Jag har en panel som styr pumpar och ventiler till solfångarpanelerna på taket. Panelen installerades 1996 och levererades med ett seriellt gränssnitt samt ett program på diskett för att övervaka temperaturer, kWh, flöden mm.
Kontakten till datorn är en gammal skrivarport
I andra änden satt denna krets, som verkar konvertera 5v till TTL nivåer som mikrokontrollern kan förstå
Hittade detta kopplingsschema och kopplade om det till en DB9 kontakt.
Mikrokontrollern heter följande: MC68HC711D3.
Datablad: http://www.rlocman.ru/i/File/dat/Freesc ... CFNE2R.pdf
Såhär står det under Serial-delen i databladet
Jag har alltså ingen aning om vilken baudrate den sänder med. Jag kör med RealTerm för kommunikationen och jag får några bytes data varje sekund från mikrokontrollern. Jag får "Framing error", antar att baudrate eller något annat är felinställt.
Jag har hittat disketten med programmet till panelen. Dessvärre verkar den vara korrupt. Använde ett program till att "recovra" filerna. Verkade hitta alla men .exe-filen var bortom räddning... Tänkte om man kunde spionera på den seriella kommunikationen när det programmet var igång.
Det jag behöver hjälp med nu är alltså att hitta rätt inställningar så jag får över datan utan errors, och sedan tolka den.
I vilket format skickas datan i troligtvis? ASCII? Råa bytes?
Såhär ser det ut i terminalen med 9600 baudrate med ASCII-tolkning.
Någon som har någon idé på hur jag kan gå tillväga? Jag tänkte skriva ett python-script som loggar värderna för att sedan visa upp det i mobilen.