Dagen börjar med att jag klantar mig totalt och stiger upp. Kan ha berott på sömnbrist, idioti eller allmän förvirring (fast antagligen en gyllene kombo av alla tre) som gjorde att jag fick för mig att ansluta mätprobens jord till nätspänningen... jag hade gärna velat skarva lite så att jag inte framstår som helt handikappad men...

Oscilloskopet tycks ha klarat sig hyfsat ok men... hmm... jag kan inte de korrekta termerna för att förklara men övre delen av skärmen fungerar bra men när den ska visa spåret i de lägre delarna av skärmen viker den av nedåt i hörnen och bildar en sur mun. Den drar något starkare på vänster sida. Det går alltså inte att lösa med trace rotation. Också modellen är ett Hung Chang (Protek) 3502C.
Men... nu löste det sig visst. Den var "trasig" i flera timmar men nu när jag satt och skrev öppnade jag locket och läste i servicemanualen och tittade lite efter de olika mätpunkterna. Sen upptäckte jag att något geni lyckats pudra ett lager cannabis (!?!) över kretskortet. Det verkar som om lagandet skedde när jag skakade och blåste bort det.
Så att... det här får väl helt enkelt bli mitt introduktionsbrev istället.