Speciella parametrar i oscilloskop
Speciella parametrar i oscilloskop
Hej!
Jag är på jakt efter nåt enkelt osciloskop för PC som kan visa harmonier.
Exempel:
Inställning hårdvara:
Finns det för PC?
Mvh
Jag är på jakt efter nåt enkelt osciloskop för PC som kan visa harmonier.
Exempel:
Inställning hårdvara:
Finns det för PC?
Mvh
Re: Speciella parametrar i osciloskop
I stort sett alla äldre analoga skop fixar nog detta, då det handlar om lissajoukurvor, två signaler matas in, en i X och en i Y.
Det krävs alltså ett skop som man kan koppla bort svepet på och använda X-axeln för signal.
Har nog inte sett något modernt skop för normala pengar som man kan göra det på.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lissajous_curve
Det krävs alltså ett skop som man kan koppla bort svepet på och använda X-axeln för signal.
Har nog inte sett något modernt skop för normala pengar som man kan göra det på.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lissajous_curve
För PC borde ditt ljudkort vara det optimala ur ett pris/prestanda perspektiv, så länge vi pratar om frekvenser i audiospektrat alltså (vilket det ju verkar röra sig om här).
Här är en mjukvara som verkar ha ett XY mode - inget jag testat personligen.
Här är en mjukvara som verkar ha ett XY mode - inget jag testat personligen.
På våran TDS 1002B går det alldeles utmärkt att göra!
Display -> Format ska växlas från YT till XY, sedan är saken biff.
Display -> Format ska växlas från YT till XY, sedan är saken biff.
Och det är inte en Huntron Tracker du egentligen vill ha?
http://www.ebay.com/bhp/component-tester
http://www.ebay.com/bhp/component-tester
Med tanke på att det rör sig om att rita en bild med två signaler är en komponent-tracker definitivt inte rätt grej!
Nej Huntronen är oanvändbar i detta läge, då den främst används för att rita halvledarkurvor.
> På våran TDS 1002B går det alldeles utmärkt att göra!
Ja visst, XY mode finns ju på de flesta digitala skop. Det fanns på mitt gamla GW Instek och det finns på mitt Rigol DS4000.
Däremot brukar prestandan av naturliga skäl skilja en del jämfört med ett analogt skop.
Ja visst, XY mode finns ju på de flesta digitala skop. Det fanns på mitt gamla GW Instek och det finns på mitt Rigol DS4000.
Däremot brukar prestandan av naturliga skäl skilja en del jämfört med ett analogt skop.
En FFT analysator kanske blir mer rätt i så fall?
Jäkligt bra pris, trodde de var betydligt kostsammare även begagnade.
http://www.ebay.com/itm/Agilent-HP-5372 ... 4d1d005182
Jäkligt bra pris, trodde de var betydligt kostsammare även begagnade.
http://www.ebay.com/itm/Agilent-HP-5372 ... 4d1d005182
Det saknas på mitt HP 100MHz 4ch digitalscope, och jag har fått uppfattningen att det inte är så ovanligt.H.O skrev:> På våran TDS 1002B går det alldeles utmärkt att göra!
Vilka signaler är det egentligen man matar in för att få det resultat som visades i YT-klippet?
X - signal in från objektet man mäter ?
Y - Referensfrekvens, t.ex. 440 Hz från signalgenerator?
X - signal in från objektet man mäter ?
Y - Referensfrekvens, t.ex. 440 Hz från signalgenerator?
Glenn, vad är det för skop, hur gammalt är det?
Självklart finns det gammla (och nya) skop där funktionen saknas (Rigols "klassiker DS1052 verkar t.ex inte ha det) men Instek-skopet jag hade måste vara minst 10år gammalt och det hade som sagt XY-mode. Rigols nya instegsmodell DS1074Z har det (dock inte den gammla DS1052) och Tektronix gammla TDS2000-serie har det också. Så visst finns funktionen "för normala pengar".
Jag tittade bara som hastigast på länkarna i TS första inlägg men om jag inte missförstod applikation helt så tror jag fortfarande en PC med ljudkort och ett gratisprogram är "rätt" verktyg för ändamålet.
Självklart finns det gammla (och nya) skop där funktionen saknas (Rigols "klassiker DS1052 verkar t.ex inte ha det) men Instek-skopet jag hade måste vara minst 10år gammalt och det hade som sagt XY-mode. Rigols nya instegsmodell DS1074Z har det (dock inte den gammla DS1052) och Tektronix gammla TDS2000-serie har det också. Så visst finns funktionen "för normala pengar".
Jag tittade bara som hastigast på länkarna i TS första inlägg men om jag inte missförstod applikation helt så tror jag fortfarande en PC med ljudkort och ett gratisprogram är "rätt" verktyg för ändamålet.
Re: Speciella parametrar i oscilloskop
Tjena! Bra svar.
Jag testade Christian Zeitnitz for PC som ni länka till längre upp. Den funkade.
Har testat lite med en och två mickar, det funkar bara med två diskreta kanaler, trodde att den kunde separera harmonier i xy med bara en insignal, men det kanske var mer av ett önsketänkande?
Jag testade Christian Zeitnitz for PC som ni länka till längre upp. Den funkade.
Har testat lite med en och två mickar, det funkar bara med två diskreta kanaler, trodde att den kunde separera harmonier i xy med bara en insignal, men det kanske var mer av ett önsketänkande?

Re: Speciella parametrar i oscilloskop
karlo: då den refererar de två signalerna mot varandra är det verkligen önsketänkande!
Ena kanalens signal styr strålen i X-axeln och den andra styr i Y-axeln. Är de sedan harmoniska med varandra kommer bilden att stå still, "glider" de i förhållande till varandra "rullar" bilden också.
Alltså måste det vara två kanaler!
Sedan kan man ha ett filter som bryter inkommande signal så att låga frekvensen kommer till ena kanalen och höga frekvensen till andra kanalen. Jag skulle dock inte vilja bygga det filter!
En annan möjlighet är att ha en tongenerator av hög kvalitet som är referens-tonen, då behöver man bara en ingång mer för andra kanalen.
Ena kanalens signal styr strålen i X-axeln och den andra styr i Y-axeln. Är de sedan harmoniska med varandra kommer bilden att stå still, "glider" de i förhållande till varandra "rullar" bilden också.
Alltså måste det vara två kanaler!
Sedan kan man ha ett filter som bryter inkommande signal så att låga frekvensen kommer till ena kanalen och höga frekvensen till andra kanalen. Jag skulle dock inte vilja bygga det filter!
En annan möjlighet är att ha en tongenerator av hög kvalitet som är referens-tonen, då behöver man bara en ingång mer för andra kanalen.