Efter en hel del velande tänkte jag att det kanske var dags att få tummen ur och starta en tråd om fräsbygget jag började med i helgen. Projektet har varit något av en vagel i ögat då jag har haft profilerna ganska länge men inte haft tid/inspiration att påbörja det. Hoppas råda bot på det nu

För ganska exakt ett år sedan kom jag över ca 300Kg alu-profiler på blocket till strax över skrotpris. De flesta är 80x80mm (tung och en del vanlig) och det följde även med ett par 120x40 på två meter. Eftersom att profilerna redan var kapade i ganska bra längder byggs fräsen, så gott det går, i de mått som innebär minst sågning då jag inte har verktyg som är bra anpassade för ändamålet. Lite sågning blev det ändå.
Tillsvidare har jag bara profilerna samt en del alu-plåt av det tjockare slaget men man måste ju börja någonstans. Tanken är att använda plåten till portalsidorna samt en del fästen. Plåtarna är 10mm samt 25mm.
Ritningar är just nu på papper men jag tänkte skissa upp fräsen i Sketchup när tiden och orken passar ihop.
Tanken är att börja med TBR20 linjärer på X/Y samt möjligtvis på Z och uppgradera eftersom ekonomin tillåter. Kulskruvarna tänkte jag 20-30mm.
Fräsens mått är 1200x1000mm (X/Y). Z är inte bestämd ännu eftersom jag inte är helt hundra på hur jag ska göra med lager och skruvar till Y ännu. Jag korresponderar med en medlem här på forumet som har varit vanlig nog att förse mig med lite inspiration

Här är en bild på skapelsen: Det är lite trångt i verkstan just nu. Måste röja...
Bordet tänkte jag skulle utgöras av 120x40 profiler som fästs ovanpå 80x80 profilerna. Hoppas att det ska räcka men eventuellt måste det kanske stagas upp på något vis.
Som det ser ut just nu är fräsen spikrak åt alla håll (i alla fall enligt de primitiva mätredskap jag besitter). Fördelen med profilerna är ju att de är ganska enkla att flytta lite på om man skulle stöta på patrull. Ramen känns också väldigt stabil känns det som men det kanske behövs en pinne till någonstans. Får kolla det med klockan sen.