har vi nåt Mercedes folk här i forumet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

har vi nåt Mercedes folk här i forumet?

Inlägg av teljemo »

Frugan köpte en A 190 igår.. upptäckte sen att bakluckan inte gick upp.. haha

Läste att Mercedes använder sig av en master nyckel och en valet nyckel och bara master låser upp bakluckan..
så eftersom den nyckel som hade batteri inte låste upp köpte jag nya batterier till den andra..

men den låser inte upp nåt?.. den blinkar fint och så.. tänker att den kanske behöver programeras?..
Kan man göra detta själv på Mercedas? (dom flesta kan man typ hålla in några knappar i en vissa ordning)

Annars vette sjutsingen va de kan va.. då får ja klättra inifrån o riva loss inredningen på bakluckan o se om man kommer åt låset därifrån....
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: har vi nåt Mercedes folk här i forumet?

Inlägg av Glenn »

min merca jag hade för månmga år sen hade inte ens fjärrlås :) ..men jag skulle ha testat att hålla in båda knapparna ett tag, det används ofta som ett "sync" kommando.

Vissa bilars fjärrnycklar måste man f.ö byta batteri på väldigt snabbt, för om den är strömlös för länge så måste den kodas in igen, OTROLIGT irriterande när det är gjort så, men det förekommer..
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

testa att låsa upp 2 ggr på förarsidan, alltså typ lås med nyckel, lås upp, släpp till mittläge och lås upp igen, så kodar man om nyckeln på vag bilar, kan vara något liknade på merca
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

Hittade hur de ska göras..
Tryck 2 ggr snabbt på lås eller lås upp.. sätt i nyckel i tändningen o vrid till steg 2 innom 30 sek..

Men gick ändo inte.. för det första var nyckel bladet i den andra nyckeln till en annan bil.. haha..
så fick byta till rätt nyckel blad o sätta i den nyare fjärren.. men då kom det upp start error i displayen..
troligtvis kanske det sitter nån typ av startspärr i fjärren som tändnings låset läser av när nyckeln sitter i.. går säkert att flytta den med men vågar inte bryta i fjärren.. hitta inget sätt att få isär den helt..

får bli mercedes verkstan på måndag o beställa helt ny nyckel.. kostar nog bara en miljon..
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

det är ganska säkert en transponder i nyckeln ja.

En komplett fjärrnyckel brukar ligga på typ 1000-5000.. vanligen 1000-2000..
petercab

Inlägg av petercab »

Har du en bild på nyckeln?
MSV

Inlägg av MSV »

låser bakluckan upp om man trycker på låsknappen på panelen?
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

En sån transponder..de borde gå att flytta bara man listar ut hur man öppnar nyckeln...

Det är en sån här nyckel... Hitta ingen bild PP elektroniken.. Men googlade på "MB a class remote"...
Bild

Vet inte om den låser upp med knappen i coupen..
Ska kolla när jag kommer hem.. Men fick upp bakluckan genom lite hederligt pillande från insidan..
Fick sedan justera den lilla bygeln lite.. Satt lite snett.. Nu kan man få upp luckan utifrån..

Och nyckeln låser upp bakluckan oxå.. Men den e väldigt dålig och i väldigt dåligt skick...
Så måste ändo göra nåt.. Ska ta ett kort på den när ja kommer hem...

På garaget.org (finns många andra forum. Public service) nämnde en kille att mitt problem med att låsa och låsa upp bilen med fjärr inte nödvändigtvis sitter i fjärren utan kan vara i bilens mottagare.. Det kan ju vara värt att kolla upp..
petercab

Inlägg av petercab »

Om det är den nyckeln på bilden så är det en ren IR-fjärr, som skall riktas mot bakspegeln inne i bilen.
MSV

Inlägg av MSV »

Det är inte enbart en ir-fjärr, utan den har både ir och radio. Däremot så finns det en funktion som går att välja per nyckel, om den ska låsa upp bara framdörren, eller hela bilen. Första gången man trycker på låsupp så öppnas bara framdörren, andra gången resten av bilen. Därför hade det varit intressant att veta om låsknappen i bilen låser upp bakluckan. Gör den inte det, så gissar jag på låsmotorn i bakluckan. Finns troligen även en liten switch i bakluckelåset som känner om luckan är stängd innan man låser. Denna kan vara lönt att kolla upp innan man byter hela motorn/låset.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Just den där switchen känns som ett standardfel inte bara hos mercedes utan i princip hos alla biltillverkare.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

Fjärren låser upp alla dörrar.. När den väl fungerar.. De e nåt med mekanismen i bakluckan som kärvar.. Haft den nere o kollat.. Köpte en ny igår ja ska montera nån dag..

Men de e ju som sagt när väl fjärren funkar.. Man kan står o trycka på knappen i en evighet utan att bilen låser upp.. Fick låsa upp me nyckel innan o gå in.. Snabbt som åttan för larmet går och slutar först när man fått på tändningen..

2500 vill dom ha för en ny nyckel inne på MB verkstan.. Om ja bara kan få isär den andra nyckeln jag har o flytta över den där transponder från den gamla till den så ja kan programmera den till låsen..
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

Ja fick isär den andra nyckeln.. men lite varsamt våld.. en knapp verkar ha gått sönder på den men har såna liggandes nånstans..

men kan ni tolka innehållet på detta kort..?

om ja ska kunna testa att använda den här kretsen isället så måste jag ändo ta den del från det gamla som känner av att det är rätt nyckel m'r den sitter i tändningen..

för att kunna programmera lås fjärren krävs att man har den i tändningen men i nuläget blir det error om jag sätter i denna...

är det så att det är de stora chipet där så är de för många ben att löda loss.. kanske man kan flytta ir och radio från denna till den gamla för att sända bättre?.. om det är dåligt.. vilka komponenter är det.?..

summan av det hela ska iallafall bli EN fungerande nyckel och fjärr..

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

du hittade inte nån liten metallcylinder i nyckeln nånstans ? ofta ser transpondrarna ut så, normalt sett sitter dom inte på kortet, men det är lite olika, tror vissa har transpondern ingjuten i själva plasten också.

Fast en mercedesverkstad borde kunna synca in både sändaren OCH transpondern åt dej.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

Ja de e klart.. Men ibland kan de va känsligt med sånt.. De kan ju va stulet o massa sånt.. Tänker eftersom de e en helt annan nyckel..

Fick inte kod till min radio på min jeep för serie nummer på stereon stämde inte överäns med chassi nr..

Men värt ett telefonsamtal..
Skriv svar