Nån som har koll på halleffektsgivare?
-
- Tidigare pellebeefmaster
- Inlägg: 406
- Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
Nån som har koll på halleffektsgivare?
Jag håller på att konstruera en egen hastighetsmätare till bilen.
Denna hastighetsmätare kommer att bestå av ett egendesignat triggerhjul med fem tänder på (med 72 graders mellanrum). Denna triggerskiva kommer att monteras på den ena av de två inre drivknutarna på växellådan.
Sedan kommer jag att montera en halleffektsgivare som räknar pulserna från tänderna. Givaren jag har tänkt mig är en sån som ser ut som en fingängad stång med en kabel i ena ändan och en plastplugg i den andra (alltså samma utseende som en vanlig induktiv beröringsfri givare som används inom industriautomation).
Fördelen med denna är att man enkelt kan finjustera avståndet till triggerskivan.
Hallgivaren kommer självklart att matas med 12VDC (i verkligheten mellan 13,5 och 14V) men däremot utsignalen har jag förstått att det skiljer en hel del. Det finns både NO och NC och dessutom finns det såna som är helt passiva (som helt enkelt bara jordar utsignalen när en tand på triggerhjulet befinner sig inom givarens avkänningsområde och som är öppen när tanden inte är det.
Hittar man den senare så måste man ju ha lite elektronik för att få ut ett pulståg som ligger mellan 0 och 5V. Alltså ett motstånd för att inte skapa strömrusning genom givaren när den jordar ner och sedan en spänningsregulator för att få ner 12V-pulståget till 5V. Klarar en sådan spänningsregulator av att arbeta i uppåt 200Hz eller är den designad för att ligga på konstant spänning?
Sen var det det här med triggerskivan.
Ska man ha magneter på den eller räcker det med att tänderna är i stål?
Är det olika typer av givare beroende på om den ska känna av en magnet eller bara en stålpigg? Eller är det samma typ av givare det är bara det att man måste placera givaren betydligt närmare triggerskivan om inte tänderna är magnetiska?
Om det är i det senare fallet så kan det kanske vara lite riskabelt med en triggerskiva utan magneter om man måste placera den mindre än en halv millimeter ifrån om det rör på sig mycket när man kör. Nackdelen med att ha en triggerskiva med fastlimmade magneter på är ju å andra sidan att de kan lossna.
Denna hastighetsmätare kommer att bestå av ett egendesignat triggerhjul med fem tänder på (med 72 graders mellanrum). Denna triggerskiva kommer att monteras på den ena av de två inre drivknutarna på växellådan.
Sedan kommer jag att montera en halleffektsgivare som räknar pulserna från tänderna. Givaren jag har tänkt mig är en sån som ser ut som en fingängad stång med en kabel i ena ändan och en plastplugg i den andra (alltså samma utseende som en vanlig induktiv beröringsfri givare som används inom industriautomation).
Fördelen med denna är att man enkelt kan finjustera avståndet till triggerskivan.
Hallgivaren kommer självklart att matas med 12VDC (i verkligheten mellan 13,5 och 14V) men däremot utsignalen har jag förstått att det skiljer en hel del. Det finns både NO och NC och dessutom finns det såna som är helt passiva (som helt enkelt bara jordar utsignalen när en tand på triggerhjulet befinner sig inom givarens avkänningsområde och som är öppen när tanden inte är det.
Hittar man den senare så måste man ju ha lite elektronik för att få ut ett pulståg som ligger mellan 0 och 5V. Alltså ett motstånd för att inte skapa strömrusning genom givaren när den jordar ner och sedan en spänningsregulator för att få ner 12V-pulståget till 5V. Klarar en sådan spänningsregulator av att arbeta i uppåt 200Hz eller är den designad för att ligga på konstant spänning?
Sen var det det här med triggerskivan.
Ska man ha magneter på den eller räcker det med att tänderna är i stål?
Är det olika typer av givare beroende på om den ska känna av en magnet eller bara en stålpigg? Eller är det samma typ av givare det är bara det att man måste placera givaren betydligt närmare triggerskivan om inte tänderna är magnetiska?
Om det är i det senare fallet så kan det kanske vara lite riskabelt med en triggerskiva utan magneter om man måste placera den mindre än en halv millimeter ifrån om det rör på sig mycket när man kör. Nackdelen med att ha en triggerskiva med fastlimmade magneter på är ju å andra sidan att de kan lossna.
Re: Nån som har koll på halleffektsgivare?
du måste ha magnet antingen i sensorn eller att tänderna är magnetiserade - hallgivaren känner av magnetiska flödet och dess variationer när tanden passerar och för att det skall fungerar så får inte magnetfältet vara nära noll som det kommer vara om du inte använder magnet utan så pass mycket att du klart kan registrera förändringarna
Re: Nån som har koll på halleffektsgivare?
pellebeefmaster: "sedan en spänningsregulator för att få ner 12V-pulståget till 5V"
Här är du helt fel ute! Att skapa 5V pulser från 12V pulser är synnerligt enkelt: 2 st motstånd! Ingen aktiv reglering eller liknande - men att inkludera en zenerdiod på 4,7V är bra, då ska det mycket till för att det ska bli fel.
Triggerskivan skulle jag har utförd (baserat på min erfarenhet med detta!) som en aluminiumsskiva med inpressade magneter i. Sensorn ville jag sedan sätta parallellt med drivaxeln. Det är ett stabilt sätt, okänsligt för smuts, blir inte så varmt att magneterna förlorar deras magnetism och ganska billigt.
Här är du helt fel ute! Att skapa 5V pulser från 12V pulser är synnerligt enkelt: 2 st motstånd! Ingen aktiv reglering eller liknande - men att inkludera en zenerdiod på 4,7V är bra, då ska det mycket till för att det ska bli fel.
Triggerskivan skulle jag har utförd (baserat på min erfarenhet med detta!) som en aluminiumsskiva med inpressade magneter i. Sensorn ville jag sedan sätta parallellt med drivaxeln. Det är ett stabilt sätt, okänsligt för smuts, blir inte så varmt att magneterna förlorar deras magnetism och ganska billigt.
-
- Tidigare pellebeefmaster
- Inlägg: 406
- Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
Re: Nån som har koll på halleffektsgivare?
"du måste ha magnet antingen i sensorn eller att tänderna är magnetiserade - hallgivaren känner av magnetiska flödet och dess variationer när tanden passerar och för att det skall fungerar så får inte magnetfältet vara nära noll som det kommer vara om du inte använder magnet utan så pass mycket att du klart kan registrera förändringarna"
Med andra ord så rör det sig om två helt olika givare beroende på om man har magneter på triggerskivan eller inte?
"Här är du helt fel ute! Att skapa 5V pulser från 12V pulser är synnerligt enkelt: 2 st motstånd! Ingen aktiv reglering eller liknande - men att inkludera en zenerdiod på 4,7V är bra, då ska det mycket till för att det ska bli fel."
Jo så kan man ju också göra, frågan är bara om man får en lika stabil femvolt med passiva komponenter? En spänningsregulator ger ju väldigt jämn och fin spänning.
"Triggerskivan skulle jag har utförd (baserat på min erfarenhet med detta!) som en aluminiumsskiva med inpressade magneter i. Sensorn ville jag sedan sätta parallellt med drivaxeln. Det är ett stabilt sätt, okänsligt för smuts, blir inte så varmt att magneterna förlorar deras magnetism och ganska billigt."
Kanske att tillverka den i aluminium och sen skaffar man små cylinderformade neodymmagneter. Sen borrar man ett hål som är några hundradelar mindre än magnetens diameter. Efter det så värmer man upp skivan i ugnen till sisådär 200°C och sen trycker man i magneterna i hålen tillsammans med en droppe loctite. Då borde dom inte lossna sen.
I mitt fall så lär det bli svårt att få till någon bra fastsättning av givaren parallellt med drivaxeln så det får nog bli 90° mot denna. I mitt fall så tror jag varken värme eller smuts kommer att vara något större problem, motorn sitter bakom växellådan och jag kommer varken att köra på vintern eller där det är speciellt geggigt och blir det nån enstaka grusväg så är bilen i fråga inte särskilt lämpad att sladda med så det kommer knappast att spruta grus där heller.
Med andra ord så rör det sig om två helt olika givare beroende på om man har magneter på triggerskivan eller inte?
"Här är du helt fel ute! Att skapa 5V pulser från 12V pulser är synnerligt enkelt: 2 st motstånd! Ingen aktiv reglering eller liknande - men att inkludera en zenerdiod på 4,7V är bra, då ska det mycket till för att det ska bli fel."
Jo så kan man ju också göra, frågan är bara om man får en lika stabil femvolt med passiva komponenter? En spänningsregulator ger ju väldigt jämn och fin spänning.

"Triggerskivan skulle jag har utförd (baserat på min erfarenhet med detta!) som en aluminiumsskiva med inpressade magneter i. Sensorn ville jag sedan sätta parallellt med drivaxeln. Det är ett stabilt sätt, okänsligt för smuts, blir inte så varmt att magneterna förlorar deras magnetism och ganska billigt."
Kanske att tillverka den i aluminium och sen skaffar man små cylinderformade neodymmagneter. Sen borrar man ett hål som är några hundradelar mindre än magnetens diameter. Efter det så värmer man upp skivan i ugnen till sisådär 200°C och sen trycker man i magneterna i hålen tillsammans med en droppe loctite. Då borde dom inte lossna sen.
I mitt fall så lär det bli svårt att få till någon bra fastsättning av givaren parallellt med drivaxeln så det får nog bli 90° mot denna. I mitt fall så tror jag varken värme eller smuts kommer att vara något större problem, motorn sitter bakom växellådan och jag kommer varken att köra på vintern eller där det är speciellt geggigt och blir det nån enstaka grusväg så är bilen i fråga inte särskilt lämpad att sladda med så det kommer knappast att spruta grus där heller.
Re: Nån som har koll på halleffektsgivare?
Att värma upp skivan för att placera magneter i den är nog det minst smarta du kan göra! Blir magneterna över en viss temperatur (Curie-temperaturen) förlorar de deras magnetism!
Men tar du skivan och borrar hål från sida till sida behöver klämkraften inte att vara så stor, krafterna som påverkar magneterna kommer ju att verka centrifugalt och då ligger magneterna inbäddade helt.
Men du har rätt i att det inte behöver att vara bamsingmagneter.
Men tar du skivan och borrar hål från sida till sida behöver klämkraften inte att vara så stor, krafterna som påverkar magneterna kommer ju att verka centrifugalt och då ligger magneterna inbäddade helt.
Men du har rätt i att det inte behöver att vara bamsingmagneter.
Re: Nån som har koll på halleffektsgivare?
Siemens tillverkar/har tillverkat en s.k. Differential Magnetoresistive Sensor. Den innehåller två seriekopplade magnetiskt känsliga resistorer och har en inbyggd magnet. När ett magnetiskt föremål, exv en tand på ett magnethjul passerar magnetens poler varierar resistansen i de två resistorerna och signalen kan användas för varvtalsmätning. Eller positions/vinkelmätning.
Datablad på FP210D250-22:
http://pdf.datasheetcatalog.com/datashe ... 250-W5.pdf
Datablad på FP210D250-22:
http://pdf.datasheetcatalog.com/datashe ... 250-W5.pdf
Re: Nån som har koll på halleffektsgivare?
73-490-38 är ett exempel med inbyggd magnet, behöver bara ett "kugghjul" av ett ferromagnetisk material.
Re: Nån som har koll på halleffektsgivare?
En lite billigare sensor (132 kr + moms), också den med inbyggd magnet:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19236
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19236