USB oscilloskop?
USB oscilloskop?
Är på jakt efter nått usb oscilloskop. kollade på ebay och hittade detta:
Hantek 6022BE PC-Based USB Digital Storag Oscilloscope 2Channels 20MHz 48MSa/s
Nån som provat det?
Ska vara för lite enklare hemmabruk.
Prisat var väldigt bra, 430:-.
Eller har nån annan tips på nått liknande som ni provat?
Hantek 6022BE PC-Based USB Digital Storag Oscilloscope 2Channels 20MHz 48MSa/s
Nån som provat det?
Ska vara för lite enklare hemmabruk.
Prisat var väldigt bra, 430:-.
Eller har nån annan tips på nått liknande som ni provat?
Re: USB oscilloskop?
rent generellt brukar sådana vara ganska kassa, men det beror ju lite på vad du ska ha det till.
Har tidigare hankat mig fram med logik analysatorn i pickit 2 när jag behöver kolla pwm signaler osv.
Nu exempelvis tänkte jag ha den för att kolla signaler med triac byggen osv, dvs lite analogt.
Alltså inget avancerat, men ska ju fungera i alla fall
Nu exempelvis tänkte jag ha den för att kolla signaler med triac byggen osv, dvs lite analogt.
Alltså inget avancerat, men ska ju fungera i alla fall

Tänk på att om du beställer utanför EU så är risken rätt stor att kostnaden blir
ca 300kr mer (moms, ev, tull + avgift).
ca 300kr mer (moms, ev, tull + avgift).
Och om man med "triac byggen" menar "ansluten till 230Vac" ska man ha klart för sig att datorn som USB-oscilloskopet kopplas till kommer att bli allvarligt strömförande...
- SeniorLemuren
Grundar du det på egna praktiska erfarenheter på ett flertal "sådana" eller är det bara allmänt vad du tror dig veta.?Glenn skrev:rent generellt brukar sådana vara ganska kassa, men det beror ju lite på vad du ska ha det till.
icecap: varför skulle datorn bli strömförande för jag mäter ac? eller menar du om oscilloskopet skulle "strula"?
verkar som de flesta har åsikten att dessa ebay usb skåp är av kass kvalite. Vad menas med kass kvalite? mäter fel?
Är det nån som har tips på nått annat usb skåp då? gärna under 1000 lappen om det går. Gärna nått som ni testat själva.
Programvaran ska funka i windows 7, minst 100Khz. gärna 2 kanalar men inget krav.
Behöver dock vara usb skåp då jag har begränsad plats och gärna vill köra det på datorn så jag slipper med lapp prylar på border.
Tacksam för alla tips på olika skåp.
verkar som de flesta har åsikten att dessa ebay usb skåp är av kass kvalite. Vad menas med kass kvalite? mäter fel?
Är det nån som har tips på nått annat usb skåp då? gärna under 1000 lappen om det går. Gärna nått som ni testat själva.
Programvaran ska funka i windows 7, minst 100Khz. gärna 2 kanalar men inget krav.
Behöver dock vara usb skåp då jag har begränsad plats och gärna vill köra det på datorn så jag slipper med lapp prylar på border.
Tacksam för alla tips på olika skåp.
Utan att veta med om produkten tycker jag att det verkar vara ganska mycket oscilloskop för pengarna.
optimizer: när man mäter kopplar man skärmen på proben fast i kretsloppet. Med ett TRIAC-kretslopp är det oftast 230Vac vilket betyder att GND på oscilloskopet går genom matningen in i datorn - och sedan kan du föreställa di resten själv hoppas jag!
Och kan du inte föreställa dig det vill jag avråda från att använda oscilloskop fram till du förstår hur det hänger ihop.
Och kan du inte föreställa dig det vill jag avråda från att använda oscilloskop fram till du förstår hur det hänger ihop.
Hmm. tog för givet att det var avskillt från usb'n mot datorn. Fan va kasst då. Vill minas sen el-tele'n (gymnasiet för 100 år sen) att vi mätte på 230Vac men det var iofs med vanliga skåp, fanns inte ens usb då 
Tack för varningen, där ser man vad fel det kan bli när man tar saker för givet.

Tack för varningen, där ser man vad fel det kan bli när man tar saker för givet.
Hur kunde du ta det för givet? Även vanliga scop är direkt kopplade till jord. Om det inte anges att det är isolerat får man förutsätta att det inte är det.
Det finns oscilloskop med flytande skärm/jord men det innebär också att kontrollpanelen kan få samma spänning som elsystemets fasledare utan att du märker något. Så varningen är generell.
Kika på isolationstransformator för kretsen du skall testa.
Kika på isolationstransformator för kretsen du skall testa.
optimizer
>el-tele'n (gymnasiet för 100 år sen) att vi mätte på 230Vac
Ett elkraftlabb är oftast matat via isolationstransformator utan direkt jordnig.
>el-tele'n (gymnasiet för 100 år sen) att vi mätte på 230Vac
Ett elkraftlabb är oftast matat via isolationstransformator utan direkt jordnig.
Slutet blir att jag beställer ett i alla fall. Kör mest digitalt/lågspänning.
Skulle jag sen behöva mäta 230vac så blir det en transformator imellan.
återkommer när jag fått den hur den funkar i alla fall.
tack för all feedback.
Skulle jag sen behöva mäta 230vac så blir det en transformator imellan.
återkommer när jag fått den hur den funkar i alla fall.
tack för all feedback.