Blinkfyr som aktiveras vid varningsblinkers 12V
Blinkfyr som aktiveras vid varningsblinkers 12V
Jag skulle vilja få en 12V blinkfyr på mitt släp att starta automatiskt när man aktiverar varningsblinkersen. Den skall inte fungera när man bara blinkar för att tex svänga.
Blinkfyren led har ett eget tempo, jag vet inte hur den fungerar att drivas på blinkersen men jag förutsätter att det går.
Nån som har ideer?! Jag skulle självklart kunna ha den på en strömbrytare men vill slippa kliva ur för att slå på den. Trådlös strömställare fungerar till en början men i tufft klimat är den inte tillräckligt driftsäker...
/J
Blinkfyren led har ett eget tempo, jag vet inte hur den fungerar att drivas på blinkersen men jag förutsätter att det går.
Nån som har ideer?! Jag skulle självklart kunna ha den på en strömbrytare men vill slippa kliva ur för att slå på den. Trådlös strömställare fungerar till en början men i tufft klimat är den inte tillräckligt driftsäker...
/J
Re: Blinkfyr som aktiveras vid varningsblinkers 12V
Du kan trigga den med två reläer i serie, en som styrs a varje sidas blinkers, och sedan en delay som håller den tills nästa blink kommer.
Re: Blinkfyr som aktiveras vid varningsblinkers 12V
Skulle finnas en 7408 för 12V så hade det blivit väldigt smidigt. Kan väl iofs sätta en 7805 innan
- Volvo245GLT
- Inlägg: 413
- Blev medlem: 9 januari 2012, 17:11:48
- Ort: Gävleborg
- Kontakt:
Re: Blinkfyr som aktiveras vid varningsblinkers 12V
Om det är acceptabelt att blinkfyren bara får ström just när varningsblinkersen lyser så går det som sagt att använda två vanliga reläer och nöja sig där.
Vardera blinkers styr i så fall en reläspole, och när båda är dragna samtidigt (varningsblink) så kan strömmen passera genom båda reläkontakterna.
Annars krävs även en timer (feta kondensatorer + backdioder till spolarna?) samt konstant +12 V från bilen. Normalt sett finns detta redan framdraget till kontakten, och är avsett för laddning av husvagnsbatterier och invändig belysning i häståkor o.s.v..
Den elektroniska lösningen blir är en så kallad AND-gate med en kondensator på utgången som håller den hög mellan pulserna.
En sådan krets kan göras mycket liten och blir därmed enklare att skydda. Kanske kan den t.o.m. integreras i blinkfyren.
Vardera blinkers styr i så fall en reläspole, och när båda är dragna samtidigt (varningsblink) så kan strömmen passera genom båda reläkontakterna.
Annars krävs även en timer (feta kondensatorer + backdioder till spolarna?) samt konstant +12 V från bilen. Normalt sett finns detta redan framdraget till kontakten, och är avsett för laddning av husvagnsbatterier och invändig belysning i häståkor o.s.v..
Den elektroniska lösningen blir är en så kallad AND-gate med en kondensator på utgången som håller den hög mellan pulserna.
En sådan krets kan göras mycket liten och blir därmed enklare att skydda. Kanske kan den t.o.m. integreras i blinkfyren.
Re: Blinkfyr som aktiveras vid varningsblinkers 12V
Jag har åkt en del med en SMW genom åren. Den har elbroms och kräver konstant 12V i kontakten. Ingen bil jag kört har haft det original. Passaten jag kör nu har dimljus där, och dimljuset i bilen slocknar om man kopplar in ett släp. Så om jag kommer ihåg att slå på dimljuset funkar det. Jag hörde någon bil där det gick att konfigurera, men på många är det inte kopplat alls. Så att säga att det normalt sett finns håller jag inte med om. Man skulle ju kunna bygga en självhållande krets som släpper när man bromsar eller något sådant.
Re: Blinkfyr som aktiveras vid varningsblinkers 12V
Nyare bilar med 13 polig kontakt har alltid 12V tillgängligt, på bilar med 7-polig kontakt är det en kompromiss - på Volvo med CAN buss (nyare V70 bl.a) så finns det tre olika programvaror för extrastiftet i den 7-poliga kontakten. Standard verkar vara styrd +12V då dimljuset på släpet lyser konstant så fort motorn är i gång (vilket verkar rimligt om man tänker sig dra husvagn och vill ladda den under färd)
Re: Blinkfyr som aktiveras vid varningsblinkers 12V
Jag har sjupolig kontakt.
Dimbakljus finns fördraget i både bilen och släpet. Jag har dock redan kopplat backlamporna på släpet via kablarna för dimbakljuset. Det fungerar utmärkt och man kan slå av och på backlamporna som man vill, även låta backlamporna vara på när bilen inte har backen i.
Lösningen med dubbla relän och delayrelä löser mitt problem rätt ok tror jag. Jag har ju tillgängligt 12v från positionsljus, bakljus. Blinkfyren skall ju bara blinka när jag har bilen med varningsblinkers på. Då är bilen igång eller åtminstone så kommer belysningen att vara påslagen.
Dimbakljus finns fördraget i både bilen och släpet. Jag har dock redan kopplat backlamporna på släpet via kablarna för dimbakljuset. Det fungerar utmärkt och man kan slå av och på backlamporna som man vill, även låta backlamporna vara på när bilen inte har backen i.
Lösningen med dubbla relän och delayrelä löser mitt problem rätt ok tror jag. Jag har ju tillgängligt 12v från positionsljus, bakljus. Blinkfyren skall ju bara blinka när jag har bilen med varningsblinkers på. Då är bilen igång eller åtminstone så kommer belysningen att vara påslagen.
Re: Blinkfyr som aktiveras vid varningsblinkers 12V
Man blir ju lite nyfiken vad tillämpningen är?
Planerar du att bli stående?
Planerar du att bli stående?

Re: Blinkfyr som aktiveras vid varningsblinkers 12V
Jag antar att det är någon form av arbetstrailer, kanske ett maskinsläp eller dylikt. I så fall kan det ju kanske vara av intresse för TS att veta att användning av varningsblinkers för varselljus ej är tillåtet. Jag hade själv den tanken till mitt maskinsläp för några år sedan, men sen fick jag av en vägverksanställd veta att varningsblinkers får man absolut inte använda istället för, eller ens som komplement, till varselljus. Varningsblinkers får enligt reglementet enbart användas vid trasigt fordon. Fånigt, om ni frågar mig! Inte för att det föreligger någon överhängande risk för böter, om man inte råkar stöta på en riktig paragrafryttare till polis. Jag struntade först i reglerna, men senare ville jag kunna använda varselljus och blinkers samtidigt varför jag helt enkelt monterade en extra kontakt för varselljuset.
Re: Blinkfyr som aktiveras vid varningsblinkers 12V
Jo jag vet att varningsblinkers får inte användas tex vid olämplig parkering, och det är väl ung det de är frågan om här.
Det är till ett rentransportsläp. Ofta släpper man ut renarna i skogen igen från ensliga vägar, det kommer sällan och aldrig någon bil men om det gör det precis när man har backat mot plogkarmen och råkar blockera vägen för en stund så tror jag att alla uppskattar om dem får någon form av förvarning när dem närmar sig... Om inte annat så känns det som om jag för min egen skull är beredd att ta risken.
Visst skulle jag kunna kloppla en strömbrytare till blinkfyren men nog ärndet lite mer spännande att bygga en lösning som fungerar automatiskt
Det är till ett rentransportsläp. Ofta släpper man ut renarna i skogen igen från ensliga vägar, det kommer sällan och aldrig någon bil men om det gör det precis när man har backat mot plogkarmen och råkar blockera vägen för en stund så tror jag att alla uppskattar om dem får någon form av förvarning när dem närmar sig... Om inte annat så känns det som om jag för min egen skull är beredd att ta risken.
Visst skulle jag kunna kloppla en strömbrytare till blinkfyren men nog ärndet lite mer spännande att bygga en lösning som fungerar automatiskt

Re: Blinkfyr som aktiveras vid varningsblinkers 12V
En möjlighet är att göra en självhållningskrets med två vanliga bilreläer. Första reläet får styrning från vänster blinkers och matning från höger blinkers. Utgången från första reläet ger styrning till andra reläet. Matning till andra reläet tas från bakljuset. Koppla ihop utgång och styrning på andra reläet.
För att tända blinkfyren behöver man bara aktivera varningsblinkers en kort stund. För att släcka bryter man bakljuset en kort stund.
För att tända blinkfyren behöver man bara aktivera varningsblinkers en kort stund. För att släcka bryter man bakljuset en kort stund.
Re: Blinkfyr som aktiveras vid varningsblinkers 12V
Där kom jag ju att tänka på att många lastbilar har blixtljus som är parallellt med backljuset (eftersom döva och hörselskadade hör kanske inte back-tutan). Fast det slog mig då att det är ju kanske svårt att ha bilen stående med backen i utan att nån sitter i den och håller kopplingen nere.
Att kort släcka bakljuset på släpet är kanske inte alltid lätt (jag tror att på min bil är bakljuset på så länge tändningen är på).
Att kort släcka bakljuset på släpet är kanske inte alltid lätt (jag tror att på min bil är bakljuset på så länge tändningen är på).
Re: Blinkfyr som aktiveras vid varningsblinkers 12V
Det är sant, vissa bilar kan inte släcka. Då kan man ju göra tvärtom och ha ett växlande relä som bryter tex vid aktivering av broms eller backljus.
Re: Blinkfyr som aktiveras vid varningsblinkers 12V
Nu slog det mig...
Med 1 relä som får styrning från vänster blinkers och matning från höger. Utgången kopplas till ett delayrelä som får matning från bakljuset. Vid höger resp vänsterblink händer inget men vid varningsblink aktiveras delayreläet.
Frågan är om den korta blinkpulsen räcker för att aktivera delayet, får man testa... När varningsblinkersen slås av blinkar fyren en kort stund innan delayreläet stänger men det är inget problem.
Med 1 relä som får styrning från vänster blinkers och matning från höger. Utgången kopplas till ett delayrelä som får matning från bakljuset. Vid höger resp vänsterblink händer inget men vid varningsblink aktiveras delayreläet.
Frågan är om den korta blinkpulsen räcker för att aktivera delayet, får man testa... När varningsblinkersen slås av blinkar fyren en kort stund innan delayreläet stänger men det är inget problem.
Re: Blinkfyr som aktiveras vid varningsblinkers 12V
Sätt dioder från "alla" spänningar för matningen, ifall blinkgrejen drar nån ström att tala om alls. Tänk på att ta till tillräckliga dioder, pajar dioderna av överström så blir det oftast kortis och då kommer de olika funktionerna att bli ihopkopplade.
(Detta kräver två reläer, ett relä vars spole drivs av vänster blinkers och vars kontakt matas från höger blinkers, och utgången från det reläet matar spolen på ett annat relä. Det reläets kontakt matas med dioder från "alla spänningar" (positonsljus, extrakontakt, bromsljus, vänster/höger blinkers o.s.v.), och utgången matar blinkfyren.
(Detta kräver två reläer, ett relä vars spole drivs av vänster blinkers och vars kontakt matas från höger blinkers, och utgången från det reläet matar spolen på ett annat relä. Det reläets kontakt matas med dioder från "alla spänningar" (positonsljus, extrakontakt, bromsljus, vänster/höger blinkers o.s.v.), och utgången matar blinkfyren.