2864 eeprom programmer
2864 eeprom programmer
Hej finns det någon billig 2864 eeprom programmer är Sverige ,
eller kan man bygga en egen?
Finns det sen 2864 eeprom att skaffa eller någon ersättare?
eller kan man bygga en egen?
Finns det sen 2864 eeprom att skaffa eller någon ersättare?
Re: 2864 eeprom programmer
Det bör gå att hitta en programmerare, säkert billigare om man kollar utanför gränsen. Det bör också gå att göra en själv, det är ju en ganska enkel krets att programmera.
Jag har några 28c256 liggandes, de kan kanske fås att fungera. De har fler adressledningar så lite anpassningar kan behöva göras.
Jag har några 28c256 liggandes, de kan kanske fås att fungera. De har fler adressledningar så lite anpassningar kan behöva göras.
Ok men går det med vilken eprom läsare som helst, eller det måste vara till 2864 eeprom.
De flesta eprom-programmerare borde klara 2864.
Alla vettiga eprom-programmerare har listor över vilka eprom som fungerar. Även för gamla eprom-programmerare finns det ofta dokumentation att ladda ner på nätet.
Alla vettiga eprom-programmerare har listor över vilka eprom som fungerar. Även för gamla eprom-programmerare finns det ofta dokumentation att ladda ner på nätet.
Jag har en Genius G540 inköpt på ebay i England.
En billig kina-sak, men fungerar bra till de kretsar jag provat.
I device-listan finns flera varianter av 2864 uppräknad, bla AM2864A, AM2864AE, AT2864E, AT2864L, samt minst 20 varianter till så det borde fungera.
Jag har dock inte provat just 2864.
En billig kina-sak, men fungerar bra till de kretsar jag provat.
I device-listan finns flera varianter av 2864 uppräknad, bla AM2864A, AM2864AE, AT2864E, AT2864L, samt minst 20 varianter till så det borde fungera.
Jag har dock inte provat just 2864.
Vad ska eeprom'et användas till? En av poängerna med eeprom är väl att de går att programmera "på plats" - eller minns jag fel?
Det är en edc motorstyning till en gammal scania som jag vill programera om, Jag hade gärna kopplat datorn till något stift på boxen men då behövs programvara som man väl aldrig får fatt på,
Nej ingenting.
sen när man får ut hex koden så kommer nästa problem att fatta vad som är vad.
sen när man får ut hex koden så kommer nästa problem att fatta vad som är vad.
Aha, men att LÄSA eeprom'et bör gå bra med vad som helst som även klarar t.ex. 2764 om jag inte minns fel.
Exempelvis kan du troligtvis använda boot-rom-sockeln på ett gammalt nätverkskort, åtminstone ett gammalt för ISA-buss. Det är ingen snygg lösning, men den borde fungera.
Exempelvis kan du troligtvis använda boot-rom-sockeln på ett gammalt nätverkskort, åtminstone ett gammalt för ISA-buss. Det är ingen snygg lösning, men den borde fungera.