Problem med Arduino stepper-bibliotek

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Problem med Arduino stepper-bibliotek

Inlägg av Magnus_K »

Nu har jag lyckats med något väldigt märkligt.

Igår kopplade jag in en steppermotor till Arduino Uno:n och använde mig av de färdiga biblioteken och exempeln som redan följde med installationen.
IDE't har en exempelkod som heter "Stepper_oneRevolution" som jag använde mig av.
Efter ändrat antal steg och RPM så kompilerades koden utan fel och stegmotorn snurrade på så fint.

Nästa steg blev att halv-stega motorn och det visade sig att någon hade gjort en redigerad Stepper.h med just denna funktion.
Jag tog ner .cpp och .h filerna och la dessa i samma mapp som originalen legat. Dom gamla filerna flyttade jag till en annan mapp.

Försökte göra om samma sak men med halv-stegning men koden kompilerades inte klart utan hade några fel. Då jag inte redde ut vad felen var så tänkte jag återgå till originalkod och börja om från början men med att läsa igenom filerna först.

Raderade dom "modifierade" filerna och flyttade tillbaka originalen. Vad händer då? Jo jag får en massa kompileringsfel! Suck...
Avinstallerade Arduino IDE:t och installerade om det igen... samma kompileringsfel.
Kan ni se någon direkt tok i det här?

Modifierad stepper.h = Stepper.h with half-step
Original stepper.h =
Stepper.h
Så här ser felen ut som det är nu, alltså originalbibliotek efter ominstallation. Ska fortsätta med detta under kvällen så om jag hittar vad som är tok så återkommer jag.

Kod: Markera allt

C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp:60:22: error: WProgram.h: No such file or directory
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp: In constructor 'Stepper::Stepper(int, int, int)':
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp:80: error: 'OUTPUT' was not declared in this scope
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp:80: error: 'pinMode' was not declared in this scope
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp: In constructor 'Stepper::Stepper(int, int, int, int, int)':
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp:114: error: 'OUTPUT' was not declared in this scope
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp:114: error: 'pinMode' was not declared in this scope
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp: In constructor 'Stepper::Stepper(int, int, int, int, int, int)':
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp:145: error: 'OUTPUT' was not declared in this scope
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp:145: error: 'pinMode' was not declared in this scope
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp: In member function 'void Stepper::step(int)':
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp:169: error: 'abs' was not declared in this scope
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp:179: error: 'millis' was not declared in this scope
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp: In member function 'void Stepper::stepMotor(int)':
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp:219: error: 'LOW' was not declared in this scope
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp:219: error: 'digitalWrite' was not declared in this scope
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp:220: error: 'HIGH' was not declared in this scope
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp:239: error: 'HIGH' was not declared in this scope
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp:239: error: 'digitalWrite' was not declared in this scope
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp:240: error: 'LOW' was not declared in this scope
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp:267: error: 'HIGH' was not declared in this scope
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp:267: error: 'digitalWrite' was not declared in this scope
C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp:268: error: 'LOW' was not declared in this scope
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Wedge

Re: Problem med Arduino stepper-bibliotek

Inlägg av Wedge »

"WProgram.h" hette det förr, nu ska det vara "Arduino.h".
Resten av felen är nog bara följdfel.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Precis, jag tror också resten är följdfel men frågan är vart kompilatorn får "WProgram.h" från?
Har sökt efter detta i både exempelfilen och stepper.h men hittar inget...

EDIT: Eller vänta nu, den säger stepper.cpp... Återkommer!
EDIT2: Nej, bara arduino.h där...
Kaggen

Inlägg av Kaggen »

Då ljuger din compilator. Det står specifikt:

> C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\Stepper.cpp:60:22: error: WProgram.h: No such file or directory

Om man noggrant läser ovanstående och översätter till ren svenska så är felet på rad 60 (22?) i Stepper.cpp att den inte hittar WProgram.h. No such file or directory = Fil eller katalog med det namnet finns inte.

Dubbelkolla att du lagt filerna på rätt ställe och att det är rätt sökväg du är inne och härjar på (C:\Program Files\Arduino\libraries\Stepper\).
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Jadu Kaggen, har inte en aning om vad som hände och jag förstår att inte kompilatorn ljuger... Jag kollade flera gånger att jag var i rätt mapp och läste just den .cpp-filen. Det enda jag hittade var "Arduino.h".
Det var givetvis jag som strulade till något men synd att jag inte förstår vad. Nu fungerar det i alla fall efter följande manöver:

* Avinstallation av Arduino IDE
* Nyinstallation av en senare version (beta)
* Kompilering av exempelfil ok
* Kopierade över de "nya" bibiloteksfilerna och NU fann jag WProgram.h vilket jag ändrade till Arduino.h
* Kompilerade exempelfilen igen och det gick utan problem.

Kan nog konstatera att det var skit bakom spakarna och det var ju dumt att jag gjorde en post av det hela.. Tyckte bara att efter en ominstallation och verifiering att inga mappar låg kvar så borde det fungerat första gången. Ja, ja. så gick det med det.
Kaggen

Inlägg av Kaggen »

Kul det löste sig. Ibland stirrar man sig blind på fel som kan vara uppenbara (även om orsaken kanske inte var det i detta fallet).

Kan ju löna sig att posta ändå. Om inte annat så för dom gångerna man kommer på lösningen själv precis när man tryckt "Skicka". :)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Om inte annat så för dom gångerna man kommer på lösningen själv precis när man tryckt "Skicka".

Hehe, jo tack. Ibland har jag kastat så tidskrävande inlägg så jag nästan postat dom "bara för att" :wink:
Ja det var i alla fall skönt att det löste sig. Det var givetvis jag som hade otur i tänket någonstans.
Skriv svar