Kass motorstyrning på skivspelare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PaNiC

Kass motorstyrning på skivspelare

Inlägg av PaNiC »

Fick fatt i en Technics SL-23A häromdagen. Efter att ha bytt drivrem kunde jag konstatera att tallriken rycker till, för att sedan stanna. I mina öron låter det som motorstyrningen. Jag har testkört motorn separat och den funkar fint.
Styrkretsen heter UPS1003C2 och datablad verkar dåligt att få tag i. Tänkte dock att man borde kunna modernisera styrningen ganska enkelt, och det borde finnas folk som har gjort det redan. Men tji fick jag när jag googlade. Någon som känner till något eller kanske har gjort själv?
E Kafeman

Re: Kass motorstyrning på skivspelare

Inlägg av E Kafeman »

Allt kan fallera med gammal elektronik och mekanik men felbeskrivningen tyder på att det bara är motor-kondensatorn som blivit trött. Passa på och byt alla elektrolyter, det är 5-6 st och de är lättbytta. Om trimpottarna som styr varvtalet oxiderat kan de bytas till något helkapslat.
Vet inga detaljer om IC-kretsen men förmodar det är en vanlig servo-krets som är fullt duglig med tanke på motor och drivsystem. Visst kan man byta till PID-regulator och kraftigarare CMOS för drivsteg men tallriken står för största trögheten i systemet där nuvarande relativt svaga motor inte kan göra några hastigare korrigeringar. Ska man förbättra regler-kedjan på ett meningsfullt sätt så ger man sig in i ett omfattande jobb.
Vill man nödvändigtvis bygga något nytt, bygg en RIIA förförstärkare, då modern hemstereo ofta saknar grammofoningång.
Skriv svar