DC-Motor med rotary enkoder (diy)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
sprawl
Inlägg: 299
Blev medlem: 9 juni 2004, 13:01:33
Ort: Göteborg

DC-Motor med rotary enkoder (diy)

Inlägg av sprawl »

Jag vill bygga en sniklösning av styrning av en dc motor. Detta för att göra likt många andra styra en rullgardin upp och ner. Jag vill helst undivka ändlägesbrytare

Jag har försökt att googla för att hitta om man kan göra som jag har tänkt. Då jag inte hittar något så ser jag två alternativ, 1. Jag är kass på att söka
2. Alla förstår att det är en så dålig idé att det är inte ens värt att försöka

Jag har tänkt mig något liknande följande:
motor

encoder

Vad jag tänkte var att sätta fast en rotary encoder på bakre axeln på motorn och räkna steg den spottar ur sig. Sedan mha en µC använda denna information för att styra motorn de antal varv jag behöver.

Jag kan gissa att en sådan här lösning kanske inte klarar av hur många rotationer som helst, dock tror jag inte man kommer köra upp och ner gardinen konstant, så det kanske inte är ett problem.

Skulle detta kunna fungera, eller är det en dålig lösning?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: DC-Motor med rotary enkoder (diy)

Inlägg av Glenn »

hur många rotationer är encodern specificerad för ? dess livslängd alltså.

Rent spontant så känns det iofs som en onödigt krånglig lösning, efterssom du vet vilket håll motorn gfår har du ingen nytta av kvadratur-outputen, du borde klara dej lika bra med nåt som bara ger pulser när motorn rör sig, antagligen väldigt lågupplöst, kanske till och med en per varv ? ..Och det går ju att lösa på många andra enklare sätt.
sprawl
Inlägg: 299
Blev medlem: 9 juni 2004, 13:01:33
Ort: Göteborg

Re: DC-Motor med rotary enkoder (diy)

Inlägg av sprawl »

Den jag kollade på var specad till minst 30000 cycles.

Det finns eventuellt enklare lösningar. Jag slipper helst hålla på med pilliga skivor och grejer som jag har sett vissa gjort.

Jag skulle gärna ta emot lite förslag på alternativa lösningar som jag kan läsa på. Jag funderade på en hall-effekt sensor men jag har ingen erfarenhet av sådana. Vet inte om de är tillräckligt nogranna. 1 puls per varv känns också lite grovt men kan kanske vara helt OK som du säger.

Tack för hjälpen.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: DC-Motor med rotary enkoder (diy)

Inlägg av Glenn »

Du kan ju sätta fast magneter och sen läsa av med en magnetsensor, går nog med tungelement också men jag vet inte hur länge dom håller.

Du kan ju dessutom öka upplösningen med hjälp av flera magneter.
JustNeed
Inlägg: 799
Blev medlem: 7 november 2007, 22:07:01
Ort: 08

Re: DC-Motor med rotary enkoder (diy)

Inlägg av JustNeed »

Är den bakre axeln den som är direkt till DC-motorn, d.v.s. oväxlad? Isf är det inte bra. Det krävs lite vrid för att dra runt rotationsenkodern och slitaget blir hårt med några tusen varv per minut.

Om den är kopplad till utgående axel så ser jag inga direkta problem med det. Du lär väl inte behöva mikrometerprecision på rullgardinen precis.
sprawl
Inlägg: 299
Blev medlem: 9 juni 2004, 13:01:33
Ort: Göteborg

Re: DC-Motor med rotary enkoder (diy)

Inlägg av sprawl »

Hmmm,

Jag hade tänkt koppla den till den bakre axeln. Men tror nog kanske det är bättre att köra på Glenns spår nu med hall sensor. Pga utväxlingen så räcker det nog med en puls per varv på bakre axeln också för att få mer än tillräcklig precision på den utgående axeln.

Skall beställa lite grejer och testa. Återkommer "senare" :)
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43205
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: DC-Motor med rotary enkoder (diy)

Inlägg av sodjan »

> Jag vill helst undivka ändlägesbrytare...

Varför det?
För att det är en mycket enklare (kanske för enkel) lösning?

Den lösning med "död räkning" som du tittar på kommer även
att behöva en funktion för kalibrering/nollställning.
sprawl
Inlägg: 299
Blev medlem: 9 juni 2004, 13:01:33
Ort: Göteborg

Re: DC-Motor med rotary enkoder (diy)

Inlägg av sprawl »

Ja, jag kommer ha ändlägesbrytare vid helt upprullad så att säga. Vill inte dra ner en ändlägesbrytare vid stängd. Därför jag istället vill att man kan kalibrera vid installation hur långt ner den skall rulla gardinen sedan ha det som maxläge.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: DC-Motor med rotary enkoder (diy)

Inlägg av Glenn »

Just på en rullgardin kan du ju "fuska" och tex göra en markering/hål (och läsa av optiskt) eller limma dit en liten magnet på själva gardinen som sen läses av, alltså en ändläges"brytare" fast den sitter uppe vid rullen, höjden på ditt fänster lär ju inte ändras så ofta :D
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43205
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: DC-Motor med rotary enkoder (diy)

Inlägg av sodjan »

OK, då har du ju ett nolläge att utgå från.
Men som sagt så är en 4-fas enkoder onödigt, du vet
ju redan i vilken riktning du "kör", det är bara sträckan
som behöver mätas.

Kanske en randig rullgardin och en fotocell? :-)

Eller något slags markering på rullgardinen. Den kan sitta högt
så att den just (eller kanske inte alls) har rullat av rullen,
så att säga. I närheten av motorn och det övriga. Ellen
markering där du räknar varv som rullen gar gjort.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: DC-Motor med rotary enkoder (diy)

Inlägg av Walle »

Känner du behov av att kunna stanna rullgardinen (med viss repeterbarhet) i andra lägen än fullt uppe och fullt nere? Annars kan du ju ha fysiska stopp och mäta motorströmmen.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: DC-Motor med rotary enkoder (diy)

Inlägg av Agwan »

På rullgardiner brukar man inte ha en ändlägesgivare där uppe och en där nere, utan båda sitter där uppe. Man har en växel som växlar ner till ca ett halv varv på rullgardinens totala längd. Så vrider man in en switch som går in där. Motsvarande lösning skulle du kunna göra med en flervarvig potentiometer, så har du något som jämför spänningen med en referens.
Skriv svar