100,0 MHz och 104,0 MHz på radion

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen

100,0 MHz och 104,0 MHz på radion

Inlägg av prototypen »

Åker ju kors och tvärs genom Sverige och på många ställen finns det bärvåg på en av dessa frekvenser men ingen modulation (ljud)

Någon som har förklaring för det är väl inte gratis att lägga ut en bärvåg bara så där.

Protte
Glycol79

Re: 100,0 MHz och 104,0 MHz på radion

Inlägg av Glycol79 »

Kan det inte vara en station som inte har programinnehåll just då du scannar förbi. Typ närradio eller så?
Jag vet att vi har någon frekvens där jag bor som är närradio. Är gudstjänster osv ibland. Oftast bara tyst. Radion stannar dock där då den söker.
En skum grej tycker jag är att vid en frekvens jag inte minns nu så är det bara en stark ihållande ton. Vad är den bra för?
Användarvisningsbild
Guldancistrus

Inlägg av Guldancistrus »

Kan det inte vara ett swichat nätaggregeat eller något som gör tonen? jag får massa konstiga störningstoner när jag har ett sånt på samtidigt som radion.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Nej inte något switchat, hemma i Umeå är det 100 MHz, i Gustafs utanför Borlänge var det 104, här i Norrköping är det 100, har "hört" denna tystnad på fler ställen också.

Protte
Glycol79

Inlägg av Glycol79 »

Nej det är inget hemma jag får in tonen i bilen också. Skall kolla exakt frekvens när jag kör någonstans. Men visst får man inte störningar från diverse elektronik om man är hemma.
BJ

Inlägg av BJ »

Glycol79 skrev:en stark ihållande ton
Det låter som den vanliga tonen när det är sändningsuppehåll?
Glycol79

Inlägg av Glycol79 »

Så kan det kanske vara. Har dock aldrig hört något sändas på den kanalen, bara tonen. Vissa stationer är det bara tyst på och vissa kör någon jingel hela tiden när de inte sänder. Testade precis med en gammal rörradio. Tonen ligger i närheten av 97 Mhz. Får dock bara in den på analoga apparater. Av moderna apparater är det bara bilstereon som stannar där när man söker. Skumt
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om jag inte minns fel från tiden jag höll på med närradio så "får man" inte ligga ute med bara bärvåg, när det inte var något program så skulle man ha en "slinga" som talade om stationsnamnet med ett visst tidsintervall (resten av tiden brukade det vara musik, vissa körde samma slinga länge, andra bytte varje dag eller varje vecka).
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Idag lär det väl inte finnas nån vettig närradio som inte åtminstone har en mp3-spelare eller liknande som "slinga".
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nej idag är det ju mycket lättare än vad vi hade på den tiden. Idag kör man väl rubbet "på dator" skulle jag tippa.

Vi hade t.ex. massa olika trix med kassettspelare för att köra jinglar. En del tog bort det här plastbandet i början och satte själva kasettbandet direkt till rullen (så man fick direkt start så fort man tryckte på Play), men såna funkade inget bra att återanvända eftersom raderingshuvudet inte satt på samma ställe som inspelningshuvudet. ABF-studion som vi använde hade kassettdäck med nån slags auto-cue (vet inte hur den funkade, de hade monterat en extra röd tryckknapp på däcken och jag tror den använde en ton på nåt sätt). Vi hade inga jinglar som var inspelade mer rätt teknik så vi cue-ade "manuellt".

Minns när en kompis berättade att han hade städat sin garderob och slängt en hel plastkasse med gamla kassettband med "skräpmusik"... De hade ju vi kunnat använda som jingelband! :(

Sen hade vi ju ref-banden man skulle spela in, vi körde på kassett (vi sände normalt bara en timme åt gången), men många körde rullbandare på låg hastighet eller senare stereovideo på long play (tror man fick in 8 timmar på ett 240-minutersband?). Men de där kassetterna tappades ju bort, det var tur att det aldrig var nån som begärde ut nåt...

Min SL-1200 MkII monterade jag fjärrstart på (ett 2,5 mm telejack kopplat parallellt med startknappen, fanns ett hål på undersidan där jacket passade perfekt och anslutningen gjordes genom att ta isär en kontakt och trycka i ledarna innan man tryckte tillbaka den, fullt återställbart alltså:).
RoPa

Inlägg av RoPa »

Att sända musik när man inte har program kostar pengar i ersättning till Stim (sänder man musik sänder man förvisso "musikprogram" men ni fattar).
Är men en resurssvag närradio kan det vara så att man väljer att inte sända något material alls, en ton eller en slinga med stationsnamn kostar dock inget.

Att det skulle vara olagligt att sända tystnad stämmer inte, sådant regleras av det sändningstillstånd man har.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Men låt oss styra tillbaka till frågan, vem sänder just på dessa två frekvenser på flera ställen i Sverige?

Protte
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

http://radioguiden.se/public/se_sv_cr.php
De tomma bärvågor du hört kan eventuellt komma från närradioföreningar som hyr en frekvens, men kan ha sändningsuppehåll
precis vid en tidpunkt som du passerar (om ingen skall använda sändaren just då).
Kan det vara så tror du?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Hemma i Umeå har jag scannat förbi många gånger, tyst.
I Norrköping har jag varit i två dagar och bytt kanal flera gånger och det har varit tyst på 100 MHz.

Protte
Nerre

Inlägg av Nerre »

RoPa skrev:Att sända musik när man inte har program kostar pengar i ersättning till Stim (sänder man musik sänder man förvisso "musikprogram" men ni fattar).
Därför brukade de som sände musik i slingan inte sända hela låtar, på den tiden fanns det nån slags gräns för att om man inte spelade mer än 30 sekunder av låten så slapp man betala STIM. Möjligen var det tvungen att vara prat mellan låtarna också. (Möjligen var den regeln en skröna, men jag vet att många slingor körde bara korta snuttar i alla fall.)

Sen hade vi ju alltid de som hade "fri" musik att sända, kyrkorna hade ju en hel del egeninspelat som de kunde sända fritt, och Radio Krishna likaså.
Skriv svar