Ibland glömmer man att släcka lamporna och då är batteriet rätt tomt dagen efter...
Vad är en lagom spänning? Jag har ett 12V servernätagg som ger uppemot en 35A utan att svettas , trimbart 11,7-13V (ca) tomgångsspänning.
Skall man starta lite försiktigt med ett seriemotstånd ( i detta fallet antagligen lite tunnare kablar... ) så man inte trippar nätagget, mem sedan kanske man kan ösa på?
Tanken är att fylla på så att det går att starta bilen igen
Det finns en orsak till varför blybatteriladdare har en väl fungerande strömbegränsning och inte något som går i hick-mode eller slår av helt och går inte igång innan nätanslutningen lossas en stund innan nytt försök.
Att böka med effektmotstånd tex - för att klara den inledande strömrusningen (vilket inträffar först en stund efter man kopplar in om batteriet verkligen är urladdat) är typisk engångsövningar med en bit ståltråd eller annat som bromsar strömmen tillräckligt samt kräver passning...
om den bara går att justera till 13 Volt och inte upp till ~15 Volt gör också att utrymmet för en efterkopplad strömbegränsning i en dosa blir snävt i spänningsmarginaler.
Kort sagt även om man tycker att det är retsamt så är kraftaggregat byggda för olika syften och i en del fall kan man inte användas i någon annan tillämpning som tex. ladda batterier utan extraprylar och det är oftast just bristen på strömbegränsningen allt faller på...
notera att även ett fulladdat batteri med kanske 12.8 -13 Volt vilospänning, kan lätt svälja >= 50 ampere i några sekunder från strömkällan precis vid anslutning även om den är ställd på 13.8 Volt och då går den typen av switchade aggregat i hick-mode eller stannar helt...
Senast redigerad av xxargs 23 mars 2014, 12:40:19, redigerad totalt 1 gång.
Nästan alla batteriladdare har en konstantström-läge som därefter går in i en konstanspänningsläge under en batteris laddning, för LiIon dessutom en begränsad laddtid typ max 3 timmar eller att strömmen gått ned till 5% av C vid konstantspännings-läge.
Det är vissa långsammare laddare för NiMh/NiCd där man kör med konstantström hela tiden - men det är för att just denna batterityp tål att ha konstant ström igenom sig fast den är fulladdad - det är väldigt få andra batterikemier som tål en sådan laddare utan istället är batterispänningen väldigt kritisk.
xxargs skrev:Det finns en orsak till varför blybatteriladdare har en väl fungerande strömbegränsning och inte något som går i hick-mode eller slår av helt och går inte igång innan nätanslutningen lossas en stund innan nytt försök.
Att böka med effektmotstånd tex - för att klara den inledande strömrusningen (vilket inträffar först en stund efter man kopplar in om batteriet verkligen är urladdat) är typisk engångsövningar med en bit ståltråd eller annat som bromsar strömmen tillräckligt samt kräver passning...
om den bara går att justera till 13 Volt och inte upp till ~15 Volt gör också att utrymmet för en efterkopplad strömbegränsning i en dosa blir snävt i spänningsmarginaler.
Kort sagt även om man tycker att det är retsamt så är kraftaggregat byggda för olika syften och i en del fall kan man inte användas i någon annan tillämpning som tex. ladda batterier utan extraprylar och det är oftast just bristen på strömbegränsningen allt faller på...
notera att även ett fulladdat batteri med kanske 12.8 -13 Volt vilospänning, kan lätt svälja >= 50 ampere i några sekunder från strömkällan precis vid anslutning även om den är ställd på 13.8 Volt och då går den typen av switchade aggregat i hick-mode eller stannar helt...
Jo, jag är medveten om vad som händer med en strömkälla som har en utgångsimpedans i milliohm ovh konstant spänning. Det är inte första gången du påpekar detta
vad är hickup mode?
Ett alternativ är att modifiera med en strömbegränsning som verkar på reglerkretsen, det är en välkänd forward kontroller IC . Det skulle vara mest för skoj skull då.
Om det är lamporna på ett motorfordon så är det väl enklast att koppla in en summer (seriekopplad med en diod) som surrar ifall lamporna är tända fast tändningen avslagen.
Om man vill så kan man ju ha någon sekunds fördröjning så att man slipper höra surret ifall man får motorstopp och måste "starta om".
Ja, bäst är väl om lamporna normalt är kopplade över tändningen.
det har jag lärt mig från de som designas switchare och när du ser tex. lysdioden blinka lite snabbt och man hör ett lätt tick var gång i tex. TV/monitorn för att någon grej har kortslutit sig (förut var kallkatodsdriverna favorit) så är aggregatet i sk. hick-mode
olika konstruktioner har olika strategier - dom två dominerade är att det går i hick-mode eller att det stannar helt och måste koppla bort matningsströmmen helt en (i bland god) stund innan nytt försök.
aggregat med strömbegränsning ser man oftast i utrustning som är avsedd att parallellköras med UPS-batteri och då är spänningen inte exakt 12 Volt utan anpassad för den batterikemi man valt
DC DC omvandlare som jag tar med mig ett fritidsbatteri för att ladda batterierna i båten med.. Funderade på att använda dem hemma att ladda med eftersom den fixar 12A istället för de 3,5A som min lilla Cteck gör och jag har en 18A 12V Dell nätdel som jag hade tänkt skulle driva den... om det går.
DC-DCn kanske inte är så billig dock, men det måste ju finnas varianter
xxargs skrev:aggregat med strömbegränsning ser man oftast i utrustning som är avsedd att parallellköras med UPS-batteri och då är spänningen inte exakt 12 Volt utan anpassad för den batterikemi man valt
Det kan man även se hos vissa switchade aggregat som inte alls är tänkta till någon batterigrej. (Eller åtminstone till synes inte tänkta till batterigrej).
Anekdot: Praktiska studier visar att nätagget till en HP Deskjet 720C, som nog är specad till kanske 16-19V nånstans och nån ampere, går att använda som nödfall-laddare till urladdat bilbatteri. Nätagget blir rejält varmt men det trycker i ström i batteriet
Ja det går ju fast med en 24v laddare - har själv nödladdat med en laptoppnätdel på 22V.
Bara man för säkerhets skull kopplar ur en av polerna ur fordonet.
Ladda 1 min, vila 1min, ladda 1min i kanske en kvart om det är helt tomt.