Technics radiodel visar signalstyrka i avslaget läge *löst*

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PeterH

Technics radiodel visar signalstyrka i avslaget läge *löst*

Inlägg av PeterH »

Nu när jag fixat till min CD-spelare (se denna tråd) är det dags att ge sig på radiodelen... Det är en Technics Tuner modell ST-500, en enklare modell av tuner men den duger för mina behov. Radion fungerar okej men när jag nu kopplar in den (har legat nedpackad sedan 90-talet) beter den sig lite underligt, inget jag kommer ihåg att jag sett när jag körde den sist :humm:

Om jag ansluter nätsladden (utan att slå på radiodelen) och ansluter antennkabeln, eller tar med fingret, så tänds dioderna för signalstyrkan :humm:

Som jag minns det har alltid signalstyrkemätaren varit släckt när strömbrytaren är avslagen men nu spelar det som sagt ingen roll om den är på eller av, signalstyrkemätaren visar nivån oavsett. Jag hade hoppats på att hitta några lytar som lyft på hatten eller någon annan komponent som visar tecken på trötthet, men allt ser bra ut (förutom att motstånden runt LED:arna har gått varma). Så nu ställer jag frågan här för att höra om någon varit med om liknande eller som har större radiokunskaper än jag?

Bifogar några bilder för att starta tankarna (om inte annat mina egna) :) Jag lägger också med ett schema, det enda jag hittade på nätet...
technics_st500l.pdf
Edit: Edit ser nu på schemat att spänningen faktiskt aldrig bryts, en (för mig) mycket underlig konstruktion då det finns en strömbrytare? Någon som har teorier till varför man valt att designa på detta vis? Är det någon form av förvärmning för att få en stabilare och snabbare lokaloscillator? Det finns visserligen en ingång för att styra radion via någon form av "länk" (märkt control input), kanske det är för att detta skall fungera, men fortfarande underligt att signalstyrkan skall indikeras hela tiden, även i avstängt läge :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av PeterH 21 mars 2014, 18:41:54, redigerad totalt 1 gång.
Tekko

Re: Technics radiodel som visar signalstyrka i avslaget läge

Inlägg av Tekko »

Denna är del av ett av Technics system där på/av alla komponenter styrdes centralt från förstärkardelen genom control in/out, på så vis blev det en fjärrka för allt ist för en till varje komponent.
Användarvisningsbild
PeterH

Re: Technics radiodel som visar signalstyrka i avslaget läge

Inlägg av PeterH »

Jag får lov att acceptera denna design :| Det ser inte ut som att något är fel, så jag gick vidare på stärkaren istället...

Det var lite knaster i volympotten på låg volym men elektronikspray utan olja löste problemet, nu funkar den som den ska. Däremot så måste jag skaffa nya högtalare, jag tyckte inte mina gamla 90-talare gav det ljud som jag mindes, och efter lite utökade tester (läs hög volym) så gav dom upp... Samtliga "skumringar" (membranets upphängning) hade smulats sönder, uttorkade av ålder :doh:

Dessvärre finns ju det största utbudet av beggade högtalare på Blocket i Stockholm eller Göteborg och frakt kostar som vi alla vet... Jaja, det är ingen brådska så jag håller ögonen öppna om det dyker upp något som jag fastnar för...
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: Technics radiodel visar signalstyrka i avslaget läge *lö

Inlägg av SM7CZR »

Ibland finns det fullt användbara högtalare för ett billigt pris hos Erikshjälpen, om det finns i din närhet.
Folk som har dåligt med plats skänker grejor. :)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Bra tips, man kan ju alltid kolla men jag vill helst inte köpa allt för gamla då det finns risk att även dessa torkat ihop :doh:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det går att byta kanter på högtalare, se t.ex. "vintage" eller "carlsson"-avdelningarna på faktiskt.se.

Det var väl dock rätt vanligt att högtalarna är den ljudkvalitetsmässiga flaskhalsen på de flesta stereoanläggningar från t.ex. den här tidsåldern, så det kan väl ändå vara läge att byta.

Vad är det för högtalare du har som tröttnat?
Skriv svar