Cosmox CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
cosmox
EF Sponsor

Cosmox CNC

Inlägg av cosmox »

Hej på er!

Efter en hel del velande tänkte jag att det kanske var dags att få tummen ur och starta en tråd om fräsbygget jag började med i helgen. Projektet har varit något av en vagel i ögat då jag har haft profilerna ganska länge men inte haft tid/inspiration att påbörja det. Hoppas råda bot på det nu :)

För ganska exakt ett år sedan kom jag över ca 300Kg alu-profiler på blocket till strax över skrotpris. De flesta är 80x80mm (tung och en del vanlig) och det följde även med ett par 120x40 på två meter. Eftersom att profilerna redan var kapade i ganska bra längder byggs fräsen, så gott det går, i de mått som innebär minst sågning då jag inte har verktyg som är bra anpassade för ändamålet. Lite sågning blev det ändå.

Tillsvidare har jag bara profilerna samt en del alu-plåt av det tjockare slaget men man måste ju börja någonstans. Tanken är att använda plåten till portalsidorna samt en del fästen. Plåtarna är 10mm samt 25mm.

Ritningar är just nu på papper men jag tänkte skissa upp fräsen i Sketchup när tiden och orken passar ihop.

Tanken är att börja med TBR20 linjärer på X/Y samt möjligtvis på Z och uppgradera eftersom ekonomin tillåter. Kulskruvarna tänkte jag 20-30mm.

Fräsens mått är 1200x1000mm (X/Y). Z är inte bestämd ännu eftersom jag inte är helt hundra på hur jag ska göra med lager och skruvar till Y ännu. Jag korresponderar med en medlem här på forumet som har varit vanlig nog att förse mig med lite inspiration :)

Här är en bild på skapelsen:
2014-05-05 06.38.02.jpg
Det är lite trångt i verkstan just nu. Måste röja...

Bordet tänkte jag skulle utgöras av 120x40 profiler som fästs ovanpå 80x80 profilerna. Hoppas att det ska räcka men eventuellt måste det kanske stagas upp på något vis.

Som det ser ut just nu är fräsen spikrak åt alla håll (i alla fall enligt de primitiva mätredskap jag besitter). Fördelen med profilerna är ju att de är ganska enkla att flytta lite på om man skulle stöta på patrull. Ramen känns också väldigt stabil känns det som men det kanske behövs en pinne till någonstans. Får kolla det med klockan sen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cosmox
EF Sponsor

Re: Cosmox CNC

Inlägg av cosmox »

En liten fråga, är det någon som vet hur stor tyngd en TBR20-skena klarar?
H.O

Inlägg av H.O »

Snabb Googling gav:

Kod: Markera allt

Support rail unit-TBR…S + TBR…UU           
Part No.     Shaft  Load rating  Mass (kg)  
Rail  Case  d(mm)  C(N)  Co(N)  Case  Rail(kgf/m)  
TBR16S  TBR16 UU  Ø16  392  490  0.18  2.45  
TBR20S  TBR20 UU  Ø20  784  1176  0.3  3.6  
TBR25S  TBR25 UU  Ø25  1568  2352  0.6  5.6  
TBR30S  TBR30 UU  Ø30  1764  2940  0.9  8  
Källa: http://www.aliexpress.com/item/2pcs-TBR ... 43755.html

Nu gäller ju detta själva löpvagnen och inte skenan men det borde ge en fingervisning av vad de "ska" klara. Har du TBR20 LUU (long) så är de specade högre. Sen kan jag tänka mig att skenan i sig är styvare stående på sin fot än liggandes på sidan med foten lodrätt mot underlaget men det är bara en känsla.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Tack H.O :)

Vad betyder "C" respektive "Co" tror du?

Jag tänkte montera de liggandes på profilen. Misstänker också att det tål mer belastning.
H.O

Inlägg av H.O »

C (ibland CN) är dynamisk last, Co (ibland CoN) är statisk last.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Aha, tackar!
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Jag påbörjade bygget av portalen i helgen. (Profilerna behöver tvättas av. De har legat ute och hade sin beskära del hyresgäster)

Jag tillverkade två plattor i lillfräsen. (eller jag använde den till att markera var hålen skulle vara sen borrade jag i bänkborrmaskinen)

Fortsättning följer...
2014-07-19 12.47.29.jpg
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Hej på er igen!

Mycket jobb och liten verkstad här på sistone. Jag har börjat föra över alla skisser till Sketchup för att få en bättre helhetsbild på fräsen.

Så här lång har jag kommit hittills.
Fräsen-Skiss-01.jpg
Utan bord.
Fräsen-Skiss-02.jpg
Vad tror ni? Verkar det rimligt?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ser rimligt ut, jag skulle dock göra en lösning med dubbla skruvar i stället för att ha en i mitten på undersidan av portalen (ja jag vet att du och jag har diskuterat detta tidigare, men jag har precis bestämt mig för att köpa två nya skruvar till mitt bygge då jag inte känner mig nöjd med en i mitten pga stabilitet och jag dessutom får drygt 10cm längre travel...)

Det gör å andra sidan att jag har en skruv över, så om du behöver en scysst tysktillverkad 25mm-skruv med block och mutter till din Y-axel (tyvärr bara ca 85cm travel tror jag) så vet du var det finns ;)
Senast redigerad av Meduza 24 september 2014, 10:48:21, redigerad totalt 1 gång.
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Ser bra ut men som Meduza säger, lägg till en kulskruv. Då får du mycket trevligare prestanda när maskinen jobbar i sina ändlägen.
slaith

Inlägg av slaith »

Jag håller med föregående talare.

Jag hade slopat hela underdelen, det går att göra den väldigt stabil utan den.

Då får du fördelen att du kan göra en lucka i bordet, där kan du sticka upp långa delar.
Om man till exempel vill köra coola ändar på lådor eller bänkskivor eller vad som helst.
Förutom dom andra fördelarna redan listade.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Meduza och Larsson: Tackar för input! Jag tänkte att jag kunde börja med en först och bygga ut vid ett senare tillfälle men det kanske är lika bra att göra rätt från början.

Slaith: Det var en smart idé! Det hade jag inte tänkt på. Perfekt för dovetails och sånt :)

Tillbaka till ritbordet :)
slaith

Inlägg av slaith »

Bättre att komma på så många saker som möjligt i projektstadiet, för att få en så komplett maskin som möjligt direkt.

Om du inte redan bestämt dig för ett BOB kort så skulle jag vilja tipsa om detta.
PokeyLABS - Pokeys57E

Bra pris och färdigt plugin för Mach3
Massa I/O.

Dom har drivsteg också, fast bara upp till 2.5 ampere.
Du kanske vill ha starkare grejer?

Kommer definitivt använda det om mitt kort går all världens väg, alternativt när det stora bygget kommer igång.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Slaith: Jag har inte kollat så mycket på styrkort ännu. Det du länkade till verkar ju trevligt :) De motorer jag kommer använda är de största NEMA 23. 3A tror jag. Jag har drivare redan och ett simpelt breakoutkort för LPT. Det känns som ethernet eller USB är ett måste.

Jag hann skissa lite på en eventuell lösning för dubbla motorer som jag skulle vilja ventilera med er. Det fina är att den har många justeringsmöjligheter och tar liten plats men den har även ett stort bekymmer, att skruvarna till kulskruven krockar med hålen i profilen (se bild). Vet inte riktigt hur jag ska lösa detta ännu och förslag mottages varmt. Notera att det kommer sitta en aluminium plåt under profilen för att fästa vagnarna. Portalen fästs på profilen.
Fräsen Mjölnir 2014 Test1.jpg
Fräsen Mjölnir 2014 Test2.jpg
Fräsen Mjölnir 2014 Test3.jpg
Här ser man problemet. En lösning skulle kunna vara att använda de speciella insatsskruvar som man länkar ihop profiler med (se bild, den till höger) och på så vis få ihop det. Men jag hade velat hitta en bättre lösning.
008-201.jpg
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Plattor på var ända av profilen med länggående M6/M8 dragstänger (gängstång) i t-spåren som trycker plattorna mot profilens ändar och skruva fast muttern i en av plattorna? Dragstängerna i botten på t-spåren så inte plattorna kan röra sig upp/ner eller höger/vänster.
Skriv svar