Söker namn på del, hylslist/stiftlist montera utan lödning

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Jaman42

Söker namn på del, hylslist/stiftlist montera utan lödning

Inlägg av Jaman42 »

Hej,
Jag vet inte riktigt vad ordet på elektronikdelen jag söker är.

Jag skall sätta fast en ir-mottagare http://www.electrokit.com/tsop38238-irm ... 8khz.48394 på min RaspberryPi. Jag skulle vilja ha någon form av hylsa som man trycker fast på GPIO pinnarna och sedan bara kan trycka dit benen på mottagaren. Ungefär som dessa stiftlister http://www.electrokit.com/stiftlister-o ... ister.c154 fast hona - hona då.

Någon som förstår vad jag är ute efter? :)

Tack för att du läste!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Söker namn på del, hylslist/stiftlist montera utan lödni

Inlägg av Klas-Kenny »

Köp vanlig hylslist och löd ihop två.

Vill du vara riktigt seriös sätter du en krympslang runt också. :)
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

En vanlig sladd (i ditt fall tre sladdar) med hona i båda ändarna, som denna, gör det du vill. Det finns många alternativ, och du kan finna dem billigare på andra ställen. Just hos ElectroKit är denna variant antagligen billigare per ledare.
Jaman42

Inlägg av Jaman42 »

Båda alternativen funkar ju utmärkt, tack så mycket!
Jaman42

Inlägg av Jaman42 »

Hej igen, tänkte att jag lika gärna kunde använda samma tråd som tidigare då jag nu söker namnet på en ny del. Jag har en 40 pin "extention header" (hona) till den vilja ansluta 4 kablar på olika platser så jag behöver en hane till vardera kabel som sätts fast separat. Så jag bara kan trycka fast dessa hanar i honan. Förstår ni hur jag menar?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

IDC connector kanske?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

40-pinnarskontakt med 2,54mm delning och två rader används av IDE/PATA-hårddiskar & co, så du skulle kunna skrota "hårddiskkabeln" från en gammal dator.

OBS att det finns två sorters hårddiskkablar. Båda har 40-pinnarskontakter, men själva kabeln kan vara med 40 eller 80 ledare, varav den med 80 ledare har varannan ledare jordad. En 80-ledare blir nog bara jobbig för ditt ändamål, så välj helst en 40-ledad "hårddiskabel".

(Kabeltypen används även för cd/dvd-läsare/brännare).
Jaman42

Inlägg av Jaman42 »

Nej det verkar inte vara vad jag söker. MiaM jag tror du svarar på mitt första inlägg? Det jag sökte nu var en hane som man kan sätta fast på en enskild kabel och trycka fast i en 40 pin "extention header" som är en hona. Men tack för svaren ändå, hjälpen uppskattas!

Edit: eller menar du att jag skulle trycka dit en stiftlist eller liknande mellan? Helst skulle jag vilja hitta en lösning för att få fast en enskild kabel. Känns som att det borde finnas.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag förstod fel.

Men om du behöver hane på "din" kontakt så kan du i värsta fall löda ihop två stiftlister "rygg mot rygg", och trycka ned ena stiftlisten i kortets hona och andra stiftlisten i en IDC-kabelhona.

Eller rör det sig om enstaka poler? Klipp till lösa stift från stiftlist och löd kabel på. Problemet är att kunna dra ur stiften utan att skada kabeln, du lär behöva verktyg om det är "elektronik-småsignal"-kabel men ifall det är t.ex. 0,75mm2 (från en slaktad 230V-nätsladd) så borde väl kabeln tåla att man drar i kabeln.
Jaman42

Inlägg av Jaman42 »

Jag gjorde så att jag köpte en brytbar stiftlist, tänkte om det fanns någon kontakt mer som en kabelsko eller liknande så man som du säger får något att dra i. Kablarna skall väldigt sällan om inte aldrig flyttas på så det kommer att fungera utmärkt med en stiftlist, tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Så här gjorde jag
Hylslist 6x2 2,54mm delning, sen spenderar man typ 5min med att böja benen på IR-mottagaren och löder fast direkt på hylslisten..

Säg till om jag ska skicka dig ett exemplar..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jaman42

Inlägg av Jaman42 »

Bra tips på ursprungsfrågan, tack för det!

Grymt trevligt forum detta fyllt med hjälpsamt folk.
Skriv svar