Nu när jag fixat till min CD-spelare (se
denna tråd) är det dags att ge sig på radiodelen... Det är en Technics Tuner modell ST-500, en enklare modell av tuner men den duger för mina behov. Radion fungerar okej men när jag nu kopplar in den (har legat nedpackad sedan 90-talet) beter den sig lite underligt, inget jag kommer ihåg att jag sett när jag körde den sist
Om jag ansluter nätsladden (utan att slå på radiodelen) och ansluter antennkabeln, eller tar med fingret, så tänds dioderna för signalstyrkan
Som jag minns det har alltid signalstyrkemätaren varit släckt när strömbrytaren är avslagen men nu spelar det som sagt ingen roll om den är på eller av, signalstyrkemätaren visar nivån oavsett. Jag hade hoppats på att hitta några lytar som lyft på hatten eller någon annan komponent som visar tecken på trötthet, men allt ser bra ut (förutom att motstånden runt LED:arna har gått varma). Så nu ställer jag frågan här för att höra om någon varit med om liknande eller som har större radiokunskaper än jag?
Bifogar några bilder för att starta tankarna (om inte annat mina egna)

Jag lägger också med ett schema, det enda jag hittade på nätet...
technics_st500l.pdf
Edit: Edit ser nu på schemat att spänningen faktiskt aldrig bryts, en (för mig) mycket underlig konstruktion då det finns en strömbrytare? Någon som har teorier till varför man valt att designa på detta vis? Är det någon form av förvärmning för att få en stabilare och snabbare lokaloscillator? Det finns visserligen en ingång för att styra radion via någon form av "länk" (märkt control input), kanske det är för att detta skall fungera, men fortfarande underligt att signalstyrkan skall indikeras hela tiden, även i avstängt läge

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.