En vanlig sladd (i ditt fall tre sladdar) med hona i båda ändarna, som denna, gör det du vill. Det finns många alternativ, och du kan finna dem billigare på andra ställen. Just hos ElectroKit är denna variant antagligen billigare per ledare.
Hej igen, tänkte att jag lika gärna kunde använda samma tråd som tidigare då jag nu söker namnet på en ny del. Jag har en 40 pin "extention header" (hona) till den vilja ansluta 4 kablar på olika platser så jag behöver en hane till vardera kabel som sätts fast separat. Så jag bara kan trycka fast dessa hanar i honan. Förstår ni hur jag menar?
40-pinnarskontakt med 2,54mm delning och två rader används av IDE/PATA-hårddiskar & co, så du skulle kunna skrota "hårddiskkabeln" från en gammal dator.
OBS att det finns två sorters hårddiskkablar. Båda har 40-pinnarskontakter, men själva kabeln kan vara med 40 eller 80 ledare, varav den med 80 ledare har varannan ledare jordad. En 80-ledare blir nog bara jobbig för ditt ändamål, så välj helst en 40-ledad "hårddiskabel".
(Kabeltypen används även för cd/dvd-läsare/brännare).
Nej det verkar inte vara vad jag söker. MiaM jag tror du svarar på mitt första inlägg? Det jag sökte nu var en hane som man kan sätta fast på en enskild kabel och trycka fast i en 40 pin "extention header" som är en hona. Men tack för svaren ändå, hjälpen uppskattas!
Edit: eller menar du att jag skulle trycka dit en stiftlist eller liknande mellan? Helst skulle jag vilja hitta en lösning för att få fast en enskild kabel. Känns som att det borde finnas.
Men om du behöver hane på "din" kontakt så kan du i värsta fall löda ihop två stiftlister "rygg mot rygg", och trycka ned ena stiftlisten i kortets hona och andra stiftlisten i en IDC-kabelhona.
Eller rör det sig om enstaka poler? Klipp till lösa stift från stiftlist och löd kabel på. Problemet är att kunna dra ur stiften utan att skada kabeln, du lär behöva verktyg om det är "elektronik-småsignal"-kabel men ifall det är t.ex. 0,75mm2 (från en slaktad 230V-nätsladd) så borde väl kabeln tåla att man drar i kabeln.
Jag gjorde så att jag köpte en brytbar stiftlist, tänkte om det fanns någon kontakt mer som en kabelsko eller liknande så man som du säger får något att dra i. Kablarna skall väldigt sällan om inte aldrig flyttas på så det kommer att fungera utmärkt med en stiftlist, tack för hjälpen!