Förslag på komponenter till babyvakt
- Magnus_K
- EF Sponsor
Förslag på komponenter till babyvakt
Sitter just i idéstadiet och spånar på ett slags babylarm/vakt. Vad skulle ni förslå för komponenter för att uppfylla följande önskemål:
* Batteridrift, dock ej nödvändigt mer än 1 timma eller så
* En enhet med ljudaktiverad mikrofon, känslighet inställningsbart och enheten ska även kunna sända ljud
* En enhet med högtalare, inget krav på tvåvägskommunikation
* Kommunikation mellan enheterna funderar jag på WiFi, förslag på annat?
* µC: Arduino (pga redan preppade shields) alt PIC (men mycket beroende av kringkomponenter)
* Litet till storlek. Varje enhet borde helst rymmas inom en stor tändsticksask
Vet inte om jag missat någon viktig information men jag kommer gräva vidare under veckan så får vi se vad som blir av.
* Batteridrift, dock ej nödvändigt mer än 1 timma eller så
* En enhet med ljudaktiverad mikrofon, känslighet inställningsbart och enheten ska även kunna sända ljud
* En enhet med högtalare, inget krav på tvåvägskommunikation
* Kommunikation mellan enheterna funderar jag på WiFi, förslag på annat?
* µC: Arduino (pga redan preppade shields) alt PIC (men mycket beroende av kringkomponenter)
* Litet till storlek. Varje enhet borde helst rymmas inom en stor tändsticksask
Vet inte om jag missat någon viktig information men jag kommer gräva vidare under veckan så får vi se vad som blir av.
Senast redigerad av Magnus_K 11 juni 2014, 02:10:52, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Förslag på komponenter till hemmbyggt babylarm
En ARM + mikrofon + mikrofonförstärkare + blåtand?
- Magnus_K
- EF Sponsor
Lägger till ett par detaljer:
* Budget.. nja, upp till 300:- kanske...
* Räckvidd. Kanske dålig jämförelse men säg inom en villa/lägenhet. Som ett ok WiFi eller bättre.
@blueint: ARM, håller mig gärna till Arduino eller PIC, eller kanske ska säga Arduino IDE kompatiblel Atmel controller eller PIC.
* Budget.. nja, upp till 300:- kanske...
* Räckvidd. Kanske dålig jämförelse men säg inom en villa/lägenhet. Som ett ok WiFi eller bättre.
@blueint: ARM, håller mig gärna till Arduino eller PIC, eller kanske ska säga Arduino IDE kompatiblel Atmel controller eller PIC.
Anledningen till förslaget om ARM var att ha kapacitet nog att bearbeta ljudet.
Re: Förslag på komponenter till babyvakt
Ett par äldre Android-telefoner från Blocket eller nån bekant som har ligger i skrotlådan??
Det blir iofs inget bygge, men det lär går fortare:)
De har inbyggd mik, högtalare och WiFi, finns färdiga appar för det du vill ha. Dessutom kan du få kamera-stöd.
Det blir iofs inget bygge, men det lär går fortare:)
De har inbyggd mik, högtalare och WiFi, finns färdiga appar för det du vill ha. Dessutom kan du få kamera-stöd.
2 st Android mobiler, 2 st Skype-konton, WiFi. Billigt, enkelt, driftsäkert.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Det var ett tråkigt men väldigt bra förslag Nerre! Tror faktiskt vi kör på det.
Satt och läste lite igår om fm/am-sändare, blåtand med mera och insåg snart att fjånken kommer ha körkort innan jag blir klar.
EDIT: @Icecap: Japp, app eller Skype får det bli. Tack ska ni ha!
Satt och läste lite igår om fm/am-sändare, blåtand med mera och insåg snart att fjånken kommer ha körkort innan jag blir klar.
EDIT: @Icecap: Japp, app eller Skype får det bli. Tack ska ni ha!
Började ett liknande projekt för några år sedan. Använd mig av komradio som styrdes av rörelse och ljud. Hade dock lite dåligt om tid och hann inte bygga in det i någon låda innan min fru ledsnade och köpte Babyvakt på blocket billigare än vad komponenterna kostade.. Men jag lärde mig mycket och det var nog den största behållningen att bygga.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 87#p928687
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 87#p928687
Ett tips kan vara att leta efter gamla X10 Mini på Blocket, Sonys mobiler har nämligen finessen att om de är avstängda så startar en bootladdare när man ansluter laddare, man kan alltså få automatiskt påslag efter strömavbrott (och tomkört batteri) om man vill (genom att byta ut bootladdaren till en som startar mobilen). Läste om det tipset i samband med att jag läste om att använda gamla mobiler som övervakningskamera.
Finns några andra tillverkare som har liknande, men minns inte villka. Och X10 Mini (och Pro) är ju små.
Skype är inte riktigt optimalt då det kräver manuell uppkoppling, det finns appar för babywatch (tror det finns även med kamerastöd).
Finns några andra tillverkare som har liknande, men minns inte villka. Och X10 Mini (och Pro) är ju små.
Skype är inte riktigt optimalt då det kräver manuell uppkoppling, det finns appar för babywatch (tror det finns även med kamerastöd).
En fundering... Varför inte köpa en färdig babymonitor? Är det för att du absolut vill bygga eller för att du saknar funktioner? Alla du listat i första inlägget är ju standard i en babymonitor redan... 

- Magnus_K
- EF Sponsor
@nomis_82: Den tråden hade jag missat och ska läsa igenom ikväll. Alltid lika roligt att se hur andra tänker för att lösa ett "problem"!
@Nerre: Det där lät ju ganska bra men ska se vad det finns för möjligheter att använda tjejens "förbrukade" smartphone först. Det kanske till och med finns en sån bootloader till den då det är en Sony Ericsson. I bästa fall kan hon använda sin nuvarande telefon som avlyssnare och den äldre som vakt. Kommunikationen sköts via WiFi genom Skype eller en app, precis som ni säger.
Ska kolla på detta först!
@PeterH: Bra fråga och fullt befogad. Tanken kom upp igår när jag och tjejen tänkte sätta oss ute på kvällen och koppla av lite men kände inte riktigt ro då det blev för långt till lill-fjånken. Jag tror flera känner igen sig. Man har ett mindre "problem" och vill helst lösa det sjäv. Det kommer säkert kosta mer än att köpa färdigt men då inte alls lika tillfredsställande och kul!
Som vanligt (i mitt fall) så är saker mer komplicerat att bygga än vad jag tror så det brukar bli pannkaka ändå.
@Nerre: Det där lät ju ganska bra men ska se vad det finns för möjligheter att använda tjejens "förbrukade" smartphone först. Det kanske till och med finns en sån bootloader till den då det är en Sony Ericsson. I bästa fall kan hon använda sin nuvarande telefon som avlyssnare och den äldre som vakt. Kommunikationen sköts via WiFi genom Skype eller en app, precis som ni säger.
Ska kolla på detta först!
@PeterH: Bra fråga och fullt befogad. Tanken kom upp igår när jag och tjejen tänkte sätta oss ute på kvällen och koppla av lite men kände inte riktigt ro då det blev för långt till lill-fjånken. Jag tror flera känner igen sig. Man har ett mindre "problem" och vill helst lösa det sjäv. Det kommer säkert kosta mer än att köpa färdigt men då inte alls lika tillfredsställande och kul!
Som vanligt (i mitt fall) så är saker mer komplicerat att bygga än vad jag tror så det brukar bli pannkaka ändå.
Jag säger bara Philips Avent SCD505, kostar en femhundring *NY* och har samma prestanda och funktioner som andra tillverkares dubbelt så dyra babymonitorer, ofta är dom dyrare begagnade än nya dessutom.
Det som är det bästa är att den varnar när föräldraenheten kommer ur räckhåll för bebisenheten.
Ja, hur man ny lyckas med det, räckvidden är enorm, jag har 4400kvm tomt, och kan både röra mej på hela tomten och en bit till och är fortfarande inom räckvidden.
Den kör f.ö DECT-teknik, precis som dom flesta andra väl fungerande babyvakterna.
Den kör f.ö DECT-teknik, precis som dom flesta andra väl fungerande babyvakterna.
Ja, det gör det nog, man märker det enkelt om man sätter i laddaren när telefonen är avstängd. Tänder den upp displayen och visar en logo så funkar det. Men som sagt var, den inbyggda bootladdaren har inte stöd för att starta telefonen när den får ström så man måste byta ut den. Men Sonys och Sony Ericssons mobiler tror jag alltid har gått att låsa upp bootladdaren på.Magnus_K skrev:[Det kanske till och med finns en sån bootloader till den då det är en Sony Ericsson.
Det var en svensk blogg jag läste det på, tyvärr hittar jag den inte just nu... Det var nån som använde just en X10 Mini och IP Webcam för att få en övervakningskamera som dessutom startade automatiskt när den fick ström. Tror han körde den utan batteri.