Automatisk larmning och avlarmning av bil
Automatisk larmning och avlarmning av bil
Jag skulle vila ha en grej som larmar av min bil när jag är i närheten och larmar på när jag är utom räckvidd. Finns det några idéer på det?
Senast redigerad av Walle 29 april 2014, 11:43:22, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Förtydligade rubriken
Anledning: Förtydligade rubriken
Re: Bil larm identifiera
Den vanligaste lösningen är väl att använda nån form av transponder. Men det betyder att bilen regelbundet måste "pinga" efter transpondern för att kolla om den är i närheten. Frågan är också vilka frekvensband man kan/får köra sånt på utan licens och om det finns vettiga färdiga lösningar.
Andra lösningar är att du går omkring och bär på en sändare, som "pingar" bilen, men då måste du släpa på batteri till den sändaren och den kommer ju att sända hela tiden vilket ger en rätt jobbig batteriförbrukning.
Ultraljud är kanske ett alternativ till radio, då kan man gå på tid för att avgöra avståndet.
Andra lösningar är att du går omkring och bär på en sändare, som "pingar" bilen, men då måste du släpa på batteri till den sändaren och den kommer ju att sända hela tiden vilket ger en rätt jobbig batteriförbrukning.
Ultraljud är kanske ett alternativ till radio, då kan man gå på tid för att avgöra avståndet.
Corvette C4 vet jag håller på och låser upp och låser bilen när man kommer nära eller går iväg från den. Hur dom löst det har jag däremot ingen aning om.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Lizerdboy här på Ef gjorde något sensorstyr åt mig för att hålla koll på att hundarna inte kom för långt ifrån.
Kolla den tråden.
Där finns en lösning.
Kolla den tråden.
Där finns en lösning.
Ja det är nog bättre att bilen pingar.
Jag får kika på den där hund grejen.
Och skruva isär en Corvette
Jag får kika på den där hund grejen.
Och skruva isär en Corvette
Re: Automatisk larmning och avlarmning av bil
Min Audi har närvarosensorer i dörrhandtagen som triggar kommunikation med nyckeln när man sätter handen där.
Upptäckte en liten bug i systemet i helgen
. Om jag har nyckeln i fickan och spolar av bilen med vattenslangen så triggas upplåsning och låsning av bilen stokastiskt hela tiden av variationerna i vattensprutet.
Upptäckte en liten bug i systemet i helgen
Re: Automatisk larmning och avlarmning av bil
Det finna färdiga lösningar som fungerar likadant som originalsystenen på nyare bilar.
http://www.advancedkeys.com/Prod_AK104B.html
Kommunikation sker på 125kHz och 868MHz.
http://www.advancedkeys.com/Prod_AK104B.html
Kommunikation sker på 125kHz och 868MHz.