Elektronik i dammsugare
-
RogerCorel
Elektronik i dammsugare
Electrolux dammsugare Z5560 Produktnr 9072705-01, tillverkad 1999.
Suverän dammsugare med steglös "brytare" i inbyggd i handtaget på röret via en skjutknapp (från 0 till max). Kan dessutom ansluta en motordriven roterande borste för mjuka mattor. Det klarar ingen ny dammsugare på marknaden längre!
Vårt problem är att dammsugaren stängs av efter 3-5 sekunder när brytaren skjuts upp till max. När jag drar ner till 0 och väntar ett par sekunder, så går motorn i gång igen när man drar upp till max. Och så håller det på. Electroservice säger att de inte har några reservdelar längre. Vad göra? Finns det någon chans att en sprayning med något elektronikspray skulle göra nytta? I så fall vilken sort? Eller annat förslag?
Tacksam för förslag till lösning!
Suverän dammsugare med steglös "brytare" i inbyggd i handtaget på röret via en skjutknapp (från 0 till max). Kan dessutom ansluta en motordriven roterande borste för mjuka mattor. Det klarar ingen ny dammsugare på marknaden längre!
Vårt problem är att dammsugaren stängs av efter 3-5 sekunder när brytaren skjuts upp till max. När jag drar ner till 0 och väntar ett par sekunder, så går motorn i gång igen när man drar upp till max. Och så håller det på. Electroservice säger att de inte har några reservdelar längre. Vad göra? Finns det någon chans att en sprayning med något elektronikspray skulle göra nytta? I så fall vilken sort? Eller annat förslag?
Tacksam för förslag till lösning!
Re: Elektronik i dammsugare
Det kanske sitter någon värmesäkring som löser ut när motorn går på max? Men ett gäng bilder på elektroniken skulle nog underlätta för felsökningen.
-
RogerCorel
OK - bilder kommer här
Bild 7455: styrdosan från sidan
. text 250K, 918
. den vänstra röda knappen är dragknappen, på bilden står den i avstängt läge, när man skjuter den åt höger ser man att den släpar på en metallskena inuti styrdosan. Skulle det kunna hjälpa att spraya elektronikspray på den skenan?
Bild 7459: styrdosan underifrån
. text N1T, E1, 12298-974/2000
. de två sladdarna ser helt OK ut
Din fråga om värmeskydd förstår jag inte riktigt, skulle det skyddet kunna stänga av motorn och sedan tillåta att man kör igen på nytt utan att jag själv återställer värmeskyddet?
Bild 7455: styrdosan från sidan
. text 250K, 918
. den vänstra röda knappen är dragknappen, på bilden står den i avstängt läge, när man skjuter den åt höger ser man att den släpar på en metallskena inuti styrdosan. Skulle det kunna hjälpa att spraya elektronikspray på den skenan?
Bild 7459: styrdosan underifrån
. text N1T, E1, 12298-974/2000
. de två sladdarna ser helt OK ut
Din fråga om värmeskydd förstår jag inte riktigt, skulle det skyddet kunna stänga av motorn och sedan tillåta att man kör igen på nytt utan att jag själv återställer värmeskyddet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kollat klassiska saker som ny påse i maskin. hepa-filtret före eller efter motorn bytt etc.
tror inte problemet sitter i handtagen (då det förmodligen bara ger signaleringsströmmar) utan stoppet sker i styrelektroniken eller inne i motorn inne i dammsugaren när du drar på för fullt då det är i det läget som den drar max med ström - säkert över 1 kW och då måste kylningen vara tillräckligt bra av motor och elektronik.
tror inte problemet sitter i handtagen (då det förmodligen bara ger signaleringsströmmar) utan stoppet sker i styrelektroniken eller inne i motorn inne i dammsugaren när du drar på för fullt då det är i det läget som den drar max med ström - säkert över 1 kW och då måste kylningen vara tillräckligt bra av motor och elektronik.
Rensa filter, kanaler osv. som kylar motorn, kolla att den är välsmord (damm har en mycket otrevlig benägenhet att dra åt sig olja/fett från ställen det behövs), då tror jag att det blir bra.
Handtaget skickar ett signal till styrningen, styrningen kollar bl.a. motortemperaturen. Se till att damm o skit inte stör detta.
Eller i essens: rensa och smörja dammsugaren.
Handtaget skickar ett signal till styrningen, styrningen kollar bl.a. motortemperaturen. Se till att damm o skit inte stör detta.
Eller i essens: rensa och smörja dammsugaren.
Motorn blir inte varm så fort oavsett hur filtren ser ut. Det måste vara något skydd i styrelektroniken som inte mår riktigt bra.
Helt sant - men det kan vara ett PTC-skydd som har det rikligt varmt pga. skit - och kanske även med en trögtgående motor.
En dammsugare från 1999 kan helt säkert behöva rensas och med det ur världen kan man leta fel om problemet kvarstår.
En dammsugare från 1999 kan helt säkert behöva rensas och med det ur världen kan man leta fel om problemet kvarstår.
Jag kör för tillfället med en damsugare från tidigt 80tal. (eller om det är -70 tal) Den är väl i princip lika gammal som jag, och jag tror inte att den levt ett lätt liv. Det är inte samma som vi hade hemma när jag var liten, men den är identisk. Jag vet att det vid ett tillfälle dök upp en dammsugarförsäljare som fick frågan hur länge maskinen beräknades hålla. Han uppgav 10år om man dammsög en gång per vecka. Vår damsugare var då klart över 10år och användes dagligen på grund av dagbarn var det många som drog in skräp. Så den försäljaren lyckades inte riktigt med säljsnacket. Maskinen fick flytta ut i garaget när centraldammsugare installerades. Den jag har nu kommer från en moster, den har varit i källaren men fick komma upp när handtaget på den ny gick sönder. En bra damsugare håller länge.
- frownlayer
Plocka isär den, och blås med tryckluft. Det brukar hjälpa. Fungerar inte det bättre då, så är det någon komponent som behöver bytas.
Åtminstone en några år äldre Volta hade fullösningen med en liten plastslang (tänk spolarvätska till bil) där dammsugarfunktionen sög lite luft som först passerat förbi kretskortet. På dammsugaren i fråga hade slangen smält och blivit täppt, triac'en blivit kortsluten och i det fallet gick det bara att köra på maxhastigheten.
Med modern elektronik så är det kanske överhettningsskydd på elektroniken, så ifall nån motsvarande grej är igentäppt kanske det blir såhär.
En annan variant kan väl vara att nåt i elektroniken är trött.
Ett foto på elektroniken inne i själva dammsugaren vore bra.
Grejen som det står 250k på i handtaggrejen är en vanlig skjutpotentiometer på 250k. Det kan bli glapp/oxid i potentiometrar, men det verkar oftast mest bara vara när man inte har reglaget på minsta/högsta utan något mellanläge. Dessutom kan oxid knappast vara något som alltid kommer efter fem sekunder...
Danei: Hehe, det påminner mig om när jag fick besök av en dammsugarförsäljare på 90-talet. Säljaren sa nåt om bra livslängd på sin dammsugare, sen sneglade han på den Volta från 1964 jag fått av en släkting, och insåg att det där med hållbarhet inte duger som argument.
(Voltan funkade fortfarande utmärkt sist jag provade, men idag använder jag en Miele helt enkelt eftersom den modernare har bättre sugeffekt och framförallt bättre dammfilter, inte för att den gamla skulle vara sämre än när den var ny
)
Med modern elektronik så är det kanske överhettningsskydd på elektroniken, så ifall nån motsvarande grej är igentäppt kanske det blir såhär.
En annan variant kan väl vara att nåt i elektroniken är trött.
Ett foto på elektroniken inne i själva dammsugaren vore bra.
Grejen som det står 250k på i handtaggrejen är en vanlig skjutpotentiometer på 250k. Det kan bli glapp/oxid i potentiometrar, men det verkar oftast mest bara vara när man inte har reglaget på minsta/högsta utan något mellanläge. Dessutom kan oxid knappast vara något som alltid kommer efter fem sekunder...
Danei: Hehe, det påminner mig om när jag fick besök av en dammsugarförsäljare på 90-talet. Säljaren sa nåt om bra livslängd på sin dammsugare, sen sneglade han på den Volta från 1964 jag fått av en släkting, och insåg att det där med hållbarhet inte duger som argument.
Koppla 230VAC direkt på motorn, så vet du om felet
ligger i motorn eller styrningen.
ÖH-skyddet sitter oftast direkt på motorn.
ligger i motorn eller styrningen.
ÖH-skyddet sitter oftast direkt på motorn.