12 V-styrning av tryckknappsdimmer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FaberCastell

12 V-styrning av tryckknappsdimmer

Inlägg av FaberCastell »

Jag har köpt en smart dimmer (http://molectric.com/dimmer/763-dimmer- ... -volt.html) till båten. Med den kan jag tom dimma den kraftiga LED-strålkastaren i däcksbelysningen efter behov. Enda kruxet är styrningen som jag inte blir riktigt klok på.

Det finns en krets som får dimmern att dimma upp eller ner när den sluts. Problemet är att den är på 3,29 V. Jag skulle vilja skicka in "vanlig" 12 V för att slippa dra extra kablar. Har provat omvandla båtens 12 V till 3,29 V (http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... tor-p87896) men det funkar inte. Det funkar bara om jag kopplar en kabel från styrkretsen till båtens minus eller tillbaka till styrkretsens ingång på kortet.

Någon som förstår varför inte jag kan skicka in min egen styrsignal eller kan föreslå någon bra work around?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: 12 V-styrning av tryckknappsdimmer

Inlägg av MadModder »

Med den där spänningsomvandlaren blir väl båda tåtar ut från den galvaniskt skild från resten? Isf funkar det inte. Du måste ha en referenspunkt där allt är kopplat till, t.ex en gemensam jord, annars blir det noll. Enklast är ju då att koppla ihop jord på ingången och utgången på omvandlaren.
FaberCastell

Inlägg av FaberCastell »

Nja, omvandlaren och dimmern har haft samma jord/minus när jag testat så den biten borde vara ok. När jag mäter så är det samma spänning mellan omvandlaren och minus på styrkretsen som mellan plus och minus på styrkretsen. Ändå reagerar den inte på impulser med ström från omvandlaren. Jag kanske gör bort mig här men jag fattar inte... :-)

Ps. Jag ska gå ut i garaget och testa igen... ;-)

Ps 2. Nu har jag labbat lite till. Jag har samma minus till dimmern som omvandlarens in resp utgång och mäter samma spänning som jag skrev tidigare men utan resultat. Mätte mellan mitt testaggregat och styrkretsen och såg följande:
Aggregat minus och styrkrets pol 1 = 0 V
Aggregat minus och styrkrets pol 2 = 3,29 V
Aggregat plus och styrkrets pol 1 = 8,81 V
Aggregat plus och styrkrets pol 2 = 12,12 V
Har mailat leverantören får att höra om dom hade något tips men dom svarar väl inte förrän efter helgen...
Senast redigerad av FaberCastell 20 april 2014, 19:45:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Du får rita upp hur du kopplat, annars kan man ju bara gissa, och slänga ur sig det mest uppenbara som skulle kunna fela. :p
FaberCastell

Inlägg av FaberCastell »

20140420_195135.jpg
Har testat 1 och 2. När jag ansluter den ena polen på styrkretsen till plus på omvandlaren händer inget men när jag ansluter den andra till minus börjar den dimma. Så är det oavsett vilken minus jag ansluter till, minus på aggregatet eller omvandlaren eller dimmern.

Jag skulle kunna sätta en brytare som kopplar samman dimmern med minus men jag vill helst ha en tvåstegsbrytare som tänder en vanlig lampa i steg 1 och aktiverar dimmern för däcksbelysningen i ett återfjädrande steg 2. Kanske det funkar om jag bryter minus för den vanliga lampan så får dimmerns styrkabel minus i det återfjädrande steget...?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av FaberCastell 20 april 2014, 22:00:46, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Varför inte placera var sin optokopplare över var sin knapp? Då kan du styra med vilken spänning du vill om bara strömbegränsermotstånden har rätt värde.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hur ser originalkretsen ut som fungerar?
FaberCastell

Inlägg av FaberCastell »

MadModder skrev:Hur ser originalkretsen ut som fungerar?
Sätt ihop 1 och 2 på dimmern så dimmrar den. Man kan även sätta 2 till minus någon stans.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Varför då inte använda en simpel NPN-transistor och mha valfri styrsignal sluta jord mot nr 2?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Enligt manualen så är det en återfjädrande knapp som ska anslutas.

Om du vill styra med 12V så är det väl enklast att bara använda ett 12V-relä, spolen till din 12V-krets och den slutande utgången till ingången för tryckknapp?

Ett vanligt bilrelä funkar, men är väl lite overkill.

Annars om du mäter-fixar-donar lite så kan du kanske komma fram till en lämplig transistorlösning som redan föreslagits i tråden.
FaberCastell

Inlägg av FaberCastell »

Strömförbrukningen är ju kritisk i en segelbåt (därav dimmerbehovet) så jag vill helst undvika sånt som drar ytterligare. En lösning vore att bryta minus för däcksbelysningen enbart. Det skulle bli en "specialare", som kräver en kabel till, som får dokumenteras noga men inte drar något extra.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Så att simulera knapparna med relä/optokopplare drar "mycket"? Hur gör du då? Står på knapparna?

Om det är för att styra dimmern till en viss nivå kan det ta kanske 5 sekunder, resten av tiden drar lösningen ingen ström alls...
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Den ritningen sa inte mycket.

Dimmern? Vill den ha 3,29 för att dimma? (Verkar konstig lösning isf)

Eller kommer det ut 3,29 volt som när det kortsluts till GND/minus så dimmar det?

Protte
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Eftersom vi inte har schemat till dimmern i sig så vet vi inte vad 1 och 2 är. Det är ju inte omöjligt att 1 är jord och 2 är en aktivt låg ingång med pullup till 3,3V.
Om schemat kan frambringas lär en ypperlig lösning föreslås illa kvickt. ;)

Den kan dock enligt info på sidan dimmas med en analog signal på 0-10V. Det vore ju kul att ha något som kunde styra den steglöst utifrån tid, dagsljus, närvaro, samt en app på telefonen. :D
FaberCastell

Inlägg av FaberCastell »

Icecap skrev:Så att simulera knapparna med relä/optokopplare drar "mycket"? Hur gör du då? Står på knapparna?

Om det är för att styra dimmern till en viss nivå kan det ta kanske 5 sekunder, resten av tiden drar lösningen ingen ström alls...
Nej det har du rätt i. Det är ju bara när man trycker på återfjädrande knappen som reläet ska jobba. Tänkte att det skulle vara aktivt hela tiden lampan lyser. Skönt att man kan få nya infallsvinklar när man kört fast i sina tankar. :-) Så får det bli. Ska kolla vad en optokopplare är också... :-)
Skriv svar