Hej
Jag själv är inte så haj på elektronik, så jag behöver hjälp.
Börjar med att visa vad jag gör och hur det ser ut nu, eftersom det är svårt att förklara.
Just nu är det byggt med en uMP3, microcontroller, 8 knappar som kan bringa fram 20 olika spår på uMP3 spelaren.
Sändarläge som användes med en 3.5mm utgång till gitarsändare som skickar signal till ljudbordet. Finns även högtalarläge med neodymhögtalare.
Nu har jag använt denna utrustning sedan 2008 och allt börjar glappa och sladdar går av lite här och där då det byggdes så litet som möjligt och jag rör ju en hel del på armarna. Så dags för uppdatering tänker jag.
Vad jag vill åt är antingen att göra en likadan fast utan högtalarfunktionen då jag skulle kunna fortsätta använda de jag har till det eller bolla ideer på en ny variant där man får upp kvaliteten, då ljudet från uMP3 tillsammans med sändaren tappar en del innan det kommer in i ljudbordet.
Kanske man kan bygga något som fungerar mer som en kontroll som styr en spelare som är direkt kopplad till ljudbordet eller vad vet jag.
Är det någon som känner att detta är deras område eller bara vill bolla ideer, skriv gäran en kommentar.
Jag skulle helst vilja att detta byggs redan nu i April men givetvis är det bättre att det byggs än att det inte blir av.
Maila mig med ett kostnads förslag, om du tycker detta låter intressant.
swejohn54@hotmail.com
//Mikael//
http://www.swebounce.com
Ljudkontroll till levande robotman/ skyltdocka.
Re: Ljudkontroll till levande robotman/ skyltdocka.
Jag kommer inte att ha tid att bygga det, men jag hade baserat det hela på ett upplägg där spelaren satt vid ditt mixerbord snarare än på dig för att inte sända ljudet i onödan och spara plats.
På dig:
en lämplig µC (tänker inte säga modell då det är skit samma, beror bara på vem som bygger)
ett lämpligt antal knappar
en NRF24L01+ radiomodul
ett litet LiPo-batteri
Vid mixerbordet:
en lämplig µC
en MP3 Trigger: https://www.sparkfun.com/products/11029
en NRF24L01+ radiomodul
dvs din µC som sitter på dig skickar bara seriella kommandon över radio till MP3-triggern via lite översättning och det hela borde kunna bli väldigt kompakt, med lite hjälp av 3D-skrivare för att skapa ett ultraminimalt case för det som du ska ha på dig så kan det bli en riktigt snygg lösning
På dig:
en lämplig µC (tänker inte säga modell då det är skit samma, beror bara på vem som bygger)
ett lämpligt antal knappar
en NRF24L01+ radiomodul
ett litet LiPo-batteri
Vid mixerbordet:
en lämplig µC
en MP3 Trigger: https://www.sparkfun.com/products/11029
en NRF24L01+ radiomodul
dvs din µC som sitter på dig skickar bara seriella kommandon över radio till MP3-triggern via lite översättning och det hela borde kunna bli väldigt kompakt, med lite hjälp av 3D-skrivare för att skapa ett ultraminimalt case för det som du ska ha på dig så kan det bli en riktigt snygg lösning

Det låter som en bra lösning, någon som är inspirerad eller känner någon som skulle kunna vara det?
Jag tycker Meduzas förslag är mycket bra, förenklar det hela väldigt mycket.
Om du vill ha det ännu enklare kanske det går att hitta någon belysningsstyrning eller liknande som är helt färdig och koppla in sig på.
Det skulle typ gå att ta en nexa-fjärr och löda in sladdar på och sedan använda mottagarna utan 230v. Ett helt paket skulle då kosta bara några hundra, men kräva lite fix och trix.
Ingen snygg lösning, men jag vet hur snabbt pengarna försvinner när det ska utvecklas från grunden.
Om du vill ha det ännu enklare kanske det går att hitta någon belysningsstyrning eller liknande som är helt färdig och koppla in sig på.
Det skulle typ gå att ta en nexa-fjärr och löda in sladdar på och sedan använda mottagarna utan 230v. Ett helt paket skulle då kosta bara några hundra, men kräva lite fix och trix.
Ingen snygg lösning, men jag vet hur snabbt pengarna försvinner när det ska utvecklas från grunden.