Vad för tandhjul till spindel, inköpsställen

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
ph
Kontakt:

Vad för tandhjul till spindel, inköpsställen

Inlägg av ph »

Meckandet med Tercofräsen går vidare. Har nu en ny spindelmotor med 14mm axel samt spår för spårkil. Idag sitter där tandrem med XL-profil sam 20T-hjul på motorn och 18T-hjul på spindeln. Planen är att köra 1:1-utväxling samt maximalt varvtal på motorn 6000v/min.

Är det XL-profil på remmen som gäller om jag står inför att köpa helt nya prylar? Finns det någon bättre rem eller duger XL mer än väl?

Var köper jag bra remhjul som klarar varvtalen samt är färdigbearbetade för axeldimensionerna? Hittade www.beltingonline.com som kan fixa bearbetningen men är det bra prylar de säljer? Vad finns det fler för leverantörer?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Vad för tandhjul till spindel, inköpsställen

Inlägg av Meduza »

Jag hade väl personligen valt typ AT5-profil eller något dylikt, inte minst bara för att skippa allt som är måttsatt enligt tum...
Jag har bra erfarenheter av Beltingonline, kanske inte superbästa men dom är riktigt prisvärda.

Tex: http://www.beltingonline.com/at5-gen-ii ... belts-4594 + http://www.beltingonline.com/20-tooth-a ... 36at5-5082
Användarvisningsbild
ph
Kontakt:

Inlägg av ph »

Ska läsa på lite mer om remmarna. Rimligtvis behöver man inte 25mm bred rem till 1kW motor. Leder ju bara till onödigt stora krafter för att spänna remmen. Känns onödigt att belasta axlarna mer än nödvändigt.
Användarvisningsbild
ph
Kontakt:

Inlägg av ph »

Det jag ögnat igenom talar mer för en exempelvs STD-profil eller HTD-profil. STD:n tolkar jag som lämplig för högre hastigheter och med 6000v/min och ett 20T-hjul ligger man ju på 10m/s på remmen. Tankar, kommentarer?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Tja, det är nog egentligen skit samma eftersom att det är såpass låga effekter och längder det handlar om, AT5 GENIII rekommenderas för tillämpningar upp till 18kW och kan hantera en hastighet på 80m/s i remmen, så det spelar väl ingen roll :)
Användarvisningsbild
ph
Kontakt:

Inlägg av ph »

Med de specarna känns det som allt annat är suboptimering. Skulle vara backlashen i AT5 som talar emot den profilen men åas är det en spindel och även om man får för sig någon form av gängning eller motsvarande borde vinkelfelet landa någonstans i promillelandet baserat på 20T tandhjul.
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

AT5 skall väll vara bättre än andra gällande precision?

Köpte HTD för spindeldriften på nya fräsen då det tydligen skall vara tystare inte hunnit testa.
T / AT profilerna viner lite vid högre hastigheter, har T5 på min lilla fräs där jag gjorde tandprofilen själv.
Den var inte perfekt men fungerade bra ändå och låter inte allt för jäkligt.
Användarvisningsbild
ph
Kontakt:

Inlägg av ph »

Hmm, har ögnat igenom ett par tillverkares PDF:er och fick uppfattningen att HTD-profilen medgav mindre spel men riskerade att väsnas mer... förmodligen ska man inte sitta och snabbögna PDF:er när man kör tester på jobbet :(
Skriv svar