Nybörjarfråga om kondensatorer
Nybörjarfråga om kondensatorer
Jag håller på at reparera ett kretskort och jag har hittat några filmkondensatorer som är trasiga (PME261EA5100KR30). Problemet är att dessa inte tillverkas längre och frågan är nu hur jag ska hitta ersättare. Har sökt på ELFA och Farnell utan framgång.
Fungerar det med en annan typ av kondensator?
Vilka värden är kritiska förut rastermått, märkspänning och kapacitans?
Fungerar det med en annan typ av kondensator?
Vilka värden är kritiska förut rastermått, märkspänning och kapacitans?
Re: Nybörjarfråga om kondensatorer
Det verkar ju vara vanliga RIFA metalliserade papperskondingar, så vad som helst borde kunna fungera, dock vore det bra om du hade ett schema, så man kan se vad de gör för något.
http://www.datasheetarchive.com/dl/Data ... 002261.pdfPME261
• General purpose AC/DC
• Metallized paper
- prototypen
Metalliserade papperskondensatorer brukar sitta som X och Y kondensatorer i nätdelar för nätspänningen och bör nog ersättas med metalliserade papperskondensatorer.
Sitter de i det här fallet som generella så går det att ersätta med "vadsomhelst"
Protte
Sitter de i det här fallet som generella så går det att ersätta med "vadsomhelst"
Protte
Tack för svaren! För mig är det här en hobby och det finns mycket att läsa på nätet och det mesta kommer från utbildning och erfarenhet och jag uppskattar hjälpen här på forumet. Det förstnämnda har jag lite av sen gymnasiet och erfarenheten försöker jag få. Kul är det.
Jag kan ta ett kort ikväll. Tyvärr har jag inget schema över kortet men jag vet att det matas med ac. Om den har en X eller Y funktion på kortet vet jag inte eftersom det är över min nuvarande kunskap och jag har som sagt inget schema. Det är dock en 80-tals maskin och kortet är väldigt litet med primitiva komponenter.
Vad är det för skillnad på en polypropylen kondensator plastfilm och polyester kondensator plastfilm? ELFA har en polypropylen med dubbelsidigt metallisierad polypropylenfolie med samma nominella spänning och kapacitans.
Jag kan ta ett kort ikväll. Tyvärr har jag inget schema över kortet men jag vet att det matas med ac. Om den har en X eller Y funktion på kortet vet jag inte eftersom det är över min nuvarande kunskap och jag har som sagt inget schema. Det är dock en 80-tals maskin och kortet är väldigt litet med primitiva komponenter.
Vad är det för skillnad på en polypropylen kondensator plastfilm och polyester kondensator plastfilm? ELFA har en polypropylen med dubbelsidigt metallisierad polypropylenfolie med samma nominella spänning och kapacitans.
Jag tror inte att du ska haka upp dig på tekniken så mycktet.
Ser den ut ungefär så här?:

I så fall är det inte en X2 eller Y2 konding, de är märkta med "X2" eller "Y2" som t.ex dessa:

En konding som den översta kan sannolikt ersättas med motsvarande med samma kapacitans
och märkspänning (eller högre, det är bara den max spänning som den "tål"). Samt att den
kanske ska ha samma mått "mellan bena" för att passa också...
Ser den ut ungefär så här?:

I så fall är det inte en X2 eller Y2 konding, de är märkta med "X2" eller "Y2" som t.ex dessa:
En konding som den översta kan sannolikt ersättas med motsvarande med samma kapacitans
och märkspänning (eller högre, det är bara den max spänning som den "tål"). Samt att den
kanske ska ha samma mått "mellan bena" för att passa också...
Om det nu är den kondingen som TS skrev i första inlägget, så är det databladet för denna som jag länkade till.
Där framgår det med önskvärd tydlighet att det är en generell konding dvs INTE en X eller Y konding.
Då funkar det med vad som helst i princip, så länge spänningståligheten är samma.
Där framgår det med önskvärd tydlighet att det är en generell konding dvs INTE en X eller Y konding.
Då funkar det med vad som helst i princip, så länge spänningståligheten är samma.
Jag tackar för övertydligheten. Har läst på om x & Y-kondensatorer och det står PME 261 MP på den vilket torde stå för "metallized paper". Sidan jag hittat jämförde man olika typer av plastfilmskondensatorer, papper var inte med, och det gav en bra bild olika användningsområden. Denna är alltså generell. Blir till att köpa en polypropylenkondesator från ELFA nästa vecka.
Tack för hjälpen!
Tack för hjälpen!
X och framförallt Y går ofta att se direkt på kretskortslayouten.
X = kopplad mellan fas-nolla (eller fas-fas för flerfasutrustning).
Y = kopplad mellan fas/nolla och skyddsjord (eller berörbar ledande yta)
X = kopplad mellan fas-nolla (eller fas-fas för flerfasutrustning).
Y = kopplad mellan fas/nolla och skyddsjord (eller berörbar ledande yta)