Spartan vs Artix

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
arte

Spartan vs Artix

Inlägg av arte »

Hej,

Någon som har jobbat med både Xilinx Artix och Spartan FPGAerna?
Jag försöker förstå syftet med Artix, så vitt jag kan se så är det bara fördelar över Spartan.
Arkitekturen verkar skilja en del samt att Artix är 28nm istället för 45nm.

1. Båda verkar vara lowcost, så vilket marknads segment fyller Artix? Är den helt enkelt bara en ny produkt inom samma segment?

2. Någon som vet hur hastigheten är mellan dem? Ifall jag når 50MHz på Spartan, når jag liknande på Artix?

Tack
blueint
Kontakt:

Re: Spartan vs Artix

Inlägg av blueint »

Eftersom jag känner till Xilinx Spartan så tog jag en snabbkik på Artix:
http://www.xilinx.com/products/silicon- ... a/artix-7/

Det verkar finnas en del integrerade perferienheter (up to 215K LCs; AXI IP) samt analogelektronik. Det är nog en rejäl skillnad. I övrigt är det fler I/O standarder som stödjs och lägre effektförbrukning.

Tips: Kontrollera att utvecklingsverktygen håller måttet! ;)
Användarvisningsbild
stekern

Inlägg av stekern »

1) Ja, Xilinx tyckte tydligen att Spartan hade tjänat klart som namn när de introducerade 7 serien, där low-end FPGAerna heter Artix7, middle-range Kintex7 och high-end Virtex7
2) Jag skulle bli förvånad om de hade sämre prestanda än spartan6, men jag tror inte att man kan förvänta sig några enorma förbättringar heller.
Jag har ett spartan6 dev-kort och ett Zynq7020 (= artix7 + cortex a9) kort, men jag har inte haft tid att testa Zynq7020 kortet något, så jag har inga riktiga erfarenheter än.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hastigheten kan vara lurig. Bygg något i HDL språk och syntisera. Se vad det programmet skriver ut.
Skriv svar