Söker en "rörhylsa" till 6pins ekolods kontakt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bear021

Söker en "rörhylsa" till 6pins ekolods kontakt

Inlägg av bear021 »

Hejsan, Jag har ett Lowrance elite 5x, och på kontakten som man pluggar in i själva displayen saknas det en rörhylsa, så här ser kontakten ut (inte min kontakt på bilden):
Bild

Som ni ser sitter det små metallhylsor eller vad man ska kalla det i alla hål , i mitt fall har en hylsa ramlat ut så om jag bara kopplar in kontakten på det viset så funkar inte ekolodet, vad jag gjorde då var att klippa en ca 1cm lång tunn ståltråd och la i i hålet som saknar hylsa och kopplade in , då funkar ekolodet. Detta är lite av en tillfällig lösning bara så jag ska kunna använda det så jag är på jakt efter en hylsa man kan stoppa in där.

Jag hade tänkt köpa några rör (osäker på materialet men stål funkar ju iallafall med tråden jag har stoppat in) i storlekarna ca 0,75 mm ,1 mm , 1,5 mm , 2 mm. Bara för att prova mig fram tlll rätt storlek. Det optimala skulle ju vara att hitta ett rör som är avsett till detta men har googlat bra länge nu utan att få fram något för jag vet inte riktigt vad detta heter.

Någon som vet någon sida/butik som kan sälja det här eller som kan svara på vad dessa hylsor kallas så kanske man kan hitta något.

Tack på förhand! :)
sodjan
EF Sponsor

Re: Söker en "rörhylsa" till 6pins ekolods kontakt

Inlägg av sodjan »

"Rören" är ju anslutna till kabeln inne i kontakten, och det löser
du inte enbart genom att sticka in ett löst rör. Den enda
vettiga lösningen är att byta ut kabeln till en som är hel.

Finns inte kabel som reservdel?

Här verkar det finnas en del olika kablar:
http://www.ssbilbehor.se/lowrance/lowra ... 167-1.aspx
bear021

Inlägg av bear021 »

Hittade den inte först men kollade igenom allt igen och hittade en nu för 318 kr, men jag tycker det bör funka med att bara stoppa in en hylsa, får ju ut över 12 volt genom att köra in liten bit rak ståltråd som nuddar kabeln i hålet samt pinnarna på displayen = ekolodet fungerar, varför skulle det inte funka att byta ut till en hylsa istället för en ståltråd? :P
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Gör som du vill, duger det till dig så kör på.
Du har väl en egen definition av "fungerar".

Hobbybutiker brukar ha mässingsrör (borde vara lämpligare
för marint bruk än järn/stål) i olika tunna dimensioner.

Det kommer dock alltid att vara en nöd/reserv lösning
tills man har skaffat och bytt ut kabeln till en som är hel.
bear021

Inlägg av bear021 »

Okej Tack för tipset :) Ja du kanske har rätt jag vet inte , jag har bara testat att det fungerar och det gör det , Men det kanske inte håller i längden Men ett rör är mer stabilare lösning än en liten tråd fram tills att jag byter ut kabeln, tackar :)
Skriv svar