Lämpliga givare för trappbelysning?
- SeniorLemuren
Lämpliga givare för trappbelysning?
I båten finns det ett par trappor som jag monterat LED-stripes på undersidan av varje steg, för att man inte skall kliva fel när det är mörkt.
Jag söker tips på någon enkel billig givare som känner när någon närmar sig trappan uppe resp. nere, så man inte behöver ha belysningen på hela tiden. Jag behöver enbart givarna, relä med mera. knåpar jag själv ihop.
Jag söker tips på någon enkel billig givare som känner när någon närmar sig trappan uppe resp. nere, så man inte behöver ha belysningen på hela tiden. Jag behöver enbart givarna, relä med mera. knåpar jag själv ihop.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Lämpliga givare för trappbelysning?
Rörelse deckare kanske vore vettigt så kan du ju styra hur stort område att känna av.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Det fanns ju en "tänd led i trapp" för inte länge sedan,
men en enkel PIR borde vara det du söker.
Det är ju rätt kompakt område, (en snyggare skrivning än trångt).
men en enkel PIR borde vara det du söker.
Det är ju rätt kompakt område, (en snyggare skrivning än trångt).

- SeniorLemuren
Har kollat lite. Kjelle har ju IR-dioder och fototransistorer billigt. Det är ju bara ca en meter mellan trappskotten så det borde väl funka med sådana kanske? (Plus lite transistorer och annat jox).
Det är klart att det vore enklare med PIR men de kostar runt en femtiolapp st. = 200 kr och min budget är mycket slimmad. Jag har en uppsjö med komponenter så det enda jag behöver köpa om det kan funka med IR är sjäva dioderna/transistorerna och då kommer jag undan med 80 kr. Letar jag tillräckligt i gömmorna är det inte helt otrolig att jag till och med kan hitta även dessa komponenter.

Det är klart att det vore enklare med PIR men de kostar runt en femtiolapp st. = 200 kr och min budget är mycket slimmad. Jag har en uppsjö med komponenter så det enda jag behöver köpa om det kan funka med IR är sjäva dioderna/transistorerna och då kommer jag undan med 80 kr. Letar jag tillräckligt i gömmorna är det inte helt otrolig att jag till och med kan hitta även dessa komponenter.

Senior: en vanlig LED kan fungera som sensor. Den har läckström på samma sätt som en fotodiod (mer ljus = mer läckström) så du kan göra det med två LED av samma färg om du vill. Sedan kommer det lite med fokus osv. men den biten klarar du nog.
Och saknar du LED kan jag kanske hitta några du kan få till helgen - om du är kvar i hamnen.
Och saknar du LED kan jag kanske hitta några du kan få till helgen - om du är kvar i hamnen.
- SeniorLemuren
För att en "bryta strålen"-detektering ska fungera bra så tror jag att man vill skicka en känd signal i lysdioden och "lyssna" efter just den dioden i ir-dioden.
Det finns väl iofs också varianten att skicka ut en signal som normalt INTE ses av mottagardioden, och detektera att något reflekterar signalen. Det verkar vara en osäkrare metod, men kan kanske tas till om man vill detektera att någon/något närmar sig trappan.
Det finns väl iofs också varianten att skicka ut en signal som normalt INTE ses av mottagardioden, och detektera att något reflekterar signalen. Det verkar vara en osäkrare metod, men kan kanske tas till om man vill detektera att någon/något närmar sig trappan.
- SeniorLemuren
Ja det är klart att om man använder en vanlig diod som mottagare så blir det väl känsligt för allt ljus. Bäst är kanske att använda en IR-transistor för att undvika störningar från synligt ljus. Jag antar att en sådan är relativt okänsligt för vanligt ljus, eller?
Nja, det finns en anledning till att man alltid har en bärvåg vid IR kommunikation. Jag rekommenderar att använda det här också.
Det var någon som hittat en billig sensor och t.om uppgav artikelkod när jag frågade i våras. Någon som minns vilken tråd?
- SeniorLemuren
Den missade jag när jag sökte, den var verkligen billigt. Skall genast köpa 4 st och testa.