Använda motstånd för att få olika volt
-
Använda motstånd för att få olika volt
Hej ! Jag kan för lite om elektronik så jag vänder mig till forumet här.
Jag har en 0-5v ingång på motorstyrningen till min dragracingbil som kan detektera vilken växel som används.
Sen sitter det brytare på varje växel på växellådan som går till ett kontaktstycke med 6 poler.
1 pol är ihopkopplad med dom 5 andra som sitter på varje växel så om jag har i 5:an är det kontakt
mellan pol 1 och 5 t.ex. Då tänkte jag ha motstånd ut från varje växel så man kör in 5v och får ut olika
spänning på växlarna och sen in då till 0-5v ingången. Är det så enkelt? Och hur stora motstånd ska jag ha
för att få 1.5 / 2.0 / 2.5 / 3.0 / 3.5v
Hoppas på svar !
Har även bifogat en bild hur det ser ut i programvaran där man kan konfigurera ingången.
MvH / Fredde
Jag har en 0-5v ingång på motorstyrningen till min dragracingbil som kan detektera vilken växel som används.
Sen sitter det brytare på varje växel på växellådan som går till ett kontaktstycke med 6 poler.
1 pol är ihopkopplad med dom 5 andra som sitter på varje växel så om jag har i 5:an är det kontakt
mellan pol 1 och 5 t.ex. Då tänkte jag ha motstånd ut från varje växel så man kör in 5v och får ut olika
spänning på växlarna och sen in då till 0-5v ingången. Är det så enkelt? Och hur stora motstånd ska jag ha
för att få 1.5 / 2.0 / 2.5 / 3.0 / 3.5v
Hoppas på svar !
Har även bifogat en bild hur det ser ut i programvaran där man kan konfigurera ingången.
MvH / Fredde
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- lillahuset
- Gått bort
Re: Använda motstånd för att få olika volt
Vi behöver nog veta lite mer... Typ vad är inresistansen..
-
Det står att dom analoga temp ingångarna har en 1k pull-up resistor men på ingången jag ska använda måste man ha extern pull-up resistor. Om det hjälper? 

- Klas-Kenny
En spänningsdelare gör jobbet.
Du skulle kunna ha en serie med 3k - 1k - 1k - 1k - 1k - 3k så får du ut rätt spänningar mellan de olika. Kanske att du får problem med störningar eller något, då kan du välja lägre motstånd, bara förhållandet mellan dem är detsamma.
Skulle ingångsimpedansen på styrenheten vara för låg så får du helt enkelt lägga in en buffert med en OP-amp emellan, men det märker du ju om du behöver.
Du skulle kunna ha en serie med 3k - 1k - 1k - 1k - 1k - 3k så får du ut rätt spänningar mellan de olika. Kanske att du får problem med störningar eller något, då kan du välja lägre motstånd, bara förhållandet mellan dem är detsamma.
Skulle ingångsimpedansen på styrenheten vara för låg så får du helt enkelt lägga in en buffert med en OP-amp emellan, men det märker du ju om du behöver.
- lillahuset
- Gått bort
Du kan ju testa med 1k pull-up 1k till +5V.
Då får du (om du har tillgång till 0V) 5/(1+R) V på ingången om R är i kOhm.
Generellt för spänningsdelare: Uut=Uin*R1*(R1+R2) där R1 är motståndet mot 0V och R2 är motståndet mot +5V eller vad det nu kan vara.
Då får du (om du har tillgång till 0V) 5/(1+R) V på ingången om R är i kOhm.
Generellt för spänningsdelare: Uut=Uin*R1*(R1+R2) där R1 är motståndet mot 0V och R2 är motståndet mot +5V eller vad det nu kan vara.
- lillahuset
- Gått bort
Lyssna på Klas-Kenny. Han är radioamatör och det är ofta ett kvalitetstecken.
-
Jag förstår nästan !
Hittade en bild på nån som byggt nåt liknande:

Hittade en bild på nån som byggt nåt liknande:

Det finns bara en sorts volt. Den är liksom definierad liksom det bara finns en sorts meter.
Om in impedansen är hög så behöver du en extern pullupp (eller down) Kolla på Klas-Kennys förslag. Inte för att han är radioamatör utan för att det är vettigt.
Om in impedansen är hög så behöver du en extern pullupp (eller down) Kolla på Klas-Kennys förslag. Inte för att han är radioamatör utan för att det är vettigt.
-
Jo men jag kan i princip inget om elektronik, förstår inte riktigt hur jag ska koppla i praktiken. Ska jag koppla in dom i serie mellan +5 och jord och ta ut mellan motstånden till ingången ?
- lillahuset
- Gått bort
Jag vidhåller att det ofta är ett kvalitetstecken.
- Klas-Kenny
Du kopplar nämnda motstånd mellan 0V och 5V.impellerhead skrev:Jo men jag kan i princip inget om elektronik, förstår inte riktigt hur jag ska koppla i praktiken. Ska jag koppla in dom i serie mellan +5 och jord och ta ut mellan motstånden till ingången ?
Mellan motstånden får du då ut de potentialer (spänningar, om du så vill) du vill.
En fantastisk paint-ritning:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Tack för att du tog dig tid Klas-Kenny !
Då ska jag göra en elfa beställning !

-
Bara en tanke...
Om detta på något sett har inverkan på säkerheten
så kanske du ska hitta något som kan kolla närmare på det.
Om detta på något sett har inverkan på säkerheten
så kanske du ska hitta något som kan kolla närmare på det.
- ochkl0620
- Kontakt:
Jävlar vilket klös!
Länge sen man var på dragrace på Mantorp Park!
Länge sen man var på dragrace på Mantorp Park!