Bendix kontra solenoidpumpar?
Bendix kontra solenoidpumpar?
Jag vet hur en solenoid(membran) pump fungerar, men hur fungerar en Bendixpump? Biltema har två sugpumpar för bränsle, en solenoid och en Bendix.
Letar eg efter en liten sugpump för lyspetroelum, skall pumpa 3,8l/h och helst vara av metall.
Letar eg efter en liten sugpump för lyspetroelum, skall pumpa 3,8l/h och helst vara av metall.
Re: Bendix kontra solenoidpumpar?
Vad jag kan se efter lite googlande verkar Bendix pumpar vara solenoid-pumpar, så frågan är om det mer är att Bendix-pumpen är "känt märke" och den andra så att säga är en "no-name solenoidpump"?
Tja, Bendix är ju ett varumärke/tillverkare, så hur denna pumpen specifikt är konstruerad är svårt att veta, dock, gissningsvis är det en vingrotorpump (tror det heter så på svenska) dvs en "Rotary Vane"-pump
Jo, Bendix var en tillverkare som försvann i mitten av 80-talet. Fanns visst startmotorer med Bendixdrev och sådana vet jag hur fungerar, men en pump??
De var väl först med elektriska bränslepumpar, vill jag minnas.
Bendix finns fortfarande kvar, till viss del.
Bendix finns fortfarande kvar, till viss del.
Ursäkta lite nördigt off-topic. men bendix gjorde en gång i tiden fasligt snygga datorer:

@Tomas
Bendix
Bendix
The Bendix Corporation was an American manufacturing and engineering company which during various times in its 60 year existence (1924–1983) made automotive brake shoes and systems, aircraft brakes, aeronautical hydraulics and electric power systems, avionics, aircraft and automobile fuel control systems, radios, televisions and computers. It also was well known for the name Bendix as used on home clothes washing machines, but never actually made these common home appliances.
Jo, men Honywell köpte dem, senare blev de sålda till ett tyskt bolag, vilka i dag äger varumärket.
Så, Bendix finns fortfarande kvar.
Så, Bendix finns fortfarande kvar.