3-fas MIG
3-fas MIG
Rotar i en 3-fas MIG. Troligtvis defekt. Kan man köra den på 1-fas? Då med bara de lägre effeltområdena. Eller får det bli "roterande fas konverter". Kommer inte att få ut alla 190A, men kanske nått. Modellen är twin-mig 190. Den har en trafo i 3 delar en per fas. En rejäl sak. Väldigt simpelt uppbyggd. Nypris runt 7500Kr. Den har möjlighet till rörtråd för svetsning utan gas. Då polvänds svetsspänningen. Varför? Nån som har en ritning på nått liknande? Skulle underlätta en hel del. Fläkten drivs via 2 effektmotstånd. Varför? 7 st effektlägen. Känns lite som 3 bits binärt. Men lägsta är 25A och det borde bli någon dubblett eller liknande. En av primärlindningarna har lindning ovanpå, min gissning spänning till drivkortet. Hur många A drar den vid de 7 olika effektstegen? Hur mycket drar resten?
Re: 3-fas MIG
Troligtvis defekt?, om den känns "svag" kan det vara en eller ett par dioder i likriktarbryggan.
Och att köra den på enfas, titta på vilken spänning trafon som matar drivkortet kräver. Går den på 400V är det nog inte så lämpligt att mata den med enfas 230V.
Varför skulle det bli dubletter på strömstyrkan för? Och vad menar du med "Hur mycket drar resten"?
Och att köra den på enfas, titta på vilken spänning trafon som matar drivkortet kräver. Går den på 400V är det nog inte så lämpligt att mata den med enfas 230V.
Varför skulle det bli dubletter på strömstyrkan för? Och vad menar du med "Hur mycket drar resten"?
Behöver mer data. Spänning till trådmatningsmotorn? Spänning till fläkten? Borde inte motorn snurra även om den får halverad spänning? Huvudrelät går att aktivera mekaniskt(plastknapp). Jag skall bara felsöka först. Lämnar alla 3 trafos samma spänning? Då borde 100, 010 och 001 ge samma effekt.
Hur många volt är det mellan 2 faser? Var hittar man 230V i 3-fasen? I vissa fall har man ingen "nolla". Hur många volt är det mellan fas och skyddsjord(vid 3-fas)?
Hur många volt är det mellan 2 faser? Var hittar man 230V i 3-fasen? I vissa fall har man ingen "nolla". Hur många volt är det mellan fas och skyddsjord(vid 3-fas)?
Märkspänningen borde stå på komponenterna, annars brukar matarmotorn gå på 12V eller 24V. Fläkten kan gå på 230V/400V eller 12/24V.
Det är en trefastransformator, och med vredet kopplar man in olika lindningar på primärsidan.
Men vad är det för felsymtom på svetsen?
Det är en trefastransformator, och med vredet kopplar man in olika lindningar på primärsidan.
Men vad är det för felsymtom på svetsen?
Fel:
1 Jag har ingen 3-fas. 2 Jag har bara förra ägarens "trasig" att gå på.
Jag samlar information om funktionen innan jag kopplar in den.
1 Jag har ingen 3-fas. 2 Jag har bara förra ägarens "trasig" att gå på.
Jag samlar information om funktionen innan jag kopplar in den.
Om du inte bor i lägenhet med 1-fasmatning brukar det finnas trefas bakom spisen.
Är det så illa att ingen trefas alls finns så kan jag föreslå ett byte:
Jag har en fullt fungerande enfas-svets med endast 1 problem, trådledaren i slangpaketet är lite sliten så tråden hakar upp sig ibland, en ny kostar väl 100kr eller så. Går att köra både med gas och flusstråd.
Att bygga om en trefas till enfas är nog dyrare än att köpa en ny.
Är det så illa att ingen trefas alls finns så kan jag föreslå ett byte:
Jag har en fullt fungerande enfas-svets med endast 1 problem, trådledaren i slangpaketet är lite sliten så tråden hakar upp sig ibland, en ny kostar väl 100kr eller så. Går att köra både med gas och flusstråd.
Att bygga om en trefas till enfas är nog dyrare än att köpa en ny.
Med enfas har jag bara lite drygt 2000W. Så köra den fullt ut är bara att glömma. Men att köra den på 1 av 3 trafos kanske går. Och kanske räcker till tex "bilplåt". Ev kan jag fixa 3-fas 8A/fas via tvättmaskin. Eller 16A via elpatron. Men det löser inte nyfikenheten. Och först skall den felsökas/lagas. Skall även prova "roterande fas konverter". Fick igång en svag 3-fas fläkt på det sättet. Bore räcka till trådmatning i sammband med felsökning.
mrfrenzy: Vad är det som kostar vid ombyggnad? Jag tänkte bara koppla in 1-fas på rätt ställe. På en ritning jag sett kan trafon till styrkortet drivas med både 230V och 380V. Har inte kollat min modell dock.
mrfrenzy: Vad är det som kostar vid ombyggnad? Jag tänkte bara koppla in 1-fas på rätt ställe. På en ritning jag sett kan trafon till styrkortet drivas med både 230V och 380V. Har inte kollat min modell dock.
- prototypen
Hörru 1802, du HAR ju tillgång till trefas, ta dit en elektriker och montera ett trefasuttag så får du en fin svets när du lagat. Varför tror du att MrFrenzy vill byta med dig?
Enklaste ombyggnaden du kan göra är att byta transformator men då är elektrikern billigare och du "förstör" inte svetsen.
Krångla inte nu utan ordna trefas.
Protte
Enklaste ombyggnaden du kan göra är att byta transformator men då är elektrikern billigare och du "förstör" inte svetsen.
Krångla inte nu utan ordna trefas.
Protte
Målet med denna tråd är inte i första hand att få en fungerande svets, utan att lära mig hur den funkar. Blir lättare att felsöka då.
Som vanligt rinner många frågor bara förbi. Läs gärna hela tråden och svara på fler frågor.
Som vanligt rinner många frågor bara förbi. Läs gärna hela tråden och svara på fler frågor.
prototypen: Varför skall jag byta transformator? Det sitter en utmärkt på plats(3-fas som borde gå att köra på en av faserna). Ev får jag byta den lille 1-fas trafon. Om den skall ge 24V har jag en i skrotlådan.
- prototypen
Troligen så sitter det en Y-kopplad transformator, omkopplingen mellan olika svetsspänning sker genom att byta uttag på ett av benen i taget, det medför att transformatorn ibland är lite ur balans.
Hur du då ska koppla? tja....
Om du hittar igen trafons mittpunkt så anslut nollan där.
På den lindningen torde du ha 3-4 uttag där det borde gå köra in fasen.
Nu kommer du att få helvågslikriktad ström, det går inte så bra att svetsa med, så då får du hoppas att drosseln har flera uttag så du kan använda det med mest induktans.
Du är så pass pillig att du kan tjuva ström från elpatronen för att testa. Det är inte så kallt nu vid midsommar.
Protte
Hur du då ska koppla? tja....
Om du hittar igen trafons mittpunkt så anslut nollan där.
På den lindningen torde du ha 3-4 uttag där det borde gå köra in fasen.
Nu kommer du att få helvågslikriktad ström, det går inte så bra att svetsa med, så då får du hoppas att drosseln har flera uttag så du kan använda det med mest induktans.
Du är så pass pillig att du kan tjuva ström från elpatronen för att testa. Det är inte så kallt nu vid midsommar.
Protte
Är det så att spänningen mellan 2 faser är markan högre än 230V? Då ger en tredjedel av trafon ännu mindre än jag tänkt. Men det kanske går att svetsa ändå. För mig känns det möjligt att med strömbrytare och relä få den att funka på 1-fas. Så enkelt att det borde finnas orginal åtminståne på nån modell.
Billigare MIG-svetsar brukar vara enkelt uppbyggda. Inspänningen går till en kontaktor(det du benämner huvudrelä), kontaktorn är styrd av knappen på slangpaketet. Ut från kontaktorn går strömmen in till vredet som ställer strömstyrkan genom att koppla in fler/olika lindningar på transformatorns primärsida(du kan antagligen se att det går många ledningar från vredet till transformatorn).
Ut från transformatorn går spänningen till en likriktarbrygga som är uppbygd av pressade/skruvade dioder mellan aluminiumplåtar.
Om du plockar isär likriktarbryggan var uppmärksam på hur isolatorerna sitter annars är risken för kortslutning stor om de hamnar fel.
Huvudspänningen(fas-fas=400V) är roten ur 3 gånger högre än fasspänningen(fas-nolla=230V).
Ut från transformatorn går spänningen till en likriktarbrygga som är uppbygd av pressade/skruvade dioder mellan aluminiumplåtar.
Om du plockar isär likriktarbryggan var uppmärksam på hur isolatorerna sitter annars är risken för kortslutning stor om de hamnar fel.
Huvudspänningen(fas-fas=400V) är roten ur 3 gånger högre än fasspänningen(fas-nolla=230V).
"Ut från kontaktorn går strömmen in till vredet som ställer strömstyrkan genom att koppla in fler/olika lindningar på transformatorns primärsida(du kan antagligen se att det går många ledningar från vredet till transformatorn)." så lång är jag med. Men vill veta mer exakt vad läge 1 till 7 gör. Lägsta effekt är markant lägre än en 1/3 av max. 25A - 190A. Och det borde bli dubletter om alla 3 ger samma. Vilken del slutar att fungera helt med för låg spänning?
Vredet är inte binärt på något vis, det är en trefastransformator du har i svetsen. En fas till varje del av transformatorn så vredet stänger inte av någon av transformatorns delar, vredet har trefas in och trefas ut. Istället kopplas det in fler/färre lindningar vilket gör att du kan plocka ut högre/lägre ström på sekundärsidan som sedan hamnar i likriktaren.
De olika lägena på vredet kan vara anpassade efter att olika tråddiametrar behöver olika strömstyrkor.
De olika lägena på vredet kan vara anpassade efter att olika tråddiametrar behöver olika strömstyrkor.