Grenuttag master-slave, LED-belysning flimrar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JoQ
Kontakt:

Grenuttag master-slave, LED-belysning flimrar?

Inlägg av JoQ »

Hej, hoppas jag kan posta detta här. Passar ingen annan stans?

Jag köpte ett grenuttag på Kjell & Co för cirka ett år sedan. Denna modell:
http://www.kjell.com/sortiment/el/el...enuttag-p67704

Använder min förstärkare som Master och en transformator till LED-belysning som slave.
Detta har fungerat klockrent tills för en vecka sedan.
Nu blinkar LED-belysningen en gång var 4e minut, ett otroligt snabbt blink men tillräckligt för att synas. Detta har aldrig hänt innan. Den blinkar alltså när Master är off och ingen ström skall ges till Slaves'en. När jag slår på förstärkaren så fungerar det klockrent. Lyser konstant utan något blink eller liknande.

Jag har testat att skruva på inställningen för när de ska gå igång. Testat alla olika lägen med samma resultat.
Dragit ut alla andra apparater som har varit inkopplade till grenuttaget. Testar olika slave-uttag. Bytt eluttag i väggen.

Samma resultat hela tiden.
Transformatorn för LED-belysningen verkar fungera korrekt. För när den lyser (när förstärkaren är igång) så är det helt problemfritt. Inget blink, flimmer eller något.

Någon som har en idé?
Innan jag går till butiken och får den utbytt?
Nerre

Re: Grenuttag master-slave, LED-belysning flimrar?

Inlägg av Nerre »

Det är antagligen en liten liten läckström som gör att LED-belysningens interna kondensator sakta laddas upp och ger ett blink med jämna mellanrum. Det är väldigt vanligt idag med lågenergibelysning.

Några snabbt framgooglade exempel:

http://www.byggahus.se/forum/el/167939- ... ytare.html

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 151528.ece

https://www.flashback.org/t1359892

http://www.husbilsklubben.se/forums/t37340/
JoQ
Kontakt:

Inlägg av JoQ »

Det låter ju inte alls omöjligt!

Men hur kommer det sig att jag inte har haft bekymret innan? Kan en annan transformator vara lösningen?
Hur nyttigt är det egentligen för LED-strippen att blinka till var 4e minut?

Har ni något förslag på vad jag kan göra för att lösa detta?
Håller på och bygger en TV-bänk just nu och integrerar alla transformatorer samt grenuttag, så vill helst lösa det så snart som möjligt!
Nerre

Inlägg av Nerre »

Du kanske hade nån till grej satt som slave tidigare? Som "åt upp" läckströmmen.
JoQ
Kontakt:

Inlägg av JoQ »

Det kan du ha rätt i faktiskt.

Tidigare har jag haft mer inkopplat till detta grenuttag.
Vilket av följande tror du kan äta upp läckströmmen (förutom de självklara förstärkare samt LED-trafo)?
LED-TV
Xbox 360
Switch
Airport Express
Molex-trafo (för fläktar).
Chromecast USB-laddare

Spelar det någon roll om jag kopplar in dessa grejer på Slave eller Permanent. De andra apparaterna som inte ska vara slave? Just för att lösa läckströmmen?

Tänkte även koppla ihop två grenuttag (eftersom detta Master-slave-uttag inte har tillräckligt med permanenta uttag). Jag vet att detta inte är rekommenderat, men jag har koll på hur mycket allt drar.
Om jag kopplar inte master-slave-grenuttaget i ett vanligt grenuttag först, där fler saker är inkopplade permanent, finns det en större chans att denna läckströmmen äts upp av sakerna på detta grenuttag?
Nerre

Inlägg av Nerre »

De flesta av de där grejerna äter nog upp läckströmmen, det skulle antagligen också fungera att sätta ett bleedermotstånd pol-pol. Och det ska såklart sitta på slave-sidan, det är ju där du har läckströmmen.
JoQ
Kontakt:

Inlägg av JoQ »

Vill helst inte ha något av det jag nämnde på slave-sidan, Xbox 360 är nog den enda, så får testa med det.

Vad är ett bleedermotstånd? Något man kan köpa färdigt eller får man löda ihop ett? Hittar inget vettigt när jag söker på det?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är nåt du får bygga själv i såna fall. Seriekoppla några stycken 1 Mohm-motstånd (för att få tillräcklig spänningstålighet).
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Bleedermotståndet måste också klara nätspänning och vara av rätt typ som bildar avbrott istället för kortslutning.
JoQ
Kontakt:

Inlägg av JoQ »

Känner mig inte tillräckligt insatt för att löda ihop något själv. Men finns det något sånt här motstånd man kan sätta efter transformatorn (för LED'sen) med en vanlig DC-plugg, hane och hona?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det var därför jag menade att man ska sätta flera i serie, med 5 i serie blir det mindre än 50 V per motstånd.

Annars är det väl bara att koppla in en liten lampa (med glödlampa, inte lågenergi). Men osäker på hur klena lampor som finns för vanlig sockel, päronlampar för kylskåp är väl ändå 15W?

Sen är det ju det där formellt sett en brist på LED-lampan, läckströmmar finns nästan alltid så en vettig konstruktion borde ha inbyggd bleeder som ser till att lampan inte blinkar på grund av lite läckström. Gissar att det inte dröjer många år tills det blir ett reklamargument: Vår lampa blinkar inte när strömbrytaren är avslagen som många "billigare" lampor gör.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

En väggvårta av gamla tunga sorten, som bara sitter som belastning utan att driva nåt, borde räcka för att döda läckströmmen. Dock onödigt slöseri med energin...
JoQ
Kontakt:

Inlägg av JoQ »

Vet ni vad? Höll på att mixtra och testade olika kombinationer. Vände på stickproppen i vägguttaget, och efter det så har det inte blinkat en enda gång? Hur kommer det sig? Trodde det inte hade någon som helst betydelse vilket håll kontakten sitter åt?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Läckströmmar mot jord i switchade nätdelar kan tom få jordfelsbrytare att lösa ut om man har tillräckligt många inkopplade och stickpropparna till allihop är vända så att nätfiltren läcker "åt samma håll" eller vad man ska säga. Kan motverkas genom att vända några stickproppar. Är vägguttagen jordade får man experimetera med alla prylar i hela bostaden.
Det kan ju också tänkas gå något bakvägen via en antennkabel om du har sådan och är ansluten till centralantenn/kabelnät.
Själva styrelektroniken i grenuttaget borde ju ha någon kondensator som jämnar ut ojämnheter från strömavkänningen i masteruttaget. Om där går en liten liten ström mellan fas och jord så kanske den kondingen laddas upp och "tänder till". Vänder man på proppen går ju då den lilla strömmen inte längre genom ledaren som strömavkänningen sitter på.
Så tänker iaf jag såhär på kvällskvisten. :D

(I detta fall kan det ju då bara vara läckströmmar som går genom förstärkaren och inte alla andra saker i bostaden... Eller ja jag vet inte. Kanske kapacitiv spänningsdelning mot chassijord i de andra apparaterna anslutna till förstärkaren via ljudkablarna kan spela in... Prova vrid tillbaks stickproppen i vägguttaget, och vrid istället på förstärkarens propp och se om det blir samma effekt)
Skriv svar