fråga om en trafo. hur funkar den här? (nybörjare)
fråga om en trafo. hur funkar den här? (nybörjare)
IF102 Transformator MF 455 kHz vit
MF-spole för andra MF
Impedans 30k:500
Varvtal 22:1
Storlek: 10x10x13 mm
Xicon IF102
Ser att dom säljer en sån här på elektrokit och jag funderar hur den används och fungerar.
Det är alltså en slags vridspole.
Men 455kHz?
Sitter det alltså nån konding i den eller är det att spolen skapar en kapacitans som ger den 455kHz?
Kan jag alltså använda den här som en oscillator?
Men hur mycket kan man "tweaka" den upp/ner i frekvens?
Eller är jag helt fel ute?
Vore tacksam om nån kunde ge mej en hint om det hela.
Såg att det finns olika färgbeteckningar på dessa trafos.
Vit, gul, svart osv och det känner jag igen från när man lindar egna spolar...
MF-spole för andra MF
Impedans 30k:500
Varvtal 22:1
Storlek: 10x10x13 mm
Xicon IF102
Ser att dom säljer en sån här på elektrokit och jag funderar hur den används och fungerar.
Det är alltså en slags vridspole.
Men 455kHz?
Sitter det alltså nån konding i den eller är det att spolen skapar en kapacitans som ger den 455kHz?
Kan jag alltså använda den här som en oscillator?
Men hur mycket kan man "tweaka" den upp/ner i frekvens?
Eller är jag helt fel ute?
Vore tacksam om nån kunde ge mej en hint om det hela.
Såg att det finns olika färgbeteckningar på dessa trafos.
Vit, gul, svart osv och det känner jag igen från när man lindar egna spolar...
Re: fråga om en trafo. hur funkar den här? (nybörjare)
Det är en mellanfrekvens-transformator för KV/MV/LV-banden.
Den sitter i den avstämda mellanfrekvensdelen i en radiomottagare.
Trimmöjligheten gör att man kan optimera transformatorn gentemot de andra komponenterna i förstärkaren, och på så sätt få bästa möjliga mottagning osv
Den sitter i den avstämda mellanfrekvensdelen i en radiomottagare.
Trimmöjligheten gör att man kan optimera transformatorn gentemot de andra komponenterna i förstärkaren, och på så sätt få bästa möjliga mottagning osv
typ, om man lägger in den efter osc. och förstärkardelen så funkar den dels som en buffer, och man kan fintrimma frekvensen till exakt 455kHZ för filterdelen?
Nåt sånt?
Nåt sånt?
Typ, googla på mellanfrekvensförstärkare eller IF-amplifier eller AM-radiomottagare eller liknande, så lär du hitta en del.
ok. jag fick en ide om det hela.
tack.
Jag googlar vidare nu när jag vet lite mer.
tack.

Jag googlar vidare nu när jag vet lite mer.
Varför man valde just den frekvensen beror på att mottagarens spegefrekvens, vilken är 2xIF över inställd frekvens måste ligga utanför det valda frekvensbandet, eftersom frekvensbandet ursprungligen var 600 kHz till ca 1500kHz
Varför det blev just 455 kHz, tja, det var i tidernas begynnelse svårt att bygga förstärkare för frekvenser över 500 kHz, och runt 455 kHz var väl en lagom kompromiss gissar jag.
Varför det blev just 455 kHz, tja, det var i tidernas begynnelse svårt att bygga förstärkare för frekvenser över 500 kHz, och runt 455 kHz var väl en lagom kompromiss gissar jag.
Jag har för mig att man ville ha en frekvens där det inte fanns någon radiostation.
I annat fall skulle den i så fall störa oavsett vilken frekvens man ställde in på radion.
Samma sak med FM-bandet, där valde man 10,7 MHz, vissa Philips-apparater kunde ha 10,85 MHz.
Här kan man läsa om hur ett en AM-mottagare funkar:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Superheterodynmottagare
I annat fall skulle den i så fall störa oavsett vilken frekvens man ställde in på radion.
Samma sak med FM-bandet, där valde man 10,7 MHz, vissa Philips-apparater kunde ha 10,85 MHz.
Här kan man läsa om hur ett en AM-mottagare funkar:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Superheterodynmottagare
Senast redigerad av SM7CZR 16 maj 2014, 00:00:40, redigerad totalt 1 gång.
Tror inte det var den primära orsaken.
Frekvenserna är baserade på tilldelningen i USA, en gång i tiden, samma gäller 10,7 MHz, det var typ det bästa man kunde göra på den tiden, och det är inte en multipel av de allokerade frekvenserna.
Frekvenserna är baserade på tilldelningen i USA, en gång i tiden, samma gäller 10,7 MHz, det var typ det bästa man kunde göra på den tiden, och det är inte en multipel av de allokerade frekvenserna.
Inte säkert att valet berodde på det, men jag skall berätta en sak.
Jag minns att då jag var ung (början på 50-talet) hade familjen en radio (Centrum) som jag lyssnade mycket på.
Då upptäckte jag att man sporadiskt kunde höra telegrafisignaler oavsett var man hade radion inställd.
Jag fick sedermera veta att sjöfarten på den tiden använde 500 kHz och att vår radio hade en vågfälla i antennkretsen som skulle
spärra signalerna som kom på mellanfrekvensen. Den var tydligen inte optimalt inställd alt. ineffektiv.
Jag minns att då jag var ung (början på 50-talet) hade familjen en radio (Centrum) som jag lyssnade mycket på.
Då upptäckte jag att man sporadiskt kunde höra telegrafisignaler oavsett var man hade radion inställd.
Jag fick sedermera veta att sjöfarten på den tiden använde 500 kHz och att vår radio hade en vågfälla i antennkretsen som skulle
spärra signalerna som kom på mellanfrekvensen. Den var tydligen inte optimalt inställd alt. ineffektiv.
Tror jag var typ 10 år eller så, -70 så byggde jag mig en diodmottagare, utan avstämning, tyckte det var fräckt att man kunde höra alla radiostationer samtidigt.
I princip, en antenn, germaniumdiod och en kristallsnäcka
I princip, en antenn, germaniumdiod och en kristallsnäcka