Hur stadig är en Kina-spindel?
Hur stadig är en Kina-spindel?
Jag funderar om man kan komplettera en befintlig fräsmaskin med en högvarvig spindel?
Hur pass stadig är en Kina-spindel?
Går de att köra utan vattenkylning?
Finns det lämpligare alternativ?
Hur pass stadig är en Kina-spindel?
Går de att köra utan vattenkylning?
Finns det lämpligare alternativ?
Re: Hur stadig är en Kina-spindel?
> Hur pass stadig är en Kina-spindel?
Hur långt är ett snöre? Det finns ju olika storlekar och modeller men generellt kan man väl säga (inte för att jag har sett eller testat så många....) att de är betydligt stadigare än en handöverfräs/Kress/Dremel men betydligt klenare än vilken "riktigt" (som du är van vid) spindel som helst.
> Går de att köra utan vattenkylning?
Möjligen om man ligger långt under märkeffekt och/eller kör korta perioder. Det finns ju dock motsvarande som är luftkylda om man hellre vill ha det.
> Finns det lämpligare alternativ?
Beror ju på vad du är ute efter.... Colombo poppar ju upp i huvudet men då snackar vi en annan prisklass. Men kina-spindlarna är så pass billiga idag att det är inte är någon jätteförlust att köpa en på vinst/förlust. Om du gör det och direkt märker att den inte fyller dina behov kan du garanterat sälja den till någon annan fräsbyggare. Det man ofta hör/läser är dock att omformarna som brukar "följa med" är tämligen sunkiga så jag valde att köpa utan.
Vad har du tänkt för effekt?
Hur långt är ett snöre? Det finns ju olika storlekar och modeller men generellt kan man väl säga (inte för att jag har sett eller testat så många....) att de är betydligt stadigare än en handöverfräs/Kress/Dremel men betydligt klenare än vilken "riktigt" (som du är van vid) spindel som helst.
> Går de att köra utan vattenkylning?
Möjligen om man ligger långt under märkeffekt och/eller kör korta perioder. Det finns ju dock motsvarande som är luftkylda om man hellre vill ha det.
> Finns det lämpligare alternativ?
Beror ju på vad du är ute efter.... Colombo poppar ju upp i huvudet men då snackar vi en annan prisklass. Men kina-spindlarna är så pass billiga idag att det är inte är någon jätteförlust att köpa en på vinst/förlust. Om du gör det och direkt märker att den inte fyller dina behov kan du garanterat sälja den till någon annan fräsbyggare. Det man ofta hör/läser är dock att omformarna som brukar "följa med" är tämligen sunkiga så jag valde att köpa utan.
Vad har du tänkt för effekt?
Jag har funderingar på att fräsa en dyna till ett pressverktyg. (hobby)
Som max kan jag tänka mig att fräsa med en 8mm fullradiefräs.
Kanske max 2mm skärdjup och ett par tiondelar i ingrepp.
Ni förstår själva, semifinskär på en 3D-fräsning.
Hur mycket effekt kan detta dra?
Inte mycket skulle jag tro.
Som max kan jag tänka mig att fräsa med en 8mm fullradiefräs.
Kanske max 2mm skärdjup och ett par tiondelar i ingrepp.
Ni förstår själva, semifinskär på en 3D-fräsning.
Hur mycket effekt kan detta dra?
Inte mycket skulle jag tro.
Det beror såklar på vilket material, val av fräs, beläggning osv osv - allt det där kan du bättre än mig.
Förhoppningsvis finns det någon som prenumererar på GWizard calculator och kan köra lite siffror åt dig?
De är ju relativt högvarviga och gör inte så bra ifrån sig på lägre varv. Tror de brukar specificera dom till 8-24krpm. En riktigt bra omformare kanske kan få de att gå OK ännu längre ner men tillgänglig effekt avtar med varvtalet.
Förhoppningsvis finns det någon som prenumererar på GWizard calculator och kan köra lite siffror åt dig?
De är ju relativt högvarviga och gör inte så bra ifrån sig på lägre varv. Tror de brukar specificera dom till 8-24krpm. En riktigt bra omformare kanske kan få de att gå OK ännu längre ner men tillgänglig effekt avtar med varvtalet.
Under 8000 r/m är inte aktuellt.
Då kan jag köra med standardspindeln, som varvar 2200 r/m.
Jag vill kunna köra finskär med 3 eller 4mm fräs, det är främst där jag behöver det höga varvtalet.
Material är vanligt SS2172.
Hur är det med stabiliteten?
Går det köra vibrationsfritt under mina förhållanden?
H.O
Den spindel du köpte såg ut att ha något kortare utligg på chucken än vanligt.
Finns även denna modell som luftkyld?
Jag vill helst inte ha vattenkylning, då det blir en temporär grej som ska kunna plockas av enkelt.
Då kan jag köra med standardspindeln, som varvar 2200 r/m.
Jag vill kunna köra finskär med 3 eller 4mm fräs, det är främst där jag behöver det höga varvtalet.
Material är vanligt SS2172.
Hur är det med stabiliteten?
Går det köra vibrationsfritt under mina förhållanden?
H.O
Den spindel du köpte såg ut att ha något kortare utligg på chucken än vanligt.
Finns även denna modell som luftkyld?
Jag vill helst inte ha vattenkylning, då det blir en temporär grej som ska kunna plockas av enkelt.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
SS2172 hittar jag ingen motsvarande USA benämning på då allt som listas i GW är jenkki relaterat.
UGRACNC har ett par spindlar som verkar trevliga för detta syfte, tex denna: http://ugracnc.com/AIR-COOLED-SPINDLES/ ... 80V-S.html
Verkar vara något snäpp upp i både pris och kvalitet, men fortfarande i fyrsiffrig prisklass.
Annars har jag suktat lite på dessa lite kraftigare luftkylda kinaspindlar: http://m.ebay.com/itm/151256274863?nav=SEARCH
Verkar vara något snäpp upp i både pris och kvalitet, men fortfarande i fyrsiffrig prisklass.
Annars har jag suktat lite på dessa lite kraftigare luftkylda kinaspindlar: http://m.ebay.com/itm/151256274863?nav=SEARCH
> H.O
> Den spindel du köpte såg ut att ha något kortare utligg på chucken än vanligt.
Det tyckte jag också vilket var anledningen att jag köpte just den.
>Finns även denna modell som luftkyld?
Vet ej men det borde gå att hitta. Du får nog surfa runt på EBAY och/eller AliExpress etc och kolla, fråga sedan säljaren för att säkerställa.
> Den spindel du köpte såg ut att ha något kortare utligg på chucken än vanligt.
Det tyckte jag också vilket var anledningen att jag köpte just den.
>Finns även denna modell som luftkyld?
Vet ej men det borde gå att hitta. Du får nog surfa runt på EBAY och/eller AliExpress etc och kolla, fråga sedan säljaren för att säkerställa.
- tecno
- Kontakt:
Tog nåt i den material klassen och hoppas att indata är rätt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tackar för detta Tecno.
Effekten vart som väntat blygsam.
Jag ser ingen input för skärdjupet i Z.
Bara 0.2mm, som jag antar är ingreppet i X/Y.
Gör en ny beräkning med en 8mm fräs, 2mm i Z och 0.2mm i X/Y.
Med 10.000 r/m då.
Effekten vart som väntat blygsam.
Jag ser ingen input för skärdjupet i Z.
Bara 0.2mm, som jag antar är ingreppet i X/Y.
Gör en ny beräkning med en 8mm fräs, 2mm i Z och 0.2mm i X/Y.
Med 10.000 r/m då.
- tecno
- Kontakt:
2mm som du önskade, se längst till vänster i bilden.
Ska kolla på det nya indatat och se vad det ger.
Ska kolla på det nya indatat och se vad det ger.
- tecno
- Kontakt:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- tecno
- Kontakt:
Vad kan du komma upp i för feedrate i mm på din maskin?
Som man ser av detta så behövs det inte så många kW på en vettig spindel, bättre då att satsa på en med hög kvalitet som håller bra.
Som man ser av detta så behövs det inte så många kW på en vettig spindel, bättre då att satsa på en med hög kvalitet som håller bra.
Italienska Elte har också några billiga småspindlar, tex denna: http://www.worldofcnc.com/collections/m ... 45-kw-er20