Hjälp med indentifiering av två komp. i en Power Supply

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Hjälp med indentifiering av två komp. i en Power Supply

Inlägg av Magnus_K »

Hej!

Har fått en trasig Power Supply av en vän som jag tänkte mäta lite på när jag har tid.
Input: 100-240VAC
Output: 15V / 33A

Fråga 1: Vad är komponenterna märkta 1 i första bilden för något? Jag mäter 0 resistans (eller väldigt låg) på samtliga. Sitter totalt 4 st på kortet. Dom är märkta med J.
Endast på en av dom kan jag tyda någon som helst märkning och det ser ut att vara "1".

Fråga 2: Är komponenten märkt 2 i först bilden en effektresistor (märkt R308)? Vilket värde är det i så fall? Blir inte klok på märkningen...
Förhoppnigsvis syns märkningen tillräckligt bra annars får jag ta ett nytt kort.

Tack på förhand!
Alla komponenter.jpg
Märkning.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Hjälp med indentifiering av två komp. i en Power Supply

Inlägg av Klas-Kenny »

Komponenterna märkta 1 skulle jag gissa är jumpers.

Sen har de fått en liten plastbit runt sig för att passa bättre i maskinerna för montering, än om det bara vore lösa trådar som man ofta ser, bidrar dessutom till ökad isolation.

Edit: Skulle kunna vara ferritkärnor också förresten. Särskilt eftersom att där är en "vanlig" jumper med på en av bilderna, de borde inte blanda. :)

Lite svårt att se färgerna på motståndet... Kan det vara brun-svart-grå-guld-grön?
I så fall är det ju 10,8Ω +-0,5%

Edit igen, silver-> grå.
Senast redigerad av Klas-Kenny 2 juni 2014, 19:29:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Den jumpern som syns utan isolering är omärkt. Hade varit fint om den också hade en "J"-märkning.
Oavsett så känns det ju som att inte problemet ligger här i alla fall eftersom det inte är avbrott i någon av dom (ska lyfta ett ben senare för att verifiera).

Du har helt rätt om färgmärkningen. Jag hade helt missat att det fanns grön toleransring. Mäter upp resistorn till ~0,1 Ohm installerad men ska löda bort den och verifiera. Kan ju vara ett fel i alla fall.

Tack för hjälpen Klas-Kenny!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

1 liknar mycket en induktans, är det svarta av plast så är det dock en vanlig jumper som J står för men om det är väldigt hårt är det med stor sannolikhet av ferrit och således en induktans. Men oavsett vilket hölje så är det bara en ledning genom ett rör och som visas som en kortslutning vid normal resistansmätning.

2 är en effektresistor.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Kanon Henry. Täljde lite försiktigt med en skalpell och det var som att riva bladet mot sten. Det är alltså en induktans.

Tack!
Tekko

Inlägg av Tekko »

De är ferrite beads. Resistorn om jag minns färgkoden rätt är en 0.1 resistor, troligen för ström mätning och reglering.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Du behöver inte löda loss ferriterna för att testa dem. De är med 101% sannolikhet inte något fel på. Det är helt enkelt en vanlig koppartråd som går rakt igenom.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

@Tekko: Denna färgmärkning är med andra ord inte som "vanliga" resistorer? Kan du tipsa om vart jag kan läsa mer om den här märkningen?

@jesse: Bra! Då struntar jag i det. Tack!

(Som ni kanske förstår så har jag ingen kunskap om dylik felsökning med detta är ett projekt som gärna får underhålla mig ett tag!)
Tekko

Inlägg av Tekko »

Googla på resistor color code.
superx

Inlägg av superx »

Hur yttrar sig felet?

Posta några bättre bilder som visar hela kortet så kan du säkert få mer hjälp.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

@Tekko:
Det var som fasen! Trodde jag hade lite koll på det här med färgmärkningen på resistorer men det fanns mer att lära sig! I de flesta "charts" jag använt tidigare nämner dom inget om det här men din rekommenderade sökning gav bl.a träffen www.resistorguide.com där dom skriver "If band 4 is gold or silver then: band 3 = multiply factor, band 4 = tolerance and band 5 = temp. coefficient"

Det var inte heller i alla mina tidigare charts där grön fanns med som temp.coefficient-färg.

Detta leder ju till att: brun - svart - silver - guld - grön blir 1 - 0 - 0,01 - 5% - 20ppm/K

@superx:
Felet är helt enkelt att när man slår på nätspänningen så tänds varken "ON" LED:en på framsidan samt ingen spänning på utgången. Den är liksom död.
Jag var på väg att starta en tråd just för felsökningen men jag kan inte starta trådar hela tiden. Folk är nog rätt less på mig vid det här laget. Så jag bestämde mig för att se det som ett långtidsprojekt och ta en komponent i taget och även lära mig på vägen.
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

>>Jag var på väg att starta en tråd just för felsökningen men jag kan inte starta trådar hela tiden. Folk är nog rätt less på mig vid det här laget.

Jag tycker att dina trådar är väldigt underhållande, lärorika, välskrivna och genomtänkta!
Så jag ser fram emot en till tråd :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Magnus_K: bara lite input: du ställer frågor och få svar. OCH DU LÄSER SVAREN och reagerar på dom! Och vet du: det är ta mig fan så det ska vara!

Javisst, du och jag har olika nivå på elektronikkunnandet - än sen då? Kör på som du brukar, du har inget att skämmas över!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

@Melkutt och Icecap:
Tack för dessa ord! Mycket roligt att läsa!

Då kommer jag starta en tråd för felsökningen men det får vänta till nästa vecka. Gör "zombieveckan" just nu (7 nattpass på raken) så det blir inte mycket tid över till EF, samt att jag vill starta tråden med bra bilder och IC-märkningar med mera. Återkommer!
Skriv svar