Vart ska man börja...
Jag arbetar med att hitta och studera valar mha av deras vokaliseringar. Även om jag har haft turen att ha haft en solid finansiering av utrustning och lön under det senaste decenniet så stöter jag på gott om folk som definitivt inte har det. Hydrofoner, förstärkare, klick-detektorer och DAQ's är svinigt dyra. Det kommer lätt upp i 20-30k för att kunna köpa en hygglig hydrofon och förstärka signalen med 40 dB. I många fall så använder vi oss av 3-4 eller fler hydrofoner för att kunna triangulera valen, och det är ett lätt oöverstigeliga hinder för många forskare som arbetar i de områden där de kanske mest intressanta och skyddsvärda studieobjekten finns, e.g. amazonas. Eftersom jag är föräldraledig nu så har jag försökt hitta ett projekt som går ut på att hitta ritningar på en eller flera av ovanstående, för att kunna tipsa kollegor i behov. Drömmen vore om jag kunde köpa in satser av komponenter, och erbjuda till självkostnadspris.
Dessvärre är jag hyfsat rudis på allt detta med elektronik, jag har pysslat med lite av varje, men att konstruera en hel krets från scratch har jag inte gjort. Ni som har varit med ett tag, är det ett lämpligt nybörjarprojekt att ge sig på att försöka bygga en förförstärkare till en piezo-elektrisk hydrofon?
NOAA, har publicerat en liten handbok för hur man bygger sin egen array, där allting är avpassat till kaskeloter, men det borde ju vara en ganska smal sak att byta piezo-elektriskt element och flytta på high-pass filtret?
https://swfsc.noaa.gov/uploadedFiles/Di ... TM-417.pdf
Drömmen vore att ha en förstärkare som är jämn i förstärkningen mellan någon kHz upp till ~140kHz, och där man kanske kan förstärka 10-20-30-40 dB, och eventuellt flytta på highpass-filtret en del.
Tankar, funderingar?