Hjälp 3 fas (Studerar till elektriker)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Elelev14

Hjälp 3 fas (Studerar till elektriker)

Inlägg av Elelev14 »

Hej!
Håller på att utbilda mig till elektriker och har precis börjat att läsa.
Läser om 3 fas just för stunden och jag tror jag slår tankevurpor på mig själv när det gäller symmetriska och osymmetriska laster och jag hoppas nån vänlig själ kan räta ut dessa eländiga frågetecken.

Nollan har ej mer ström än det är i en av faserna vi en och samma tidpunkt.

Tänker jag rätt när jag säger att vid en symmetrisk last så går strömmen från fas till fas dvs om L1 är 5A och L2 -2,5A och L3 -2,5A så går strömmen från L1 till L2 och så vidare och nollan kommer ej att leda någon ström tillbaka till transfomatorn

Vid en osymmeterisk (Ykopplad)last med nolla där L1 är 10A L2 10A och L3 15 så kommer strömmen som sagt inte vara symmetrisk, och nollan kommer att ha en ström tillbaka till transfomatorn. Vad händer med strömmen ifrån nollan?

En motor är en symmetrisk last,vare sig den är Y eller D kopplad. Om nu någon av lindningarna (fel lindad etc) skulle dra mer ström än de andra, vad händer mer än att motorn kommer gå dåligt?

Hoppas någon vänlig själ kan svara på dessa frågor jag har uppenbart missat något elementärt eller så rör jag ihop det på nån vänster?
Jag har suttit och räknat på både det ena och det andra när det gäller 3 fas men har inte riktigt hajjat detta, får ingen klar bild av det.
tack på förhand
xxargs

Re: Hjälp 3 fas (Studerar till elektriker)

Inlägg av xxargs »

orts-transformatorn som driver motorn är till nästan 100% Y-kopplad på sekundärsidan i sista steget då det är y-kopplingen i transformatorn som skapar nollan, vilket gör att 0-strömmen fördelar sig på de 3 lindningarna i trafon med domenans i ström på den lindningen i motorn som drar mer (eller mindre) ström än de två andra lindningarna - hur denna osymmentri fördelar sin på andra sidans (primärsidans) tre faser på orttraforn som oftast är D-kopplad är en annan sak att räkna på och inte så lite komplicerad då en osymetri på en fas i en Y-koppling kommer att påverka minst två faser på den D-kopplade sidan
Elelev14

Inlägg av Elelev14 »

ok, och i fallet med strömmar i symmeterisk 3fas går strömmen mellan faserna, därav behövs ingen nolla? (dom tar ut varandra?)
Hur blir det då i en Y-kopplad (eller en D-kopplad) motor där det inte används någon nolla, vid eventuell osymmetri kommer ju inte det kunna gå nån ström tillbaka till nollan då den inte är med?
Oerhört tacksam för hjälpen jag får.

Grejen är att jag har suttit och räknat på hur stor strömmen blir vid fasförskjutning och snedbelastning men inte nånstans har jag läst vad som händer med strömmen som går tillbaka till transfomatorn därav mina "konstiga" funderingar. :)
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Kirchhoffs strömlag säger att det inte kan bli någon obalans om du inte har någon nolla, eftersom den "extra" strömmen inte har någonstans att ta vägen då. D.v.s. all ström som går "in" i motorn via någon/några faser måste också gå "ut" ur motorn via någon/några faser. Summan av strömmarna till och från motorn är alltid noll.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Men det är inte samma sak som att lasten är symmetrisk. Extremfallet är att du har en 400V last mellan två faser och inget anslutet till den tredje. Så visst kan det bli asymmetriskt även vid D koppling eller Y utan nolla. Men visst kommer all ström att gå via fasledarna och den momentana medelströmmen kommer att vara noll i alla tidpunkter
Elelev14

Inlägg av Elelev14 »

Så faserna tar med andra ord "ut varandra" den strömmen som går in i en fas går ut i den andra osv och summan av alla spänningar och strömmar vid en punkt är alltid noll.
Dvs om L1 ligger på 10A så är L2 och L3 totalt -10A vid en och samma tidpunkt? dvs 10-10=0
samma sak med spänningarna om L1 är på 230 så är summan av L2 och L3 alltid -230 dvs 230-230=0
Korrekt?
Elelev14

Inlägg av Elelev14 »

Arvid, så om det skulle vara så att en lindning på motorn dra tex 6A och de två övriga 5A var så jämnar det ut sig över de andra lindningarna? Det borde väl bli någon form av obalans i motorn om någon lindning drar mer eller mindre? (även fast summan är noll så att säga)

Edit: Det var visst så ni hade skrivit kanske ja :P
Senast redigerad av Elelev14 7 april 2014, 22:46:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Korrekt med strömmarna, ja.

En spänning mäts alltid mellan två punkter, så du kan inte säga att spänningen i en punkt är si-eller-så, bara spänningen mellan två punkter. Så för att applicera Kirchhoffs spänningslag på detta så måste du titta på hela kretsen, inklusive strömkällan. Då är summan av alla spänningar mellan alla "seriekopplade punkter" lika med noll.

Edit:
... om det skulle vara så att en lindning på motorn dra tex 6A och de två övriga 5A var så jämnar det ut sig över de andra lindningarna?
I en Y-kopplad motor så kan inte detta inträffa. Summan av strömmar in i och ut ur mittpunkten måste vara noll. I en D-kopplad motor så borde det väl iofs kunna hända. :?:
Senast redigerad av arvidb 7 april 2014, 22:52:50, redigerad totalt 1 gång.
Elelev14

Inlägg av Elelev14 »

Arvid jag menade om man tittar på sinuskurvorna på en 3 fas matning, där totalen på de 3 spänningarna är 0v, alltså lägger jag ihop alla3 faser så blir summan noll v
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är meningen att de sak vara så ja. Men om du får in osymmetriska laster och diverse störningar så finns inget inte som säger att det alltid är så. Men ett trefas system ska idealt sett ha en medelspänning som är 0V, det är det man utgår från när man räknar.

Strömmen däremot kan enligt Krichoffs strömlag inte vara något annat än 0.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Är där osymmetri i ett Y utan nolla så blir där en spänning i samlingspunkten, så man måste
dra ifrån en spänning UN från de tre fasspänningarna i ekvationssystemet.
Skriv svar