Söker tips på projekt liknande coilgun, railgun o.s.v.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
rstattin

Söker tips på projekt liknande coilgun, railgun o.s.v.

Inlägg av rstattin »

Hej! Rätt så ny på detta forum och fick nu för mig att göra ett litet projekt. Skulle vilja bygga något roligt som till exempel en coilgun, railgun eller något liknande. Kan även vara något helt annat men roligt skall det vara och rätt simpelt. Kanske en elpistol? Taser?

Storma på med tips! Då blir jag glad :D

Med vänlig hälsning, Robin Stattin.
JustNeed

Re: Söker tips på projekt liknande coilgun, railgun o.s.v.

Inlägg av JustNeed »

Jag tror coilgun är ett rätt bra instegsprojekt.
Lagom nivå på problemen och inte allt för abstrakt, d.v.s lätt att se hur och om det funkar.
Plus att man får en överblick på hur spänning, ström, induktans och kapacitans fungerar utan allt för stora omvägar.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag instämmer, coilgun är en bra början. Börja enkelt, med endast en spole. När du har fått det att fungera så kan du lägga till ytterligare en spole, någon form av detektering av när den första spolen ska slås av och den andra slås på, och nödvändiga kretsar för att få det att funka.

Notera dock att effektiviteten kommer bli mycket låg, kommer du upp i 3% får du vara glad. D.v.s. om du skulle ladda en kondensator till 100J får du vara mycket glad om du kan ge projektilen en energi av 3J.
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

Elpistol/Tazer är inte en bra idé att bygga. Det är relativt farliga grejer och antagligen reglerat i lagstiftning.

Coilguns är mycket bättre att bygga. :)
rstattin

Inlägg av rstattin »

Tack för tipsen! Då börjar jag med en liten enkel coilgun :D Men är det lättaste sättet att ladda upp kondensatorn med hjälp av en engångskamera? Eller ja, elektroniken i kameran... :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ja, att använda elektroniken från blixten i en engångskamera är inte fel som första steg, då det är en komplett elektronik för att ladda en kondensator till några hundra volt. Byt dock ut kondensatorn till en lite manligare kondensator som kan hålla lite mer energi. Kondensatorn bör dimensioneras så att den är nästan helt urladdad när projektilen passerat spolen, annars kommer spolen vilja dra tillbaka projektilen.
rstattin

Inlägg av rstattin »

Jag har plockat ur en kamera och där i satt en kondensator på 330V, kommer dock inte ihåg antalet uF... :( Men för mig som är i stort sett nybörjare på just elektronik så vad betyder t.ex. 330V och 3000uF? Betyder det att den kan lagra 330V som max eller? Och vad betyder uF? eller vad mäter man?

T.ex. i nian så sprängde vi lite kondensatorer med spänningsaggregat. Och om jag nu smällar in 400V på denna kondensator kommer den då smälla?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

330 V betyder att det är spänningen den klarar av innan den går sönder, i princip. Antalet farad, eller µF är hur mycket laddning den kan lagra.
För att veta energin i en kondensator så använder man formeln \(E = \frac{1}{2}CV^{2}\), där C är kondensatorns kapacitans. V är spänningen, och svaret är i Joule.
rstattin

Inlägg av rstattin »

Okej tack! :D Då vet jag lite mer :)
rstattin

Inlägg av rstattin »

Om man skulle vilja bygga den helt från grunden och löda ihop alla komponenter och så själv, vad behöver man då? Om någon har tid och lust så får man gärna göra ett kopplingsschema också och lägga in länkar till komponenterna! :) Eller tipsa om någon sida med billiga elkomponenter! :)
Skriv svar