Jag har alltid haft problem med just Arduino och jag hittade ett problem som jag har löst. Lösa kablar i AVRISP MKii programmeraren. Så nu kan jag programmera felfritt om ATmegan sitter just på UNO kortet...just det...sitter på UNO kortet.
Om jag bränner över detta program.
Kod: Markera allt
/*
Blink
Turns on an LED on for one second, then off for one second, repeatedly.
This example code is in the public domain.
*/
// Pin 13 has an LED connected on most Arduino boards.
// give it a name:
int led = 11;
// the setup routine runs once when you press reset:
void setup() {
// initialize the digital pin as an output.
pinMode(led, OUTPUT);
}
// the loop routine runs over and over again forever:
void loop() {
digitalWrite(led, HIGH); // turn the LED on (HIGH is the voltage level)
delay(1000); // wait for a second
digitalWrite(led, LOW); // turn the LED off by making the voltage LOW
delay(1000); // wait for a second
}
Jag stoppar ner en lysdiod i håll 11 och byglar andra benet till GND. Lyser som en solstråle.
Men plockar jag löss ATmegan och placerar den på ett kopplingsdäck (breadboard) och sen ansluter GND med GND från programmeraren och samma sak med VCC till VCC.
Jag stoppar in en lysdiod i pin 11 och byglar över till GND. Inget händer.
Då testar jag att bränna över en sketch när kortet sitter på kopplingsdäcket. Då blir det ERROR och den säger det klassiska att det är anslutningsfel.
När jag bränner över en sketch så kopplar jag RST till 1, SCK till 19, MISO till 18 och MOSI till 17. Samt kopplar jag VCC till 7 och GND till 8. Och sist byglar jag över en bygel mellan 7 och 20 och sen en bygel mellan 8 och 22.

Men det blir bara fel. Samma gamla ERROR att den saknar anslutning.
Jag har verkligen kollat med en pipande multimeter och det är sluten krets där den säger att den inte är sluten krets.Binary sketch size: 914 bytes (of a 7 680 byte maximum)
avrdude: stk500v2_command(): command failed
avrdude: stk500v2_program_enable(): bad AVRISPmkII connection status: RST fail, Target reverse inserted
avrdude: initialization failed, rc=-1
Double check connections and try again, or use -F to override
this check.
Jag har även testat kört utan byglarna till VCC och GND. Blir samma error.
Hur kommer det sig att det går riktigt bra att bränna över på UNO kortet, men inte ett kopplingsdäck?
Jag kör med den interna 8 Mhz oscillatorn på min ATmega8-16PU. Trots att UNO kortet har en 16 Mhz så tror jag att det inte spelar så stor roll vid tester. Riktigt skumt

Kan det vara så att om jag ska bränna över en sketch till min ATmega8 på ett kopplingsdäck via AVRISP Mkii så krävs det mer hårdvara så som kondensatorer och resistorer, trots att jag väljer att köra med den interna oscillatorn?