Nödstop PLC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
danken

Nödstop PLC

Inlägg av danken »

Hej på er där ute!
Jag har ett problem med min fnd 32, tnc 155. Vid påslag av huvudströmbrytare ser allt OK ut, därefter trycker man CE-knappen för att starta referenskörningen och det är då felmeddelandet "nödstopp PLC" börjar blinka på skärmen. Den ända vägen ur detta är att stänga av huvudbrytaren. Maskinen har stått i ca: 2år och därför har buffertbatterier tagit slut vilket har bytts ut samt att maskinparametrar har knappats in på nytt. Fräsmaskinen var fullt fungerande när den ställdes åt sidan för 2år sedan.
Är det någon som har ideér vad det kan vara för fel?
Tacksam för svar
/danken
persa

Re: nödstop PLC

Inlägg av persa »

Har för mig att det för något tag sen var en tråd från någon som köpt en Tjeckisk verktygsfräs och inte fick igång den för att den stått länge och tappat tryck i en tank för motbalansering av Z-axeln. Söker du lite bakåt hittar du säkert tråden
danken

Inlägg av danken »

Tack för tipset! jag ska genast kolla upp det.
/danken
danken

Inlägg av danken »

Hallå igen!
kollade den äldre tråden med blandad förtjusning. Grejen är att jag kommer inte ens fram till att lampor i panelen börjar lysa. Nödstoppskretsen verkar sätta stopp redan i mycket tidigt skede. Jag har mätt den strömkretsen och hittar inget fel... vad jag kan se. Men vad jag förstår ligger även gejdersmörjnings pumpen i samma krets?? (det kan jag där emot INTE bekräfta enligt mitt elschema) men den får 24V in till PLC´n men inte ut från PLC´n så att relät slår till. Jag hoppas ni kan hjälpa mig igenom detta mörker av ovisshet.
/danken
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Kan du bygla nödstoppskedjan och testa?
I felsökningssyfte?
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

Har du nödstopp relä eller ligger nödstoppet i PLC'n isf vilken PLC har den
MatsN

Inlägg av MatsN »

Parameter 77 vad står den på? 0 eller 1 beroende på hur den läser PLC:n. I min maskin fick jag det larmet då programmet var fel. Har du inget e-prom och den bara läst från ram-minnet så är du rökt och måste in med nytt plc-program.
danken

Inlägg av danken »

Hej!
Det finns lite skumma saker med maskinen ( som jag tycker). Det finns ett eprom som ej är standard enligt de handböcker som finns. Maskinparametrarna är de rätta för maskinen specefikt enligt dokument som tillhör maskinen. Men det finns en sak som jag inte förstår... under maskinparameter 77 står det 0.... jag tycker att det borde stå 1... just för att det finns ett programerat eprom i maskinen. Jag har försökt att tyda PLC-programeringen men det är en ganska tuff väg att gå.
PLC board 100 B är nog den generella beteckningen, 223 836 05 är ID nummret mer specefikt.
För att förklara vad som händer vid uppstart, verkar allt vara i sin ordning fram till STROEMAVBROTT "typ" och för att komma vidare så trycker man CE-knappen och detta skall starta nästa sekvens. Men det klickar till i ett relä och sedan uppkommer felmeddelandet på skärmne NOEDSTOP PLC i en blinkande förekomst vilken inte går att ta bort med CE knapen eller någon annan än huvudströmbrytaren. Jag har vid tillfällen manipulerat PLC-programeringen och fått bort felmeddelandet vid uppstart, men jag kommer inte vidare. Är det någon som vet hur denna uppstart´s sekvens går till? vad jag förtår går den i en lop genom stoppknappen och tillbaka till PLC´n. Går den vidare till ytterligare en lop och kanske flera för att sedan få en bekräftelse av operatören att starta referenskörningen??
Ja det finns mycket frågor??? jag är verkligen tacksam att ni finns och hjälper till med era genialafrågor och synpunkter. Tack!
/danken
MatsN

Inlägg av MatsN »

Ändra PM 77 och prova igen.
MatsN

Inlägg av MatsN »

Om jag fattat det rätt så är nödstopp plc just vad det låter som. PLC:n vet inte vad den ska göra så den larmar. Typ :vissla:
danken

Inlägg av danken »

Hej
Genom att ändra i PLC programeringen på ett par ställen fick jag fräsen att vänta på referenskörningen dvs. cyckel start- cykel stopp osv. den har släppt sevrvo bromsen i X-axeln men inget händer??
/danken
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

Du saknar minst ett villkor har du någon möjlighet att köra en x-referens, som jag förstår det så har du nödstoppen i plc'n du får leta upp logiken för denna kolla alla input samt hjälp minnen.
Har du kommit så lång att plc'n snurrar så har du garanterat programmet laddat annars hade du fått exekveringsfel och förmodligen nått rött lys. :jimmyhacker:

Hm har du nån kontaktor på main till servona kolla hjälpkontaktor om detta ligger som ett villkor, bromsen kan ligga parallell och eller i serie
danken

Inlägg av danken »

Hej!
Jag testade att kod 84951 för att få någon servo att röra sig.. men icke! Jag tror att den manipuleringen med PLC programeringen endast leder förbi det igentliga problemet. Jag får felsöka från början igen och mäta mig fram till någon logisk förklaring. Det där med att en av reläerna blinkar till innan nödstopp PLC kanske kan vara en sökväg? tack för hjälpen hittils!
/danken
MatsN

Inlägg av MatsN »

Är inte den koden bara för att koppla bort alla gränslägen?
danken

Inlägg av danken »

jo! men det skapar även möjligheten att transportera manuellt utan sekvens. Men det funka inte som jag hoppades.
Det visade sig att matningens relaät till indramat transformatorn inte slåspå. Jag tror inte att det är fel på själva programeringen i PLC´n men däremot fel på själva hårdvaran.
/danken
Skriv svar