Kretskortsmonterade kontakter för hobbybruk? Presstång.?
-
EinarEnfas
Kretskortsmonterade kontakter för hobbybruk? Presstång.?
Vad rekommenderar ni för kontakter till enkla klenspänningsprylar när man vill kontaktera grejor till eller mellan kretskort?
Jag köpte ett gäng olika från Kina, bland annat JST XH, KF och sådan där kontakt som i olika utföranden används till tex servon, interna datoranslutningar som USB2, LED, Strömbrytare etc (minns ej namnet) och jag tycker JST XH är rätt bra. Men det finns ju en uppsjö av andra modeller av JST, Molex etc.
Anledningen att jag undrar är egentligen att jag ska köpa en presstång, och de kostar ju en slant så vill inte köpa en massa olika tänger.
Så, om man som glad amatör vill bygga ett litet sortiment, vad ska man satsa på för typer? Och vilken tång?
Jag köpte ett gäng olika från Kina, bland annat JST XH, KF och sådan där kontakt som i olika utföranden används till tex servon, interna datoranslutningar som USB2, LED, Strömbrytare etc (minns ej namnet) och jag tycker JST XH är rätt bra. Men det finns ju en uppsjö av andra modeller av JST, Molex etc.
Anledningen att jag undrar är egentligen att jag ska köpa en presstång, och de kostar ju en slant så vill inte köpa en massa olika tänger.
Så, om man som glad amatör vill bygga ett litet sortiment, vad ska man satsa på för typer? Och vilken tång?
- prototypen
Re: Kretskortsmonterade kontakter för hobbybruk? Presstång.?
Jag försöker använda fjäderkraftsplintar till så mycket som möjligt, går att ändra många gånger (koppla om) och kräver bara en skruvmejsel för någon krona.
Protte
Protte
Krimpverktyg 80-485-63 på Elfa (ett helvete att söka efter och hitta denna då det varken fungerar med tång, krimp, press crimp eller molex under avdelningen tänger och verktyg att få fatt på denna... när man globalsökte på enbart Molex så kom den upp som den 1200:e alternativet ungefär... och då måste man veta att det är en Molextång till och börja med...) är en väldigt god start för rullkrimpning av en rad olika crimpkontaktdon av alla möjliga tillverkare.
Dock det är på eget ansvar att välja rätt uttag när man klämmer ledarbiten och isolerbiten på krimpkontakten och det är bra att ha några extra kontakter att öva på innan för att se vilken av urtagen som passar bäst och inte pressas för löst eller mosas sönder av för hårt pressande.
prislappen är också rimlig både för hobbybruk och service-väskan då denna i fältbruk lätt kan ersätta 8 olika tunga krimptänger, men istället sätter krav på den som utför jobbet att denna är noggrann och kontrollerar sitt eget jobb
2000 - 10000 SEK tängerna för varje kontakttyp och/eller storlek är tänkt att kunna sättas i händerna på en snubbe man högg ute på gatan med tillräcklig låg felutfall i produktion - ja ni förstår iden, att man ersätter skicklighet hos utförare till en komplicerad och dyr makapär för att hanteras av en mycket mindre kunnig (och billigare) utförare.
Dock det är på eget ansvar att välja rätt uttag när man klämmer ledarbiten och isolerbiten på krimpkontakten och det är bra att ha några extra kontakter att öva på innan för att se vilken av urtagen som passar bäst och inte pressas för löst eller mosas sönder av för hårt pressande.
prislappen är också rimlig både för hobbybruk och service-väskan då denna i fältbruk lätt kan ersätta 8 olika tunga krimptänger, men istället sätter krav på den som utför jobbet att denna är noggrann och kontrollerar sitt eget jobb
2000 - 10000 SEK tängerna för varje kontakttyp och/eller storlek är tänkt att kunna sättas i händerna på en snubbe man högg ute på gatan med tillräcklig låg felutfall i produktion - ja ni förstår iden, att man ersätter skicklighet hos utförare till en komplicerad och dyr makapär för att hanteras av en mycket mindre kunnig (och billigare) utförare.
Till hempyssel (och faktisk på jobbet också) använder jag inte krimpade kontakter om jag kan släppa!
Jag tar kostnaden och använder jackbara skruvplint! Exempel: 10-525-43
Krimpning i all ära, det är en bra kontakteringsform och de ingående element brukar vara hygglig i pris - men behöver man lite olika storlekar kostar verktygen en hel del och det kan bli många jackbara skruvplint för den kostnad.
Är det serieproduktion får man ju ändå tillverkat kabelstam (eller gör det själv) och då är verktygskostnaden försumbar.
Data/sensor/signaler mellan kretskort använder jag gärna ICD-don - fast jag undviker helst att ha fler kretskort om det går. Det finns fastlödningsbara ICD-don att klämma fast fladkabel i och en stiftlist kan sedan klara mottagande delen så att man kan separera kopplingen.
Krimpning i all ära, det är en bra kontakteringsform och de ingående element brukar vara hygglig i pris - men behöver man lite olika storlekar kostar verktygen en hel del och det kan bli många jackbara skruvplint för den kostnad.
Är det serieproduktion får man ju ändå tillverkat kabelstam (eller gör det själv) och då är verktygskostnaden försumbar.
Data/sensor/signaler mellan kretskort använder jag gärna ICD-don - fast jag undviker helst att ha fler kretskort om det går. Det finns fastlödningsbara ICD-don att klämma fast fladkabel i och en stiftlist kan sedan klara mottagande delen så att man kan separera kopplingen.
-
EinarEnfas
Klokt resonemang, så långt hade inte jag tänkt! Jag hade bara tyckt den såg lite "EPA" ut om jag inte läst ditt inlägg och fått en annan syn på det. Tack för tipset, sådan får det bli.xxargs skrev:Krimpverktyg 80-485-63 på Elfa (ett helvete att söka efter och hitta denna då det varken fungerar med tång, krimp, press crimp eller molex under avdelningen tänger och verktyg att få fatt på denna... när man globalsökte på enbart Molex så kom den upp som den 1200:e alternativet ungefär... och då måste man veta att det är en Molextång till och börja med...) är en väldigt god start för rullkrimpning av en rad olika crimpkontaktdon av alla möjliga tillverkare.
-
EinarEnfas
Ja det är nog vettigt. Jag köper väl tången xxargs tipsade om och har till de don jag redan skaffat, plus framtida grejor. De där plintarna verkar ju mer rejäla.Icecap skrev:Till hempyssel (och faktisk på jobbet också) använder jag inte krimpade kontakter om jag kan släppa!
Det är väl den enda tången av denna karaktär utan knäled som är värt sitt pris. rullkrimpning sker ofta på så små kontaktelement att kraften från en saxande tång och handkraft räcker mer än väl till och blir över om man inte ger sig på de allra största kontakterna.EinarEnfas skrev:
Klokt resonemang, så långt hade inte jag tänkt! Jag hade bara tyckt den såg lite "EPA" ut om jag inte läst ditt inlägg och fått en annan syn på det. Tack för tipset, sådan får det bli.
tänger modell 80-481-26 för isolerade flatstift och ringsko (typ Abiko) som man köper billigt i kit i biltillbehörsaffärer är däremot ren skit och den typen av pressningar _måste_ ha knäledstång om man skall få dessa tillräckligt pressade på korrekt rätt, och dess bättre finns just dessa tänger till lite mer rimliga priser.
Om vi snackar crimp tools osv så finns en del olika verktyg att spana in på här:
http://www.cycleterminal.com/crimp-tools.html
Jag har den Molex-tång som även länkats till tidigare. Den är ok, fort går det inte och man får vara noga med att göra rätt.
Nästa "steg" för mig är deutsch barrel connectors
De tre till höger:

http://www.cycleterminal.com/crimp-tools.html
Jag har den Molex-tång som även länkats till tidigare. Den är ok, fort går det inte och man får vara noga med att göra rätt.
Nästa "steg" för mig är deutsch barrel connectors
De tre till höger:

Bilden är alltså ett exempel på "hyperions saliga blandnign"?
Flatstifttången som xxargs nämner kan vara allt mellan ren skit och acceptabel. Det finns rätt varierande kvalitet på tänger som ser mer eller mindre identiska ut. Ett problem med dessa är för dålig stålkvalitet eller för klent gods, eller kanske för dålig led, så att delarna kan röra sig i fel ledd varpå käftarna inte riktigt träffar mitt för varandra, speciellt närmast handtagen.
Man måste dock ha hygglig styrka i händerna för att klämma kabelskor korrekt med en sådan, och den är väl normalt bara avsedd för de färgkodade isolerade "bilmässiga" kabelskorna. (Elfas tång har kanske möjlighet att klämma de mer "tvättmaskinsmässiga" kabelskorna som man klämmer först på kabeln och sen trär på isolerhylsan av halvgenomskinlig plast).
Icecap: Jag tror att kontakterna du tänker på heter IDC. (ICD är namnet på WHO's manual för sjukdomsdiagnoser
).
IDC-kontakter för montering på flatkabel kan klämmas med skruvstycke eller ett tillräckligt stort bordsben eller någon annan variant av två rätt stadiga hyggligt släta ytor. Om man kör med skruvstycke så är det kanske bra att något material emellan, backarna är ju sällan helt släta.
Flatstifttången som xxargs nämner kan vara allt mellan ren skit och acceptabel. Det finns rätt varierande kvalitet på tänger som ser mer eller mindre identiska ut. Ett problem med dessa är för dålig stålkvalitet eller för klent gods, eller kanske för dålig led, så att delarna kan röra sig i fel ledd varpå käftarna inte riktigt träffar mitt för varandra, speciellt närmast handtagen.
Man måste dock ha hygglig styrka i händerna för att klämma kabelskor korrekt med en sådan, och den är väl normalt bara avsedd för de färgkodade isolerade "bilmässiga" kabelskorna. (Elfas tång har kanske möjlighet att klämma de mer "tvättmaskinsmässiga" kabelskorna som man klämmer först på kabeln och sen trär på isolerhylsan av halvgenomskinlig plast).
Icecap: Jag tror att kontakterna du tänker på heter IDC. (ICD är namnet på WHO's manual för sjukdomsdiagnoser
IDC-kontakter för montering på flatkabel kan klämmas med skruvstycke eller ett tillräckligt stort bordsben eller någon annan variant av två rätt stadiga hyggligt släta ytor. Om man kör med skruvstycke så är det kanske bra att något material emellan, backarna är ju sällan helt släta.