Bryta belysningstrafo på sekundärsidan?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Bryta belysningstrafo på sekundärsidan?

Inlägg av Bonehead »

Goddagens!

Har en liten 'backlight' bakom min datorskärm för att belysa väggen, det är 3st 7W LED-spottar som jag driver med vad jag förstått kallas för 'elektronisk transformator'.
I dagsläget är den kopplad med kabel/stickpropp direkt till ett uttag, så är det spänning i dosan så är allt tänt, stickproppen agerar strömbrytare.

Min önskan är då att sätta in en brytare för att kunna släcka även när det är inkopplat.
Då började jag fundera på om det går att bryta på sekundärsidan(12V) istället för primär?
Detta skulle tillåta mig lite friare placering av strömbrytaren och även val av brytare.

Finns det någon risk med att bryta sekundären istället för primären eller spelar det ingen roll?
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Bryta belysningstrafo på sekundärsidan?

Inlägg av prototypen »

Svårt att säga näst intill omöjligt då det säkert finns ∞ många sätt att lösa konstruktionen.
Tål inte trafon att det blir glapp i kabeln så är den dåligt konstruerad.

Sedan kan det vara så att den inte vill starta om nätspänning finns före belastning, men det är omöjligt att säga.

PROVA, det finns nya trafos att köpa, hur tror du att jag har lärt mig allt jag kan, jag har PROVAT, ibland så ryker det och då får man analysera och lära.

Protte
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Nog känns det att det är på primärsidan det ska brytas.
Köp en Nexa brytare med fjärrkontroll så har du möjlighet att flytta brytaren som du vill ha den, när du vill.

Nu är ju Nexan ansluten till nätet och drar ström hela tiden. Fast den är ju avsedd för detta! Annars finns det väl ingen anledning att ha spänning fram till primären om alla förbrukare på sekundärsidan är frånkopplade.
Shargo

Inlägg av Shargo »

Om det är lämpligt har jag med funderat på men jag har iaf kört min så i ett par år... :humm: Dessutom sen en halogen lampa gått sönder med last under trafons min angivelse :vissla:

Jo jag ska byta grejer... nån dag, ska bara... :doubt:

Till mitt "försvar": Sitter vid datorn och är kopplad till samma brytare som stänger av skärm, stereo, skrivare osv så den är inte kontinuerligt inkopplad.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Enligt reglerna så ska strömbrytaren i det här fallet vara tvåpolig om den bryter på primären. Rent tekniskt fungerar det att fuska genom att sätta en vanlig enpolig lampströmbrytare på sladden, men risken är då 50% att man bryter nollan istället för fasen.

Det här är en rätt smart lösning på problemet:
http://www.clasohlson.com/se/Uttag-med- ... re/36-4010
Skriv svar