lysrörsarmatur men vad är detta?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jotox

lysrörsarmatur men vad är detta?

Inlägg av jotox »

Hej. Jag undrar vad det är för klump som sitter i lysrörsarmaturen. Den är endast kopplad till fas och nolla. Den var riktigt varm den dagen jag monterade ner armaturen. Min plan var att sätta upp lampan igen men koppla om så man kan tända endast 2 rör i taget. kan man plocka bort "klumpen"? vad gör den? köpa ny?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: lysrörsarmatur men vad är detta?

Inlägg av danei »

Det är en kondensator som ska kompensera för ballasten induktiva last. Lysrören kommer att funka lika bra utan den. Har du inte många lysrör kan du hoppa över den utan dåligt samvete.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Som redan nämnt så är det en faskompenseringskondensator och finns i stort sett i alla fasta lysrörsarmaturer - utan den så skulle det dra ca 3 ggr så mycket ström (ström mätt i Ampere - inte i avseende förbrukad effekt i Watt).

Är det enda armaturen på säkringen så kan du koppla bort den om du misstänker varmgång i kondensatorn (dock kolla att värmen inte kommer från lysören i verkligheten), men skulle man plocka bort dessa i alla armaturer i tex. en skolsal/kontor med många lysrörsarmaturer så skulle det bli problem med säkringarna då den sammanlagda strömmen ökar ca 3 ggr...
jotox

Inlägg av jotox »

Tackar för svaren. Eftersom det bara är den lampan som tänds med knappen så ska jag plocka bort "faskompenseringskondensatorn". Då lyder nästa fråga, drar äldre reaktorer mer ström än nya? är det lönsamt att byta ut dem? misstänker 70tal på dem beffintliga. Jag håller på att bygga om själva fronten på lampan och tänkte behålla "basen". Alla vill ju ha "lågenergi" på någotvis =)
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

i längden tjänar du på elektronisk ballast, dom drar lite mindre ström vet ej vad dina är märkta med.
men det man tjänar mest på är längre livstid på rören och man slipper glimtändare.
Så jag personligen skulle bytt iaf.
EinarEnfas

Inlägg av EinarEnfas »

Nej du tjänar inget på att byta till en ny drossel. Kondingen kan du klippa bort, det kommer inte synas på elräkningen.
Kuriosa: På jobbet har vi belysningsmaster med fem armaturer med vardera tvåtusen watts ljuskälla. De drosslarna är stora, och de flesta kondingar har vi klippt bort efter att de gett upp. Hade det inte varit bakom egen transformator skulle inte nätägaren blivit så glad tror jag.
Googla på "skenbar effekt".

Rekommenderar dig att byta till elektroniska don och T5-rör. Förutom att du slipper konding och tändare så spar du ström. Finns att köpa lösa rör-hållare om du vill bygga en egen armatur. Trådarna ska vara av rätt sort och så korta som möjligt, men de kan du kanske ta från den gamla armaturen.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Dock om du lyssnar på FM-radio, använder trådlösa tangentbord och möss eller är radioamatör så skulle jag låta drosseln vara kvar - elektroniska ballaster med långa lysrör som sändande antenner höjer en elektromagnetiska bakgrundsnivån markant ett antal meter omkring armaturen och har man mottagare av olika slag innan för olika tjänster (inklusive personsökare om man nu har sådant längre) så kan brusnivån bli så hög att dessa inte längre gör som förväntat eller fungerar mer osäkert och med mer brus.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om man ska byta både drossel och byta till T5-rör så är det ju inte mycket kvar av den gamla armaturen...

En fördel med de gamla är att de tål garanterat rätt mycket stryk i form av nätstörningar & co. De elektroniska är säkert också bra, men jag tvivlar på att de håller 50+ år som man ibland kan få ut från gamla drosslar.

Fast om 50 år så finns det kanske inte T8-rör att köpa...
Skriv svar