Hjälp med död Fronius inverter svets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jacob B

Hjälp med död Fronius inverter svets

Inlägg av Jacob B »

Har en Fronius Transpocket inverter pinnsvets som dog för två veckor sedan. Min bror svetsade med svetsen och sedan stängde han vaden för att byta vägguttag och sedan vill den inte starta längre. Har felsökt nätkabeln och strömbrytaren och det är inge fel där. Ström kommer till kretskortet. Jag tror inte att det är varistorn som har löst ut då det aldrig small till. Har inte sett några synligt brända komponenter. Axon som är återförsäljare trodde att det stora kretskortet var dåligt och tyckte man skulle köpa ett utbyts för 3000kr+ moms. Men jag tror inte att man behöver byta hela kortet.
Har någon felsökt liknande svets och vet vart man bör börja?

Servicemanual

Med vänlig hälsning,
Jacob
floppen

Re: Hjälp med död Fronius inverter svets

Inlägg av floppen »

Hej

Har en 300A tig samma märke som inte ville starta en dag.
Problemet på vår var nätdel till kontroller kort som hade en trasig likriktar diod på sec sidan.

Om du inte löser det och bor i närheten av gbg så kan vi kanske hjälpa dig.
Jacob B

Inlägg av Jacob B »

Tack!
Ska kolla dioderna.
Jacob B

Inlägg av Jacob B »

Har felsökt dioderna i transistormodulen (den stora vita )och de är OK. Har även mätt sekundärdioderna på det lilla kortet på bild två och de var också OK. Matningen kommer in via kablarna uppe i vänstra hörnet. Kablarna i mitten på kortet får till transformatorn. Flatkablen går till styrkortet med potentiometern.
Någon som har något tips att vart jag ska fortsätta söka?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar