Funderar på ny fräs, köpes denna gång, tips?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Agwan

Funderar på ny fräs, köpes denna gång, tips?

Inlägg av Agwan »

Med lite arbete kan min hemmabyggda CNC-fräs nog bli väldigt mycket mer stabil och göra ett mycket bra jobb i aluminium. Men den är väldigt stor eftersom den kan fräsa så pass stort (byggdes för träkörning) och inte stabil nog för ordentlig stålkörning.

Jag skulle vilja ha en maskin som med några fler års användarerfarenhet på skulle kunna generera riktigt proffsiga resultat. Både i aluminium och stål. Storlek och kvalité ungefär som en Matsson VF600 kanske, lite mer slag i Y vore inte dumt.

Är inte jättesugen att bygga nått nytt, helst inte konvertera heller.

Gärna servospindel, verktygsväxlare eller iaf vettig kon-standard med snabb växling, 3x16A max, begangnat eller nytt spelar ingen roll.

Vad får man om man har en budget på runt 100k?
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Re: Funderar på ny fräs, köpes denna gång, tips?

Inlägg av Krille Krokodil »

Något i mekaniskt fint skick hittar du säkert för de pengarna men styrsystemen brukar
inte vara så roliga och gamla styrkort och CRTer annat på dem har en tendens att ryka.

Men där ligger alltid ett par SAJO, VMC och Deckel CNC med snabbväxling ute för ner mot
20.000:- och då har du ju pengar över till reservdelar/konvertering av styrsystem.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Två viktiga är *takhöjd* och golvets bärighet där du ska ha maskinen. Är det där jag var så säger 'kortminnet' att det var lågt i tak. 3x16A begränsar en hel del det med.
Bobbox

Inlägg av Bobbox »

Dynamyte 4400 är mitt tips.
Lätta att byta styrsystem på och fundamentet under maskinen kan man lätt skruva bort och får då en maskin som väger ca 700kg.
Smidig verktygsväxlare och det är en bäddfräs.
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 0#p1010302
Den går nu 8-10 timmar i produktion varje dag.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

För 100k får du en hyffsad vertikal flerop, kanske tillhörande verktygshållare också.
Se till att få ett styrsystem som är någorlunda billigt att underhålla.
Agwan

Inlägg av Agwan »

De ligger ute på blocket menar du Krille?

Det är inte där du var tecno, men det är inte så högt i tak ändå, 210. Borde kunna vara 250 eftersom det är det i resten av källaren. Golvet är plankgolv med två lager spånskiva på. Går iofs att ta bort det, gräva ut och gjuta något som ger högre takhöjd om det behövs, och bättre bärighet. Sedan är det två dörrar på vägen in dit, en med 91 bred öppning och en med 75 bred. Går väl att hacka bort den där 75 breda, det är ändå en väldigt konstig dörr. Typ en gammal skyddsrumsdörr, fast i trä.

Dynamyte 4400 kanske inte är så dumt. Jag kommer ihåg att jag sett din tråd tidigare. Hur många platser är det i växlaren? 10?, det är helt tillräckligt.

Helst vill jag ha något modernt styrsystem som det är värt att lära sig. Jag kör ju mach3 nu, så det skulle kännas hyfsat tryggt också.
StefanO

Inlägg av StefanO »

Hej

Jag har ev en dynamyte 4400 till salu
En ägare före mig ett 20 tal kvalitets hållarre
Jag har betalat 35000 så i närheten av det är den till salu
Mvh stefan
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det är inte där du var tecno, men det är inte så högt i tak ändå, 210. Borde kunna vara 250 eftersom det är det i resten av källaren. Golvet är plankgolv med två lager spånskiva på. Går iofs att ta bort det, gräva ut och gjuta något som ger högre takhöjd om det behövs, och bättre bärighet. Sedan är det två dörrar på vägen in dit, en med 91 bred öppning och en med 75 bred. Går väl att hacka bort den där 75 breda, det är ändå en väldigt konstig dörr. Typ en gammal skyddsrumsdörr, fast i trä.
Ta dig en rejäl funderare på hur du ska få in maskinen och att som sagt takhöjden räcker till inte bara där den ska stå utan hela vägen in, jag har ca 220 och det begränsade mitt val drastiskt av maskin. Sen så är ju en vipp port inte så hög heller som också ställde till det, alternativet är ju att demontera maskinen för att få in den = på gott och ont. Finns ju hur mycket fina maskiner som helst därute men takhöjd/vikt/3x16A begränsar ens urval drastiskt.

Hoppas du hittar nåt vettigt
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

3x16A = inte troligt va?
210 takhöjd = möjligen Mahon
persa

Inlägg av persa »

Låter som intransporten (dörrarna) är största begränsningen. Hittar du en maskin du får in genom dörrarna får den säkerligen också plats på höjden. Och 16A räcker troligen också då

Det måste nog bli någon form av halvhobbymaskin

Dynamiten kan nog vara lagom i storlek
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Haas minimill hade ju nog fått plats, synd bara att budgeten måste vara typ 4ggr så stor :)
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Knappast, den är över 2.5m hög!
persa

Inlägg av persa »

Inte så mycket. Det räcker med ca. 2,5 * budgeten :). Moms tillkommer. Klarar sig under 2500 i höjd. Men den blir nog kanske svår få in genom dörren (vet inte hur lättdelad den är)
Senast redigerad av persa 26 mars 2014, 10:58:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Inte lätt när man är trångbodd ;)
Skriv svar