Fjärrstyrd lucka

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nyfiken

Fjärrstyrd lucka

Inlägg av Nyfiken »

Hej,
Jag bygger en fjärrstyrd lucka. Den ska öppnas med en ställdon 24v som får ström via en fjärrstyrd timer som i sin tur styrs med app eller dator via Tellstick.
Jag har ett ställdon som öppnas när strömmen är på och stannar själv när den når maxlängd.
När man vänder på trådar (polar) och slår på strömmen då går kolven in och stannar.
Det låter mycket enkelt men jag har ett problem.
Mellan transformator (adapter) och ställdon behöver jag en polvändare, relä, switch eller vad den heter som kan vända polar efter varje operation.
Jag slår på ström via timer, ställdon öppnar lucka, strömmen slås av. BILD 1
Relä vänder polar.
Jag slår på strömmen, ställdon stänger lucka, strömmen slås av. BILD 2
Relä vänder polar. Osv.
Jag är dålig på elektronik och hoppas hitta ett enkelt relä typ två trådar in två trådar ut utan krångel.
Claes Ohlson, Kjell & Company…..

Vad är lösningen på problemet?

Hoppas att ni förstår tanken. Jag bifogar även en enkel ritning.
Tack i förhand.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: Fjärrstyrd lucka

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Med någon form av ändlägesbrytare skiftar du enkelt riktning på plus och minus.
jah

Inlägg av jah »

Lite rekvisita från fordonsvärlden kanske:
1st Växlingsrelä, typ volvos helljusrelä fast helst för 24V. 12V kan användas med seriemotstånd.
1st 1pol växlande bilrelä 24V. 12V kan användas med seriemotstånd.
Växlande ställdon.jpg
/J
Nyfiken

Inlägg av Nyfiken »

Jag var inne på detta att det borde suttit något sådan i bilar där man med samma knapp sätter på och stänger av någonting. Där måste något form av omväxling ske.
Men som sagt jag är lite dålig själv på detta.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Är det här för enkelt?
image.jpg
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är det på mode att lägga scheman upp och ner?
jah

Inlägg av jah »

prototypen skrev:Är det här för enkelt?
Om jag förstått TS fråga, så är svaret JA.
Eftersom mojängen ska byta riktning varje gång den spänningssätts på 230V-sidan så behövs behövs ett "minne".
Någon annan styrsignal finns inte.

Ställdonet har tydligen egna gränslägen för satt stanna vid ändlägena.

Apropå scheman upp-och-ner, så vänds det ju rätt om man klickar upp bilden !?

/J
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

danei skrev:Är det på mode att lägga scheman upp och ner?
Jajamen, det är det senaste från Apple. Padden tar bilderna upp och ner men vrider till det när den ska visas i en Apple kompatibel visningsenhet. Övriga får vända skärmen uppochner.
Ska försöka ta bild uppochner nästa gång.

Protte
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

jah skrev:
prototypen skrev:Är det här för enkelt?
Om jag förstått TS fråga, så är svaret JA.
Eftersom mojängen ska byta riktning varje gång den spänningssätts på 230V-sidan så behövs behövs ett "minne".
Någon annan styrsignal finns inte.

Ställdonet har tydligen egna gränslägen för satt stanna vid ändlägena.

Apropå scheman upp-och-ner, så vänds det ju rätt om man klickar upp bilden !?

/J

Inte helt säker på att det styrs via 230, utan det kommer en signal som polar om.........
Men beskrivningen som TS har kommit med är inte helt vattentät så vi får väl vänta på mer info.

Protte
jah

Inlägg av jah »

Jag är tämligen säker på att jag uppfattat hur TS avser funktionen, och mitt förslag funkar antagligen.
Skulle dock varit bättre med ett tvåpoligt växlande 24V stegrelä istället så man kunde skippa slavreläet, men kunde inte hitta ett sådant.

Vill dock uppmana TS till är att tänka igenom funktionen, för det är ju ganska lätt att komma ur fas när man bara växlar i blindo, om man inte har någon annan återkoppling av positionen (typ titta ut genom köksfönstret och se om luckan till hönshuset är öppen).

En bättre lösning är i så fall att använda en koppling som prototypens (men skippa gränslägesbrytarna och dioderna) och lämna 230V konstant ansluten.
Använd sedan en liten nätadapter (typ mobilladdare) kopplad till timer, nexa...etc som tidigare för att styra reläet .
På så sätt vet man alltid vilket läge som valts då på/av motsvarar resp. ändläge.
Nackdelen med detta alternativ är att 24V-nätdelen alltid är igång, och därmed förbrukar lite energi även när ställdonet står stilla.

Nätadapter:
http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... nformation
Relä:
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... 10a-p36100
Reläsockel:
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... kel-p36103

/J
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om jag förstår beskrivningen rätt så kommer prototypen ge det trådstartaren egentligen vill ha. En liten väggvårta driver reläet från en tellstick-styrd mottagare, medan 24V-nätagget är igång hela tiden.

Eftersom reläspolen får matning från annat håll så kan man ta två av de billigaste växlande reläerna med 12V-spole från t.ex. Biltema, och driva med en väggvårta som ger 12V.

Det var väl inte vad trådstartaren efterfrågade, men väl vad trådstartaren nog egentligen vill ha (bestämmer jag genom att ändra trådstartarens vilja via telepati :wink: ).

På det här sättet så kommer "on" på fjärrmottagaren göra att luckan går till och stannar i ena läget, och "off" gör att den går till och stannar i andra läget. Ingen risk att blanda ihop vilket läge som är vilket.

Enda nackdelen är att tomgångsströmmen i 24V-agget är alltid igång, och dessutom kommer reläerna och 12V-väggvårtan dra konstant ström när luckan är påväg till och i ena läget.
Nyfiken

Inlägg av Nyfiken »

Tack för alla svar och förslag. Kollegan från jobbets verkstad och underhåll har äntligen hittat lite tid över för att gräva sig ner i problemet och löste gåtan.
Jag fick ett relä med kopplade och märkta trådar och det var enkelt att koppla ihop resten själv.
Precis vad jag som är el-elektronik okunnig behövde.
Det handlar om två luckor och det andra kunde jag utan problem koppla själv efter den första.
Och det funkar perfekt. För att börja med köpte jag först fjärstyrda vägguttag med fjärrkontrol som är kompatibla med tellstick (http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... -av-p50426).
Det är 15-20 meter från huset till duvslaget där luckor ska öppnas och allt funkar utan problem med fjärrkontroll. Tellstick är redan på gång och det återstår bara att koppla in den och börja styra med dator eller appar.
MiaM Var på rätt spår. Nättagregat 24V är igång hela tiden. Men om man vill kan man även den koppla till timer och aktivera när man behöver.
Själva reläet som är 230v relä är kopplat till fjärrstyrt vägguttag. När jag slår på strömmen går ställdon ut och öppnar lucka. När jag slår av strömmen går ställdon in och stänger luckan.
Relä är en industrirelä C3-A 30 från RELECO (https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 0-58&toc=0)
Jag laddar upp några bilder som kan säger mycket mer än vad jag kan beskriva med ord.

P.S. En trådlös IP kamera är också på väg som ska för säkerhetskull bevittna att systemet fungerar. Även den ska gå att styra, vrida och vända i i-phonenen när man sitter på stranden långt från hemmet.
Skriv svar