Gjorde PCB med strykjärn.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
grapetonix
Inlägg: 293
Blev medlem: 14 juli 2004, 17:20:50
Skype: grapetonix
Ort: Hägersten, Stockholm

Gjorde PCB med strykjärn.

Inlägg av grapetonix »

Ville bara berätta att jag lyckats göra helt okey kort med den av många ratade metoden med strykjärn.

Jag använde Kodak's "Everyday Picture Paper" som överföringspapper. Ungefär samma typ av glättade papper som finns i finare veckotidningar, men tjockare. Använd inte tjockt fotopapper, det kommer bara smälta och fastna på strykjärnet (kan t.o.m. i värsta fall förstöra laserskrivaren då det deformeras av uppvärmning).

(1) Jag ritade kortet i Eagle PCB.
(2) Jag skrev ut mönstret på pappret med en laserskrivare.
(3) Igång med strykjärnet på full temperatur, och fram med en plan träskiva som strykbräda! Diskbänken lär väl också funka.
(4) Kopparlaminatet skrubbades med stålull och rubbades sen av med Aceton, tills det att inget nämnvärt svart fastnar på pappret man torkar med.
(5) Mönsterpappret lades försiktigt på laminatet, mönstret mot kopparn.
(6) Nu gäller det att hastigt trycka järnet mot plattan så att papperet inte rubbas, och hålla det där i 20-30 sekunder. Så fort pappret hettas upp fastnar det nämligen mot kopparn, och efter dessa 30 inledande sekunder kan man börja vara lite mera våldsam, gnida jämna, tunga tag i ett par minuter osv.
(7) Väntade tills pappret+kopparn kallnat hyfsat.
(8) La pappret + kopparn i en burk tvålat vatten och väntade i en halvtimma.
(9) Drog försiktigt av pappret. Snyggt mönster direkt!
(10) Etsade i ammoniumpersulfat (???), bara en glasburk med varmt vatten plus etspulvret i fråga.
(11) Tvättade av kvarvarande toner med Aceton.
(12) Klart!

Resultatet innan borrning:

http://hem.passagen.se/t-rad/ironmetod.jpg
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Inte vackert, men kul att det fungerade..
Användarvisningsbild
grapetonix
Inlägg: 293
Blev medlem: 14 juli 2004, 17:20:50
Skype: grapetonix
Ort: Hägersten, Stockholm

Inlägg av grapetonix »

Tja, det är väl inget som tävlar mot professionell fotoresist direkt. Men har man strykjärn hemma, en laserskrivare snarare än bläck, och trilskas med att inte bygga en exponerings-box så tycker jag metoden funkar helt okey förutsatt att man inte behöver väldigt tunna banvidder.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Skall nog testa metoden någon gång. Jag gjorde något liknande för typ 10 år sedan, men det blev inte så bra, kul metod annars då det är snabbt.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

För de enkla grejer som går att göra med strykjärn känns det enklare att bara lägga på lack med pensel eller rita med penna.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30112
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Och de extra 15 minuter det tar att exponera med UV-ljus, framkalla och etsa tycker jag är väl värt ;)
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Ja, men alla kanske inte har möjlighet.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30112
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Men så himla dyrt är det inte, tycker jag. Ja det ska vara den förbaskade lampan då, som jag köpte innan jag tänkte på det där med UV-låda...
Har man en någotsånär normal köksutrustning så går det att greja med fotoresist. Men men, har man inte möjlighet att öht skaffa grejernasom behövs, ja då är det ju svårare förstås.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Ja, själv tror jag inte har någon specefiktk köpt produkt, förutom kemikalierna och laminatet, till mina etsningar.

Men iaf, NÅGOn kanske inte vill eller kan, då är det iaf, enligt mig, bättre med penna än strykning.
Användarvisningsbild
grapetonix
Inlägg: 293
Blev medlem: 14 juli 2004, 17:20:50
Skype: grapetonix
Ort: Hägersten, Stockholm

Inlägg av grapetonix »

zeus skrev:Ja, själv tror jag inte har någon specefiktk köpt produkt, förutom kemikalierna och laminatet, till mina etsningar.

Men iaf, NÅGOn kanske inte vill eller kan, då är det iaf, enligt mig, bättre med penna än strykning.
Skulle inte falla mig in att rita ett stort, avancerat enlagerskort med PENNA ändå?! Nä strykjärn måste vara bättre...
Alltså, så länge man inte behöver överdrivet fina ledare fungerar det ju utmärkt.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

men jag vill fräsa mina kort... synd bara att man inte har någon bra cncfräs
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul att det går iallafall! Har funderat på om det skulle fungera, och nu vet jag. :)

Sedan kan det ju vara så att alla kanske inte kan ha "kretskorts-görar-utrustningen" framme hela tiden. Vill man då (ganska) snabbt göra ett kort utan att ägna en kvart åt att rensa bordet och plocka fram UV-lampan mm, så tycker jag det verkar smidigt.

Det finns ju förstås pennor att rita direkt på kortet, men är det ett stort kort så känns det inte så kul direkt...
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

En UV lampa för 99 spänn på Kjell och framkallare är väl ingen stor investering direkt och funkar prima för hemmapulare! Visste inte att det gick att överföra med strykjärn men den ekonomiska fördelen verkar tyvärr inte överväga resultatet. Kul att det funka dock :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30112
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Tänk dock på att den beräknade livslängden för den lampan från Kjell är på futtiga 3 timmar. 99/3 = 33kr/timme. Den på elfa har 1000 timmar. 637/1000=63öre/timme. Så i det långa loppet är det ändå billigare med den på elfa ;)
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

grapetonix skrev:
zeus skrev:Ja, själv tror jag inte har någon specefiktk köpt produkt, förutom kemikalierna och laminatet, till mina etsningar.

Men iaf, NÅGOn kanske inte vill eller kan, då är det iaf, enligt mig, bättre med penna än strykning.
Skulle inte falla mig in att rita ett stort, avancerat enlagerskort med PENNA ändå?! Nä strykjärn måste vara bättre...
Alltså, så länge man inte behöver överdrivet fina ledare fungerar det ju utmärkt.
Nej, ett stort/avacerat skulle jag verkligen inte rita med penna, då är det enligt mig bara belysning som duger. Här känns risken att man missar ett avbrott på en bana större än om man kör med belysning.

Framkalla i första hand, om man inte orkar och har ett väldigt litet kort, penna. Men visst, någon annan tycker säkert att det är smidigar med att stryka.

Ang. lampa har jag kört med både skrivbordslampa och vanligt lysrör med knappt märkbart sämre kort.
Skriv svar