Stepper(int, int, int, int, int, int)':
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp:145: error: 'OUTPUT' was not declared in this scope
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp:145: error: 'pinMode' was not declared in this scope
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp: In member function 'void Stepper::step(int)':
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp:169: error: 'abs' was not declared in this scope
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp:179: error: 'millis' was not declared in this scope
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp: In member function 'void Stepper::stepMotor(int)':
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp:219: error: 'LOW' was not declared in this scope
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp:219: error: 'digitalWrite' was not declared in this scope
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp:220: error: 'HIGH' was not declared in this scope
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp:239: error: 'HIGH' was not declared in this scope
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp:239: error: 'digitalWrite' was not declared in this scope
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp:240: error: 'LOW' was not declared in this scope
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp:267: error: 'HIGH' was not declared in this scope
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp:267: error: 'digitalWrite' was not declared in this scope
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp:268: error: 'LOW' was not declared in this scope